Featured

Noul Val, crescut cu TIFF

Reading Time: 6 minute

Festivalul Internațional de Film Transilvania este primul și cel mai mare festival dedicat filmului de lungmetraj din România. TIFF.22 aduce 22 de lungmetraje în premieră pe țară, care intră în cursa celor două competiții internaționale, la Cluj-Napoca, în perioada 9-18 iunie. Regizate de autori aflați la primul sau al doilea film, 12 dintre ele concurează pentru Trofeul Transilvania și celelalte premii ale Competiției Oficiale, iar zece pentru titlul de cel mai bun film al Competiției „What’s Up, Doc?”.

În spatele succesului festivalului se află o echipă sudată în timp. Cristian Hordilă a intrat în lumea filmului în 2006, ca voluntar. A lucrat în diferite departamente ale festivalului, iar în 2012 a devenit managerul TIFF. Biz a stat de vorbă cu el pentru a urmări cum s-a dezvoltat TIFF și la ce se pot aștepta participanții în acest an.

Cum a evoluat festivalul de la prima ediție până la cea cu numărul 22?

În 2002, TIFF s-a născut în ciuda tuturor condițiilor de atunci, într-o țară cu o industrie cinematografică în amorțire, în care sălile de cinema se goleau și se închideau. Nimic nu a fost obișnuit în evoluția noastră ca festival.  Avem multe motive să privim înapoi cu mândrie și să celebrăm clipe, oameni și filme esențiale din istoria festivalului. Iată-ne acum, la ediția 22, cu aceeași determinare de a crea un eveniment relevant, atractiv, educativ și performant pentru toți cei care tânjesc după vibrația unei experiențe colective. Cu filme proaspete și proiecții aniversare, inițiative de dezvoltare pe termen lung, cine-concerte, expoziții, dar și locații inedite pe harta unui oraș aflat într-o continuă reinventare.

TIFF-ul a crescut cot la cot cu Noul Val, definindu-se treptat ca o platformă solidă de expunere și acompaniere a filmului românesc. TIFF-ul a lansat cineaști tineri, aflați încă la primele lor scurtmetraje, dar cel mai important, a primit recunoașterea internațională a filmelor românești și a esteticii lor.

Astăzi, festivalul a crescut de la 45 de filme (câte au fost la prima ediție) și două cinematografe în care rulau filme, la peste 250 de evenimente și proiecții care se petrec în cele 10 zile de festival. Cu timpul au crescut și numărul, și varietatea secțiunilor, invitații au dat năvală, publicul s-a multiplicat galopant, iar cinematografia românească a trecut printr-o revoluție care a pus-o pe tapet, alimentată periodic cu premii și din ce în ce mai mulți spectatori – cel puțin în timpul festivalului.

Cu cât timp înainte încep pregătirile de festival și ce presupune această etapă?

Când se termină o ediție, practic începem securizarea spațiilor și anunțăm data pentru următoarea ediție. Este un flux continuu, nu la aceeași intensitate precum în zilele dinaintea începerii festivalului, însă lucrăm cu normă întreagă tot anul ca să punem pe roate festivalul.

Cum gândiți programul și cât de importante sunt evenimentele, pe lângă proiecțiile de filme, în ecuația succesului TIFF?

În centrul TIFF-ului se află întotdeauna filmul. Ne-am asumat din start misiunea descoperirii noilor voci din cinema, atât prin cele două competiții internaționale – lungmetraj ficțiune și lungmetraj documentar – dedicate regizorilor aflați la primul sau la al doilea film, cât și prin showcase-ul anual al cinematografiei române contemporane, în cadrul Zilelor Filmului Românesc.

Dincolo de secțiunile competiționale, TIFF propune publicului și cele mai așteptate și premiate filme ale sezonului, filme provocatoare și controversate, o secțiune puternică dedicată copiilor și educației cinematografice – EducaTIFF –  sau retrospective ale celor mai importanți cineaști din lume.

Azi, TIFF înseamnă mai mult decât film, înseamnă o sărbătoare a orașului, a regiunii, prin evenimentele conexe pe care le organizăm pe toata perioada festivalului.

Care este conceptul TIFF #22?

Pentru campania de comunicare de anul acesta am lucrat cu agenția Leo Burnett și am pornit de la ideea că TIFF e un cadru ideal pentru experiențe remarcabile – filme, întâlniri, potriviri – care rămân cu spectatorii mult timp după terminarea evenimentului. TIFF schimbă ceva în fiecare dintre noi, cei care luăm parte la această sărbătoare a filmului. 

Conceptul pentru TIFF.22 este „Filme care rămân cu tine” – dramatizează bucuria întâlnirii unor oameni ca tine, ca noi – îndrăgostiți de filme – și a lucrurilor minunate care reies din aceste întâlniri. Vă invităm să urmăriți spotul campaniei pe paginile noastre de facebook și instagram. Suntem prezenți chiar si pe tik tok.

Câte filme sunt anul acesta în program și care sunt cele pe care mizați să atragă cel mai numeros public?

Avem peste 250 de filme care vor rula în cele 10 de zile de festival. Programul din Piața Unirii atrage, ca în fiecare an cei mai mulți spectatori, pana la 3000 în fiecare seară. Dar să nu uităm că TIFF are loc în 15 cinematografe și spații alternative din Cluj.

Programul din Piața Unirii Open Air va aduce în fața publicului documentare-portret, comedii trăsnite și filme de acțiune, cea mai nouă extravaganță a lui Wes Anderson, dar și o seară dedicată unei povești clasice de dragoste.

„Confort nordic” (Northern Comfort, Islanda / Marea Britanie / Germania, 2023) va deschide TIFF.22. Regizată de cineastul islandez Hafsteinn Gunnar Sigurðsson, comedia urmărește un grup de londonezi care încearcă să scape de frica de zbor participând la un curs exclusivist ce îi catapultează într-o aventură turbulentă cu consecințe dintre cele mai hilare. Filmul va fi proiectat în prezența regizorului.

Printre filmele românești care se vor vedea în premieră mondială la TIFF se numără „Încă două lozuri ”(România, 2023), continuarea comediei de succes „Două lozuri”, regizată independent de același Paul Negoescu acum șapte ani. Ne vom reîntâlni nu doar cu cei trei actori din primul film (Dorian Boguță, Dragoș Bucur și Alexandru Papadol), ci și cu faimoasa mașină… albă (sau neagră?). „Încă două lozuri” va fi urmărit în premieră joi, 15 iunie, în prezența întregii echipe.

Tot în premieră mondială poate fi văzut și cel mai nou film al lui Tudor Giurgiu, documentarul „Nasty”, care face portretul lui Ilie Năstase, una dintre cele mai complexe și nonconformiste figuri din istoria tenisului profesionist. Prin senzaționale imagini de arhivă, dar și interviuri exclusive cu protagonistul, prieteni, experți în sport, foști adversari și legende ale tenisului precum Rafael Nadal, Bjorn Borg sau John McEnroe, filmul explorează suișurile și coborâșurile din cariera acestui showman unic, controversele care l-au înconjurat la tot pasul și impactul pe care l-a avut asupra sportului alb. Ilie Năstase va fi prezent pe 16 iunie în Piața Unirii la premieră.

Care sunt investițiile pe care le presupune TIFF azi?

În ultimii ani am investit mult în trei zone: echipă, mobilitate și digitalizare. Echipa este resursa de bază a festivalului și pentru că munca la un astfel de festival este foarte specifică suntem într-o relație strânsă cu oamenii, cu nevoile lor și cu alegerile pe care ei le fac de la o ediție la alta. Digitalizarea se simte foarte mult in modul în care organizăm traficul filmelor și proiecția acestora. În ultimii ani am trecut de la peliculă la servere și proiecționiștii au ajuns sa fie niște experți în computere și formate de fișiere digitale. Partea de mobilitate se referă la interacțiunea pe care festivalul o are cu orașul. Clujul este un oraș într-o continuă schimbare și de la an la an trebuie să găsim tot mai multe soluții de a integra cât mai organic un festival atât de mare în centrul unui oraș care devine tot mai mare. Spațiile de depozitare, locații pentru birouri, accesul mașinilor de logistică totul devine mai dificil și ne solicită investiții și scenarii noi. 

Care sunt beneficiile pentru oraș pe care le generează, direct și indirect, o ediție TIFF?

O ediție de TIFF are în primul rând un impact financiar direct în oraș: de la cafenele pline, hoteluri cu grad de ocupare maxim, pana la taximetriștii fericiți că au curse de făcut toată noaptea. Impactul financiar indirect l-am măsurat în ultimii ani împreună cu partenerii de la Facultatea de Business din cadrul UBB și este unul impresionant. Decizia de a participa la un film generează unde concentrice în economia locală și astfel banii circulă. Dar cele mai mari beneficii pe care TIFF le generează sunt legate de educația publicului pe termen lung. Atâta vreme cât avem un public educat cu acces constant la evenimente culturale, înseamnă că reușim să avem o comunitate tot mai stabilă și dezvoltată din toate punctele de vedere.

Cum vedeți viitorul TIFF?

TIFF va rămâne în sufletul participanților și al Clujului, iar atât timp cât acest festival va putea fi organizat, noi generații de spectatori și de cineaști vor crește alături de el, la fel cum se întâmplă de 22 de ani încoace.

Un festival de film oferă o experiență pe care nicio platformă nu ți-o poate da. Este experiența comunității, a aproapelui. Și peste zeci de ani vom vedea oameni în sălile de cinematografe, indiferent de ascensiunea serviciilor de streaming.

„Afilierile și asocierile TIFF joacă un rol crucial în dezvoltarea și consolidarea poziției festivalului pe plan internațional”

„Afilierile și asocierile TIFF joacă un rol crucial în dezvoltarea și consolidarea poziției festivalului pe plan internațional. TIFF este primul și cel mai mare festival dedicat filmului de lungmetraj din România și unul dintre cele mai importante evenimente de gen din regiune, cu peste 100.000 de participanți la fiecare ediție, și din 2011, este acreditat de către Federația Internațională a Asociațiilor Producătorilor de Film (FIAPF), aflându-se printre primele 40 de festivaluri din lume.

Colaborările cu alte festivaluri de film, din Europa și nu numai, dar și cu instituții, fonduri de film, arhive naționale, contribuie la o mai mare vizibilitate și prestigiu în rândul cinefililor și profesioniștilor din industria cinematografică, dar și la crearea unor oportunități de colaborare și de dezvoltare a proiectelor comune, cum ar fi proiectele de formare sau de educație cinematografică.

TIFF poate beneficia de accesul la noi talente, filme din întreaga lume sau perspective noi asupra industriei cinematografice prin intermediul parteneriatelor cu alte festivaluri și instituții culturale. Dezvoltarea unui ecosistem de colaborări internaționale contribuie la consolidarea poziției festivalului pe plan internațional. Din 2021, TIFF coordonează aplicația orașului Cluj-Napoca pentru a integra rețeaua UNESCO Creative Cities Network, și obține statutul de City of Film. 

Exemplul cel mai recent de afiliere este rețeaua europeană de festivaluri SMART7, în care TIFF este membru fondator, și care își propune, printre altele, să favorizeze circulația internațională a filmelor independente, cu sprijinul programului Europa Creativă – MEDIA”, spune Claudia Droc – Head of International Relations, TIFF.

FOTO: Popa Andreea

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Toader Păun

Recent Posts

Spațiu dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor, deschis în București

În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…

17 minute ago

O fabrică de baterii se va construi la Oradea cu tehnologie Lockheed Martin

Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…

8 ore ago

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

14 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

15 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

15 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

15 ore ago