Interviuri Tech

Nedim Baytorun: Vodafone schimbă conversația dinspre prețuri și gigabiți, spre ce are nevoie clientul

30 mai 2022 5 min

Nedim Baytorun: Vodafone schimbă conversația dinspre prețuri și gigabiți, spre ce are nevoie clientul

Reading Time: 5 minute

Vodafone trece printr-o transformare radicală a businessului, de la telecom către zona de tehnologie. Am discutat cu Nedim Baytorun, Consumer Business Unit Director, Vodafone România, despre cum este aplicată această nouă strategie pe piața din România și despre cum schimbă acest lucru experiența consumatorilor.

Vodafone trece printr-o transformare importantă, dintr-o companie telecom într-una de tehnologie. Ce presupune acest lucru?

Viziunea noastră este foar­te clară: vrem să fim par­te­­ne­rul tehnologic de încre­­dere al românilor – acasă, în companiile lor, în comunitatea lor. Iar dacă vrei să realizezi ceva atât de ambițios, nu te poți limita la conectivitate, fiindcă aceasta reprezintă doar o parte a ceea ce vor oamenii de la noi. Vor un partener de încredere și pe partea de tehnologie.

De aceea trebuie să ne transformăm dintr-o companie telecom ­într-una de tehnologie și acesta este noul nostru mindset. Trebuie să ieșim din zona noastră de confort, cea care se referă doar la conectivitate. Vodafone România stă foarte bine la acest capitol, atât pe partea de mobile, cât și pe zona de fix, abordată mai recent. Acum, trebuie să venim cu platforme digitale, să fim un parte­ner și pe partea de hardware, de tehnologie pentru acasă.

Prin urmare, trebuie să avem un portofoliu hardware potrivit pentru nevoile consumatorilor. Poate fi vorba despre smartphone, dar și despre aspiratoare, purificatoare de aer sau televizoare. Combinația zonei de conectivitate cu cea de tech ne va transforma într-o companie de tehnologie, care oferă servicii, platforme digitale, hardware și nu numai.

Cum abordați schimbările survenite în ultimii doi ani în comportamentul utilizatorilor?

Aceste schimbări aduc oportu­nități importante. Până la pande­mie, discutam despre transformare digitală, dar ne refeream mai mult la zona de business și IT. Însă în pandemie digitalizarea a intrat în viața de zi cu zi a tuturor. S-a produs un salt uriaș în transformarea digitală. Am căpătat multe obiceiuri noi în această perioadă și nu renunțăm la ele.

Sunt indicii clare în acest sens. De exemplu, în pandemie am văzut o creștere uriașă a consumului de date, atât pe partea de broadband, cât și pe partea de mobile, unul dintre motivele principale fiind munca de acasă. Acest lucru nu va dispărea. Mă uit la consumul de date al utilizatorilor din rețeaua Vodafone și acesta nu scade, volumul ridicat a devenit noul normal. Munca de acasă nu va dispărea, companiile se mută spre un model hibrid, se schimbă cultura companiilor. De asemenea, au crescut platformele de e-commerce, sistemele de plăți digitale.

Dar vedem schimbări și în zona de hardware. Oamenii au stat mai mult acasă și asta are impact asupra pieței de hardware. Investesc mai mult acasă pentru a-și îmbunătăți experiența, atât pentru muncă, dar și pentru divertisment – streaming. Consu­mul va rămâne, deci, ridicat.

Care a fost impactul ­acestor schimbări asupra rețelei ­Vodafone și cum v-ați adaptat?

Consumul este uriaș și utilizatorii așteaptă o calitate ridicată a rețelei, iar noi asta livrăm. Am văzut creșterea uriașă de date pe partea de internet fix și ­ne-am ­adaptat rapid planurile de investiții pentru a răspunde acestei pro­vocări. Eram încă noi pe piața de comunicații fixe, dar am reușit să acoperim foarte bine cererea crescută. Am investit în rețeaua de fibră optică.

