O metropola mereu in top
Reading Time: 3 minuteDincolo de programele de investitii si facilitatile oferite antreprenorilor, mai exista un argument important pentru ca cei mai buni oameni din toata lumea sa doreasca sa vina in Singapore: orasul in sine. „Imi place ca este world class in multe domenii, de la infrastructura si stil de viata la partea de timp liber si calatorii. Avem cea mai buna linie aeriana, cel mai bun aeroport, bucatarie de clasa mondiala, orice brand important a investit aici”, spune Lou Dela Pena, de la Publicis, care este originara din Filipine, dar lucreaza in Singapore de 11 ani.
La nivel de infrastructura, Singapore da lectii multor metropole occidentale. Si aici au ajutat mult viziunea coerenta a guvernului si faptul ca acesta a gandit totul pe termen lung, dincolo de interese de moment. Totul porneste de la locuinte. Peste 80% din populatia orasului-stat Singapore sta in locuinte construite de stat, in urma unui program national lansat in anii ’60 si coordonat de Agentia pentru Locuinte si Dezvoltare, HDB, 95% dintre ei fiind proprietarii locuintelor respective. Guvernul a construit mici orase-satelit, care sunt gandite sa functioneze autonom, avand scoli, spitale, zone comerciale si de recreere. Pentru a evita enclavizarea pe criterii etnice, apartamentele sunt vandute in asa fel incat fiecare bloc sa aiba componenta etnica regasita la nivel national: chinezi – 74%, malaiezieni – 13,2% si indieni – 9,2%.
In combinatie cu aplicarea stricta a legilor care interzic, printre altele, mestecarea gumei sau consumarea de mancare pe strada, aceste masuri fac din Singapore un oras curat si foarte sigur, lucru apreciat de multi straini. „Limba oficiala fiind engleza, asta atrage multi oameni talentati din toata lumea si rezulta o diversitate mare. Dar oamenii sunt linistiti, guvernul promoveaza multiculturalitatea. Din punct de vedere creativ, stabilitatea ne ofera posibilitatea de a gandi idei globale. E un loc placut in care sa muncesti. Unora li se pare prea curat, prea steril, plictisitor. Dar pentru oamenii cu familii, care au nevoie de stabilitate pentru a produce lucruri de calitate, este ideal”, ne-a povestit Guan Hin Tay, Regional Executive Creative Director la JWT Asia.
Revenind la infrastructura, un lucru care ne-a impresionat in Singapore a fost sistemul de transport public: curat, eficient, rapid si fara intarzieri. O calatorie cu transportul in comun planificata pe Google Maps dura exact atat cat scria pe site, la minut. Reteaua de metrou este puternic dezvoltata, dar si transporturile de suprafata se misca la fel de rapid. Din nou, meritul este al planificarii si gandirii pe termen lung. Cu o populatie de peste 5 milioane de locuitori si o suprafata nu foarte mare, te-ai astepta ca soselele sa fie tot timpul gatuite de ambuteiaje. Nu se intampla acest lucru, fiindca in Singapore este foarte costisitor sa detii o masina proprietate personala. Taxele si accizele pentru o masina noua ajung la 150% din valoarea acesteia. In plus, orice masina trebuie sa detina un permis de circulatie valabil timp de 10 ani, care costa circa 55.000 de dolari americani.
Desi guvernul le-a fortat usor mana singaporezilor, rezultatul este un trafic lejer si reducerea poluarii, prin folosirea transportului in comun. Pe viitor, marile metropole va trebui si ele sa gaseasca solutii similare, altfel vor inregistra pierderi economice si chiar demografice. Din nou, autoritatile au gandit totul din punct de vedere al eficientei pe mai multe planuri, exact ca intr-o corporatie. Rezultatul? „E usor sa traiesti aici, totul e eficient. Daca metroul intarzie 10 minute, stirea apare pe prima pagina in ziare. Totul merge cu eficienta maxima”, arata Vinnie Lauria, de la Golden Gate Ventures.
In acelasi timp, pozitionarea geografica mai are un avantaj pentru cei care vin sa se stabileasca aici, fiindca se ajunge foarte repede in cea mai mare parte a Asiei si nu doar pentru business. „Ajungi rapid in Bali de aici. Sotia spunea sa nu mai postam pe Facebook pozele din city break-urile noastre, fiindca parem genul acela de nesimtiti plini de bani. In realitate, un bilet de avion pana in Bali e 90 de dolari si cazarea costa 60 de dolari pe noapte”, spune Vinnie Lauria.
Citeste in continuare – O strategie verde
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz