Noi valuri in online
Reading Time: 3 minuteMediul online ne-a schimbat obiceiurile de consum, de Informare si de comunicare in ultimii 20 de ani, de multe ori fara sa ne dam seama. Conceptul de socializare, spre exemplu, s-a transformat exponential in aceasta perioada: cuvantul “socializare” nu ne mai duce cu gandul la discutiile face to face, ci la retelele Facebook, Twitter sau mai nou Google+ de pe internet, la taguri, tweet-uri, cercuri si notificari. Bineinteles, succesul acestor cazuri este greu de replicat, daca nu imposibil, insa ideile bune isi gasesc de fiecare data un loc pe piata de IT.
PSIHOLOGI INTERNAUTI
Nici in Romania nu putem spune ca ducem lipsa de proiecte neobisnuite. Un exemplu in acest sens este site-ul topexperti. ro, dezvoltat de Mihai Paun, director executiv al Ascend Net Solutions. Antreprenorul a infiintat compania anul trecut, dupa ce a parasit publisherul online Active Soft, pe care l-a condus timp de zece ani. Dintre proiectele Ascend Net Solutions, site-ul topexperti.ro se remarca prin ideea inedita de a oferi consiliere psihologica online, un concept nou pentru piata din Romania.
De la bun inceput, pentru a fi cooptati, toti psihologii trebuiau sa prezinte documente care sa le ateste capacitatile profesionale. “Dupa ce am format o echipa de 10-12 psihologi, au inceput sa ne caute ei pe noi. In momentul de fata incercam sa ii filtram cat mai bine si sa setam criteria adecvate privind calitatea profesionala”, spune Mihai Paun. El a ales sa monetizeze proiectul de consiliere psihologica online prin abonamente. Practic, clientii opteaza pentru un pachet care le ofera de la 25 pana la 600 de minute de conversatie cu psihologi, cu preturi cuprinse intre 25 si 375 de lei. Daca tinem cont de faptul ca o consultatie psihologica traditionala costa intre 80 si 100 de lei, putem deduce ca un client ar economisi cel putin jumatate din suma. Desigur, conceptul de consiliere psihologica online are minusurile sale. Intrucat discutiile au loc printr-un sistem text chat, psihologul nu are posibilitatea de a-si forma o opinie despre interlocutor pe baza vizualizarii. Totusi, echipa lui Paun lucreaza deja la dezvoltarea chatului prin voce, dar si video, ceea ce ar rezolva partial inconvenientul distantei dintre client si psiholog. Pe de alta parte, avantajul utilizatorilor consta in faptul ca au libertatea de a alege psihologul cu care vor discuta, precum si perioada zilei in care o vor face.
Totusi, Paun este abia la inceput de drum, iar in momentul de fata pe site-ul lui se inregistreaza in medie doar 4-5 plati pe zi. Planurile pentru site-ul lansat de curand sunt ambitioase. Spera sa atraga cateva sute de platitori pana la inceputul anului viitor, iar principala lui satisfactie este rata buna de retentie a clientilor. “Aproximativ 60% din cei care au folosit aceste servicii au platit de cel putin trei ori. Asta ne arata ca oamenii il privesc ca pe un serviciu de tip terapie, care se desfasoara pe parcursul mai multor sedinte“, se mandreste el.
SANDERO LA UN CLICK DISTANTA
Avantajul pretului automobilelor Dacia nu putea dura la nesfarsit, iar producatorii din intreaga lume si-au analizat eforturile pentru a lansa pe piata modele cu preturi mai mici, adaptate contextului economic dificil. “Stiam ca nu putem sa tinem acest segment al pietei pentru noi pentru totdeauna”, spune Gerard Detourbet, seful programului entry pentru produse low-cost al Renault. De aceea, sefii grupului francez au gandit o campanie inedita pentru a face fata presiunii venite in special dinspre concernul PSA Peugeot Citroën si dinspre Kia. Astfel, daca in anii trecuti eram obisnuiti sa achizitionam notebook-uri si sisteme audio online, Dacia incearca sa faca un pas important in zona internetului printr-un program de vanzare a autoturismelor online. Pentru inceput, masinile romanesti vor fi comercializate exclusiv in Italia, printr-un serviciu numit Dacia Store. Clientii vor putea achizitiona prin intermediul portalului automobile noi care nu se afla in stocul dealerilor locali. Daca programul gandit de francezi va avea success in Italia, acestia intentioneaza sa il extinda dupa maximum un an si in alte tari.
ANGAJARE PRIN WEBCAM
Desi interviul traditional ramane in topul preferintelor companiilor aflate in cautare de noi angajati, tendintele din ultimii ani indica o flexibilitate tot mai mare si o reorientare catre interviuri prin telefon sau, mai nou, prin videoconferinte. In SUA, nu mai putin de 42% dintre companii folosesc deja interviul de angajare prin camera web, potrivit “Wall Street Journal”, desi anul trecut doar 10% dintre angajatorii americani indraznisera sa incerce varianta interviului de la distanta. Cu toate ca va mai dura, probabil, cativa ani pana cand companiile din Romania vor specula acest tip de interviu, romanii aflati in cautare de joburi in strainatate s-ar putea lovi de aceasta experienta noua mai devreme decat se asteptau.
De fapt, companiile straine considera ca principalul avantaj oferit de interviul prin videoconferinta este posibilitatea de a descoperi de la distant e mari, uneori de mii de kilometri, oamenii potriviti pentru posturile libere. Desi aceste concepte nu s-au raspandit cu aceeasi viteza cu care au facut-o retelele sociale, iar viitorul lor ar putea fi unul mai sters decat cel al proiectelor gandite de Zuckerberg si Larry Page, dinamica internetului le da toate sansele de a fi imbratisate, agreate si exploatate de companii sau de simplii utilizatori dincolo de potentialul pe care l-au remarcat chiar creatorii lor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz