Antreprenori

O descoperire neașteptată

Reading Time: 3 minute

Care este cea mai importantă caracteristică a mediului de business din Japonia? Încrederea, spune Cristian Vlad, adăugând că pentru japonezi o afacere este mult mai mult decât o simplă tranzacție. Este ceea ce în japoneză se cheamă “en” – o descoperire neașteptată, o legătură sufletească dintre oameni.

foto: Vali Mirea

Este în Japonia de aproape 30 de ani. Și-a făcut studiile la Universitatea Hirosaki și a lucrat opt ani la Toyota Motor Corporation în departamentul de marketing internațional. În timp ce lucra la Toyota, a fondat JCE Japan Creative Enterprise, o companie care oferă servicii de consultanță în diferite domenii – educație, comunicare, marke­ting digital, resurse umane, arhitectură organizațională, dezvoltare de produs sau comerț – și are clienți atât din Japonia, cât și din România, SUA, Hong Kong, Germania, India și multe alte țări. Totodată, lucrează pentru IBM Japonia în echipa de Talent & Engagement (Global Business Services) și predă cursuri de strategie, leadership și innovation management la Globis University, universitatea cu cel mai mare program de MBA din Japonia.

Cu alte cuvinte, Cristian Vlad cunoaște mediul de business din Japonia atât din postura de angajat, cât și din cea de antreprenor și spune că pentru mulți japonezi afacerea este o relație. “În japoneză se cheamă «en» – o descoperire neașteptată (serendipity în engleză), o legătură sufletească dintre oameni, o parte din karma noastră, a tuturor, un lucru pe care japonezii îl prețuiesc foarte mult”, spune el. Acesta este și motivul pentru care orice întâlnire de afaceri este supusă unui ritual – schimbul de cărți de vizită la începutul întâlnirii, schimbul de atenții și mici cadouri, suvenirurile aduse dintr‑o călătorie pentru colegi sau clienți – toate acestea denotă o atenție deosebită pentru dezvoltarea și menținerea unei relații personale ba­zate pe încredere și amabilitate.

Sunt însă și lucruri care nu îi plac la Japonia – în primul rând, lipsa totală a apetitului pentru risc. “Înainte de a purta orice discuție legată de globalizarea resurselor, dezvoltare de produse, colaborare și inovație, este nevoie să treci printr-o întreagă cere­monie – procese continue și eforturi de con­vingere. Stabilirea încrederii și a con­vingerii că totul este în regulă durează enorm. Odată convinși însă, clienții noștri devin parteneri de lungă durată și cu ajutorul lor putem crea soluții noi și servicii moderne în întreaga lume”, spune Cristian Vlad.

Crede, totuși, că românii ar putea să învețe de la japonezi respectul față de cei din jur și dragostea pentru muncă. A avea unde munci în Japonia este considerat un privilegiu, nu un drept care ți se cuvine. Oamenii sunt foarte mândri de ceea ce fac, chit că spală podele, curăță trenuri sau lucrează la un ghișeu. Se zâmbește continuu și se mulțumește de fiecare dată când se ivește prilejul.

Lui Cristian Vlad îi plac ordinea, disciplina, respectul și dorința continuă de muncă din Japonia, dar spune că îi este dor de creativitatea, spontaneitatea și ospitalitatea sinceră a românilor.

În Japonia, ospitalitatea se găsește, în principiu, la hotel, în restaurante, în avioane, în stațiuni și în alte locuri publice, dar în România, ospitalitatea se găsește la oameni acasă, spune Cristian Vlad. Antreprenorul adaugă că în aproape 30 de ani de stat în Japonia, poate număra pe degete oamenii care l-au invitat în vizită la ei acasă – desi, atunci când sosesc în România, japonezilor le place foarte mult să fie invitați în familie, să petreacă și chiar să stea peste noapte (timp de câteva zile/săptămâni, chiar, uneori).

Când este întrebat dacă i-ar plăcea să locuiască într-o altă țară, Cristian Vlad spune că vede lumea în orașe, în oportunități și în rețele de oameni, nu în țări. “Îmi place Europa, îmi place la Bilbao, Spania, dar și Clujul. Îmi place cum gândesc oamenii la Cluj, au ajuns în câțiva ani ca IT-știi, oamenii care lucreaza în zona de tehnolgie să schimbe atmosfera în oraș. Este un smart city. Îmi plac foarte mult orașele care cresc, comunitățile de oameni care se dezvoltă, care se ajută între ei. Îmi plac oamenii care știu pentru ce trăiesc. Îmi place Austin în Texas, San Francisco, din punctul acesta de vedere. Singapore, Hong Kong au o dinamică excepțională. Sunt orașe în care m-aș vedea locuind de dragul comunităților de acolo sau de dragul proiectelor care au loc acolo”, spune antreprenorul.

Ideea de țară deja i se pare un concept depășit și adaugă că se bucură că România este parte din Uniunea Europeană.

Oana Voinea

Recent Posts

Micii producători artizanali vin în premieră la FoodService & Hospitality Expo 2024, alături de ALAS

Producătorii artizanali vin în premieră la Foodservice & Hospitality Expo 2024, alături de ALAS/Asociația Lanțului Alimentar Scurt, la un stand…

10 ore ago

Studiu Reveal Marketing Research: Pauza de la mediul online și tehnologie câștigă teren

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre modul în care românii percep și…

10 ore ago

NEXXT Summit: AI în acțiune – pregătim generațiile care schimbă viitorul

NEXXT Summit 2024 s-a încheiat cu succes, demonstrând încă o dată că România are potențialul de a deveni un centru…

10 ore ago

București, pe locul 5 în topul destinațiilor de Craciun din Europa

Platforma de influencer marketing Heepsy a realizat un research pentru a identifica care sunt capitalele europene cu cele mai multe…

10 ore ago

Limitless Agency – vânzări record de 100 milioane euro de Black Friday 2024

Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital din România, a înregistrat vânzări record de Black Friday…

12 ore ago

Târgul de Crăciun din Sibiu se deschide pe 15 noiembrie

Sibiu redevine Capitala Crăciunului vineri, 15 noiembrie, de la ora 18:30, când luminile festive vor străluci în bradul de Crăciun…

14 ore ago