Pe partea de mobile, consumul de date crește continuu, ceea ce ne-a determinat să accelerăm investițiile în rețeaua noastră 4G și 5G. ­Pandemia ne-a arătat ce contează, de fapt, pentru clienții noștri. Înainte, operatorii în România vorbeau prea mult doar despre acoperire și viteză. Pandemia ne-a arătat că, de fapt, ceea ce contează cu adevărat este stabilitatea rețelei, nu neapărat viteza cea mai mare. Acest lucru ne-a făcut să regândim radical investițiile în rețeaua Vodafone.

Vrem „reliability” și despre asta vorbim în mesajele noastre către public, faptul că avem cea mai stabilă rețea. Cea mai bună dovadă în acest sens este cea mai recentă certificare umlaut. Testele pe partea de internet fix au fost realizate de umlaut în perioada august-septembrie 2021 și am obținut certificarea pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România. Este rezultatul investițiilor pe care le-am făcut în pandemie, atât pe partea de rețea backbone, cât și în ceea ce privește echipamentele pe care le oferim utilizatorilor.

Nu contează viteza maximă comunicată, ci experiența reală. Iar luna trecută, tocmai am primit certificarea „Best in test” de la umlaut pe zona de mobile. Sunt mândru că Vodafone este singurul operator care are aceste certificări atât pe mobile, cât și pe fix. Asta arată că investițiile noastre din ultimii doi ani au dat roadele dorite pentru a face față solicitărilor din rețea.

Cum vă ajută această nouă poziționare să vă diferențiați în piață?

Concurența pe zona de conectivitate este acerbă în România. Piața este aglomerată și foarte sensibilă la preț, dar nu văd multă valoare adăugată pentru clienți.

Noi privim piața și din alt ­unghi, legat de zona de tehnologie. Trebuie să schimbăm felul în care vorbim cu utilizatorii. Nu mai trebuie să vorbim despre produse și prețuri, ci să ne concentrăm pe a răspunde nevoilor clienților noștri – individuali sau companii. Vrem să ne diferențiem prin această abordare bazată pe ceea ce vor clienții. Ne vom diferenția în primul rând prin convergență, care este crucială.

Oamenii au nevoie de conectivitate continuă oriunde – acasă, afară și așa mai departe. Nu mai putem fi cei mai buni doar pe mobile sau doar pe fix, trebuie să oferim o experiență unitară în toate situațiile.

Al doilea pilon al strategiei noastre de diferențiere se referă la zona de partener în tehnologie. Vrem să devenim o companie de tehnologie și ne dorim ca în magazinele Vodafone să vină clienții nu doar ca să-și plătească factura, ci și ca să-și poată cumpăra trotinete electrice, aspiratoare inteligente, televizoare smart și nu numai. Dacă iei servicii de televiziune de la Vodafone, de ce nu ai cumpăra și televizorul de la noi?

Al treilea ­pilon se referă la platformă și servicii din zona de digitalizare. Avem în prezent 1,5 milioane de utilizatori ai aplicației My ­Vodafone și este o oportunitate mare de a oferi noi servicii. Foarte curând vom veni cu noi servicii în această zonă.

Nu mai vreau să vorbim despre prețuri, gigabiți și abonamente, ci despre ce are clientul nevoie acasă și ce-i putem oferi.

Nedim Baytorun, Consumer Business Unit Director, Vodafone România

Ați lansat recent două soluții digitale noi prin care ajutați ­Salvamont să deruleze mult mai eficient misiuni de căutare și salvare în zonele izolate. Ce rol au astfel de parteneriate pentru Vodafone?

Proiectul realizat împreună cu Salvamont este un exemplu excelent despre cum tehnologia poate ajuta la digitalizarea societății, pentru o viață mai bună. Suntem par­teneri de mulți ani cu Salvamont pe partea de rețea, dar am vrut să facem mai mult.

Tehnologia pe care am gândit-o combină dronele cu inteligența artificială, pentru a permite echipelor de salvare să aibă acoperire inclusiv 5G în zonele izolate din munții Carpați. De asemenea, le oferim la sediul central acces la o rețea de fibră foarte puternică, pentru a putea reacționa rapid în situații de urgență și a analiza datele, bazându-se pe AI. Toate acestea accelerează eforturile de căutare și salvare. Este un exem­plu extraordinar despre cum ­tehnologia poate salva vieți.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 363 (17 mai – 15 iunie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: