Noi măsuri pentru împărțirea fondurilor europene. Cine va aviza proiectele și va plăti
Reading Time: 3 minuteGuvernul a adoptat în şedinţa de luni noi reglementări pentru descentralizarea fondurilor europene şi stabilirea cadrului financiar general în perioada de programare 2021-2027.
Astfel, conform unui comunicat al Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Executivul a aprobat: Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în vederea gestionării fondurilor europene nerambursabile destinate dezvoltării regionale; Hotărârea de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă; Hotărâre a Guvernului pentru modificarea art. 10 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020.
ADR-urile vor răspunde pentru împărțirea banilor europeni
Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în vederea gestionării fondurilor europene nerambursabile destinate dezvoltării regionale, adoptată în şedinţa de luni completează cadrul legal necesar exercitării de către Agenţiile pentru Dezvoltare Regională (ADR) a atribuţiilor care derivă din îndeplinirea calităţii de autoritate de management (AM) în domeniul dezvoltării regionale precum şi în domeniul prevenirii, constatării şi sancţionării neregulilor.
„Actul normativ are în vedere ca ADR să fie de deplin funcţionale în cel mai scurt timp, pentru a evita eventuale întârzieri în demararea implementării programelor operaţionale regionale şi, totodată, riscul de dezangajare a fondurilor externe nerambursabile cu această destinaţie”, se menţionează în comunicat.
Prin soluţiile legislative prevăzute, ordonanţa permite ca deciziile luate de către ADR în procesul de gestionare şi control al programelor operaţionale regionale să aibă forţă juridică obligatorie pentru solicitanţi, beneficiari sau alte entităţi cu care intră în raporturi juridice în exercitarea funcţiilor.
Calitatea de autoritate de management pentru ADR va fi exercitată în regim de putere publică, agenţiile fiind asimilate instituţiilor publice, iar actele emise în realizarea funcţiilor de vor fi asimilate actelor administrative, putând fi supuse controlului în condiţiile legii contenciosului administrativ.
Printre atribuţiile care vor reveni ADR, conform actului normativ, se numără: atribuţii de verificare şi control a modului de implementare a operaţiunilor; constatarea abaterilor de la legislaţia aplicabilă şi emiterea titlurilor de creanţă în conformitate cu legislaţia aplicabilă domeniului prevenirii, constatării şi sancţionării neregulilor; îndeplinirea calităţii de furnizor de ajutor de stat şi de minimis; recuperarea creanţelor stabilite în aplicarea legislaţiei privind neregulile; încheierea contractelor de finanţare în cadrul programului operaţional gestionat.
Cum se alocă asistența financiară nerambursabile
În ceea ce priveşte cadrul financiar general aplicabil proiectelor finanţate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus şi Fondul pentru o tranziţie justă, Normele metodologice de aplicare prevăzute în actul normativ adoptat luni reglementează cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, pentru a asigura un management financiar eficient al acestor fonduri, în perioada de programare 2021-2027.
Principiile stabilite pentru derularea fluxurilor financiare sunt similare celor implementate în perioada de programare 2014-2020, asigurând astfel cadrul necesar pentru implementarea proiectelor finanţate din bani europeni şi facilitând, totodată, o absorbţie corespunzătoare a acestor fonduri.
Principalele dispoziţii vizează: modul în care se realizează programarea bugetară a sumelor reprezentând contravaloarea fondurilor europene şi a celor destinate contribuţiei publice naţionale; detalierea fluxurilor financiare precum şi modul în care beneficiarii proiectelor finanţate din fonduri europene trebuie să reflecte sumele aferente acestor proiecte în evidenţa contabilă proprie; descrierea mecanismului de acordare, justificare şi restituire a prefinanţării acordate beneficiarilor, inclusiv în cazul proiectelor implementate în parteneriat; condiţiile care trebuie îndeplinite cumulativ pentru ca sumele reprezentând prefinanţarea să fie transferate beneficiarilor; cerinţele care trebuie îndeplinite de un beneficiar pentru a putea solicita şi primi sumele aferente tranşelor de prefinanţare; verificarea de către autorităţile de management a cheltuielilor declarate de beneficiar în cererea/cererile de rambursare depuse, în scopul autorizării cheltuielilor eligibile; descrierea mecanismului de acordare şi de justificare/recuperare a ratei forfetare pentru proiectele pregătite în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare şi finanţate în cadrul Programului Operaţional Dezvoltare Durabilă ca proiecte noi sau ca proiecte etapizate.
De asemenea, acestea mai prevăd: descrierea mecanismului aplicabil cererilor de plată; angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor operaţionale, prin stabilirea atribuţiilor autorităţilor de management/organismelor intermediare în ceea ce priveşte toate fazele procedurale; stabilirea unor prevederi specifice fluxurilor financiare necesare funcţionării Agenţiilor de Dezvoltare Regională ca autorităţi de management pentru Programele operaţionale regionale; modul de derulare a proiectelor în parteneriat; modalitatea de restituire de către beneficiari a sumelor individualizate în deciziile de reziliere a contractului de finanţare; stabilirea conturilor aferente derulării fondurilor europene şi a contribuţiei publice naţionale totale; modelul formularelor care urmează a fi utilizate de către beneficiari şi/sau autorităţile implicate în sistemul de gestionare.
De asemenea, Guvernul a stabilit şi regulile de eligibilitate a cheltuielilor pentru achiziţia de autovehicule sau alte mijloace de transport efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020, în conformitate cu modificările aduse în legislaţie normativelor de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz