Finanțe Interviuri

Mustafa Tiftikcioğlu, Garanti BBVA România: Banking pentru dezvoltare

23 mai 2024 8 min

Mustafa Tiftikcioğlu, Garanti BBVA România: Banking pentru dezvoltare

Reading Time: 8 minute

Pe o piață bancară foarte competitivă, Garanti BBVA se distinge prin capacitatea de o oferi soluții financiare complete, adaptate la nevoile diverse ale clienților dintr-o gamă largă de sectoare. Cum răspunde banca provocărilor digitalizării, care sunt domeniile prioritare de investiții în 2024 și cum se schimbă interacțiunea dintre clienți și bănci aflăm de la Mustafa Tiftikcioğlu, CEO al Garanti BBVA România.

Cum a evoluat businessul Garanti BBVA România în 2023?

În 2023, Garanti BBVA a continuat să înregistreze multe evoluții pozitive față de anul precedent, care fusese cel mai bun an din punctul de vedere al profitabilității, din istoria băncii în România.

Pe scurt, în 2023, Garanti BBVA a înregistrat o creștere a depozitelor clienților pe toate segmentele: companii, IMM-uri și retail. Acest lucru indică o încredere sporită în serviciile băncii și subliniază rolul acesteia în promovarea stabilității și prosperității financiare. Creșterea totală a depozitelor clienților cu 15%, ajungând la aproximativ 12 miliarde de lei, evidențiază angajamentul efectiv al băncii față de clienții săi.

În plus, banca a înregistrat creșteri substanțiale în ceea ce privește creditarea și baza de clienți. Creditele acordate clienților, în special celor de retail și IMM-urilor, au înregistrat avansuri considerabile, demonstrând un sprijin sporit pentru companii și persoane fizice. Împrumuturile acordate clienților retail au crescut cu 19%, la peste 4 miliarde de lei, în timp ce creditele pentru IMM-uri s-au majorat cu 10%, la 2,4 miliarde de lei, reflectând angajamentul băncii de a facilita creșterea economică la diferite niveluri.

Garanti BBVA și-a îmbunătățit gradul de acoperire și accesibilitate, numărul de clienți crescând cu 5%. Emiterea de carduri de debit și de credit a înregistrat, de asemenea, o creștere de 6% la sfârșitul anului 2023.

În plus, veniturile operaționale bancare au înregistrat o creștere sănătoasă, cu 10% a veniturilor nete din dobânzi și cu 16% a veniturilor nete din taxe și comisioane. Această creștere a veniturilor indică strategii de management eficiente și performanțe solide în cadrul diverselor activități bancare. Garanti BBVA
a înregistrat un profit net de 177,5 milioane de lei, cifră care se aliniază obiectivului stabilit pentru anul 2023.

În general, anul 2023 a marcat o perioadă de progres semnificativ și de impuls pozitiv pentru Garanti BBVA, caracterizată prin soliditate financiară, servicii extinse, creșterea bazei de clienți și îmbunătățirea veniturilor. Aceste evoluții subliniază rezistența și capacitatea băncii de a se adapta la dinamica în continuă evoluție a pieței, continuând în același timp să genereze valoare pentru acționarii și părțile interesate.

Cum vă implicați în dezvoltarea economiei românești?

Organizația noastră joacă un rol semnificativ în dezvoltarea economiei românești în mai multe moduri. În primul rând, oferim servicii financiare accesibile persoanelor fizice, IMM-urilor și companiilor din întreaga țară. Prin intermediul rețelei noastre de sucursale, precum și prin opțiunile digitale, le oferim clienților noștri posibilitatea de a-și derula planurile financiare, fie că este vorba de obținerea unui împrumut pentru a dezvolta o afacere, de achiziționarea unei locuințe sau de economisirea pentru viitor.

În plus, practicile noastre de creditare acordă prioritate finanțării durabile și responsabile și constant ne asigurăm că fondurile pe care le facilităm sunt alocate în mod eficient proiectelor care generează valoare economică, reducând în același timp impactul asupra mediului înconjurător.

Dincolo de activitățile noastre bancare de bază, ne implicăm în inițiative de responsabilitate socială corporativă, care au un impact pozitiv asupra comunităților din România. De la promovarea educației financiare până la susținerea eforturilor dedicate sustenabilității mediului sau a culturii, credem
în utilizarea resurselor și expertizei noastre pentru a face o diferență semnificativă în viața oamenilor.

Căror sectoare le oferiți cele mai multe finanțări?

Noi, în Garanti BBVA, avem capacitatea de o oferi soluții financiare complete, adaptate la nevoile diverse ale clienților noștri dintr-o gamă largă de sectoare. La fel ca și în anii precedenți, în 2024 sprijinim financiar numeroase sectoare vitale pentru economia românească, cu accent în primul rând pe producția industrială, energie, imobiliare și comerț, printre multe altele.

Ce aș menționa aici este importanța personalizării ofertelor noastre pentru a satisface cerințele unice ale fiecărui client. Fie că este vorba de o mică afacere, ce dorește să-și extindă operațiunile, de o companie ce dorește să investească în noi tehnologii sau de o persoană care visează să cumpere o casă, facem eforturi să oferim soluții de finanțare, care se aliniază cu obiectivele și circumstanțele specifice ale acestora.

Dincolo de aceste sectoare, rămânem receptivi la tendințele și oportunitățile emergente, explorând continuu noi căi de finanțare în diverse industrii. Echipa noastră dedicată de experți colaborează îndeaproape cu clienții pentru a le înțelege nevoile, a le evalua riscurile și a dezvolta soluții de finanțare personalizate, care să stimuleze creșterea și succesul durabil.

De ce este important să avem un sector IMM puternic și cum sprijiniți consolidarea companiilor mici și mijlocii?

Sectorul întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) joacă un rol esențial în stimularea creșterii economice din România și, în același timp, un rol important în generarea de inovație. IMM-urile creează locuri de muncă, stimulează concurența și contribuie în mod semnificativ la PIB.

Desigur, suntem conștienți că IMM-urile se confruntă cu o serie de provocări, cum ar fi accesul la finanțare sau volatilitatea pieței. De aceea, la Garanti BBVA am adaptat o gamă variată de produse și servicii financiare special concepute pentru a răspunde nevoilor acestor entități. De la soluții de finanțare flexibile la servicii de consultanță specializate, ne propunem să dăm IMM-urilor posibilitatea de a prospera în mediul de afaceri dinamic de astăzi.

Oferind acces la capital, ajutăm IMM-urile să își extindă operațiunile și, în același timp, contribuim și la crearea de locuri de muncă, la inovare și la avansul economic în general. Suntem mândri să fim parteneri ai IMM-urilor în drumul lor spre succes și le rămânem constant la dispoziție.

Digitalizarea a schimbat profund bankingul. Cum abordează Garanti BBVA aceste provocări?

Într-adevăr, digitalizarea a revoluționat industria bancară, remodelând modul în care clienții interacționează cu finanțele lor și cu instituțiile financiare. La Garanti BBVA recunoaștem impactul profund al tehnologizării și îmbrățișăm această transformare pentru a ne servi mai bine clienții. De altfel, ne numărăm printre pionierii din sistemul bancar, fiind între primii care au investit în digitalizare. De mulți ani deja, ne concentrăm pe modernizarea infrastructurii noastre bancare și pe îmbunătățirea capacităților noastre digitale.

Una dintre inițiativele cheie pe care le-am întreprins este un proiect cuprinzător de transformare digitală și de core banking, pentru a moderniza complet infrastructura noastră bancară. Acest proiect presupune modernizarea sistemelor și proceselor, pentru a valorifica tehnologiile de ultimă oră, cum ar fi inteligența artificială. Prin modernizarea infrastructurii noastre, ne propunem să îmbunătățim eficiența operațională, să sporim securitatea cibernetică și să oferim o experiență bancară mai agilă pentru clienții noștri.

Pe lângă transformarea infrastructurii, continuăm să modernizăm soluțiile digitale existente furnizate clienților noștri. Ca un exemplu recent, am lansat un asistent virtual pentru a eficientiza interacțiunile cu clienții și a oferi asistență instantanee nonstop. Asistentul virtual GIA este disponibil pe toate tipurile de dispozitive (smartphone, tabletă sau desktop) și poate răspunde solicitărilor clienților în două limbi, română și engleză, oferind răspunsuri la întrebările frecvente și asistență pentru nevoi complexe. GIA folosește tehnologia GPT pentru a oferi răspunsuri relevante clienților pe baza informațiilor disponibile pe site.

În plus, adăugăm continuu noi funcționalități la aplicația noastră mobilă pentru a le oferi clienților un control mai mare asupra finanțelor lor și pentru a eficientiza operațiunile. Ei pot aplica pentru credit de nevoi personale sau pentru Bonus Card direct în aplicație, fără drumuri în sucursale.

Privind în viitor, ne concentrăm în continuare pe valorificarea puterii tehnologiei pentru a stimula inovarea, a îmbunătăți experiențele clienților și a crea valoare pentru toate părțile interesate.

Pe zona de retail banking, ce așteptări au astăzi clienții de la o bancă?

În peisajul bancar actual, care evoluează rapid, așteptările clienților s-au schimbat semnificativ, determinate de progresele tehnologice, respectiv de beneficiile pe care le aduce tehnologia.

Clienții își doresc să se bucure de produsele bancare cu comoditate, rapiditate, securitate și intuitivitate. În prezent, aceștia aleg instituții financiare care le oferă un acces ușor la conturile lor, tranzacții rapide și fără întreruperi, măsuri de securitate solide și platforme ușor de utilizat, care să facă din gestionarea finanțelor o activitate ușor de îndeplinit.

Mai mult, tendința de a efectua plăți fără numerar și contactless crește, reflectând astfel schimbarea preferințelor consumatorilor români. Ca atare, ne angajăm să venim în întâmpinarea nevoilor în continuă evoluție ale clienților noștri, oferind soluții bancare digitale inovatoare, care acordă prioritate confortului, vitezei și securității.

Clienții noștri se așteaptă să poată efectua tranzacții bancare oricând, oriunde și pe orice dispozitiv. Fie că își verifică soldul contului, transferă fonduri, plătesc facturi sau solicită un împrumut, ei doresc o experiență bancară care să fie fără efort și intuitivă. De aceea, am investit masiv în dezvoltarea unei suite cuprinzătoare de instrumente și servicii digitale care răspund nevoilor diverse ale clienților noștri.

Cum vedeți evoluția economiei românești în acest an? Care vor fi, din această perspectivă, provocările pentru mediul local de business?

Anul 2024 a adus atât aspecte pozitive, cât și provocări pentru România, însă credem că există multe indicii că anul ar putea fi unul mai bun decât cei anteriori.

Schimbări, precum modificări ale regimului de impozitare pentru microîntreprinderi și IMM-uri, o creștere a TVA pentru anumite produse și servicii, impunerea de taxe suplimentare băncilor, multinaționalelor și producătorilor de petrol și gaze, precum și creșteri ale impozitelor pe proprietate ar putea afecta planurile și proiecțiile.

Cu toate acestea, România continuă să se dezvolte într-un ritm promițător, depășindu-și vecinii în anumite domenii economice. Totuși, conform raportului Băncii Mondiale, estimările privind creșterea economică a României au fost revizuite ușor în scădere pentru următorii ani, prognozându-se o creștere de 3,3% pentru 2024, deși rămâne una dintre cele mai mari din UE.

Noi, în Garanti BBVA, suntem ferm hotărâți să le oferim sprijinul necesar și ne angajăm să rămânem un partener financiar de încredere pentru români și să le oferim soluții financiare inovatoare și adaptate nevoilor lor.

Banca noastră este dedicată să susțină prosperitatea și bunăstarea comunității noastre, și suntem aici să fim alături de fiecare client, în fiecare etapă a călătoriei lor financiare. Vom continua să investim în relația noastră cu clienții și să dezvoltăm oferte care să servească mai bine nevoilor lor.

Care sunt provocările de leadership pentru dumneavoastră? Cum vă motivați echipa?

Mustafa Tiftikcioglu Garanti BBVA Romania 2

Una dintre cele mai importante provocări din sector este creșterea expertizei angajaților în domeniul digital, unde lucrurile evoluează de la zi la zi. Având în vedere că tehnologia remodelează continuu sectorul bancar, menținerea la zi a competențelor angajaților noștri este de o importanță capitală. Investim masiv în programe de formare continuă și de dezvoltare profesională pentru a ne asigura că echipa noastră rămâne la curent cu cele mai recente tendințe, instrumente și tehnici în domeniul fintech și al serviciilor bancare digitale.

Motivarea echipei noastre este un alt aspect crucial, pentru că știm că angajații implicați și motivați sunt esențiali pentru a impulsiona inovația și pentru a oferi servicii excepționale clienților, astfel că acordăm prioritate comunicării deschise, recunoașterii realizărilor și oportunităților de creștere și avansare.

În plus, încurajăm un mediu de lucru colaborativ și incluziv, în care fiecare membru al echipei se simte apreciat și împuternicit să contribuie cu ideile și perspectivele sale. Prin încurajarea unei culturi a inovării și a îmbunătățirii continue, ne inspirăm angajații să accepte schimbarea, să profite de oportunități și să depună eforturi pentru a atinge excelența în tot ceea ce fac.

În plus, recunoaștem importanța alinierii scopurilor și obiectivelor echipei noastre cu viziunea strategică mai largă a organizației. Oferind claritate în ceea ce privește scopul și direcția, le dăm ocazia membrilor echipei noastre să înțeleagă modul în care aporturile lor individuale contribuie la succesul general al băncii, insuflându-le un sentiment de proprietate și responsabilitate în munca lor.

Ce planuri de dezvoltare are Garanti BBVA România în 2024?

Pe baza indicatorilor pozitivi de performanță observați în 2023, Garanti BBVA își propune să își continue traiectoria ascendentă în 2024. Principalul pilon de dezvoltare este proiectul de core banking și de transformare digitală pe care l-am menționat. Dedicăm resurse semnificative acestui proiect, care va fi finalizat anul viitor, cu scopul de a ne moderniza infrastructura digitală, ce ne deservește clienții în cel mai bun mod posibil.

Între timp, acordăm prioritate mai multor inițiative strategice pentru a susține creșterea și a ne îmbunătăți poziția competitivă pe piață. Printre acestea se vor număra extinderea în continuare a ofertelor noastre de produse și servicii, valorificarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți experiența clienților, consolidarea practicilor de gestionare a riscurilor și de conformitate și continuarea concentrării asupra inițiativelor de finanțare durabilă.

În general, planurile de dezvoltare ale băncii pentru 2024 se vor concentra pe consolidarea platformei digitale și tehnologice, pe stimularea inovării, pe îmbunătățirea implicării clienților și pe asigurarea sustenabilității financiare pe termen lung.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 383 (16 mai – 16 iunie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: