Multumit de fiecare exit
Reading Time: 4 minuteRadu Georgescu este un antreprenor oarecum atipic pentru Romania. Specialitatea lui este identificarea unei nise cu potential, crearea si cresterea unui business gandit global din start, totul urmat de exit. Anul trecut a vandut Avangate, iar recent a anuntat un nou business – Coinzone.
Cand am discutat acum doi ani cu Radu Georgescu, se ocupa de mutarea in Statele Unite a Avangate, companie ce activeaza pe piata globala a solutiilor de distributie electronica de software. In ianuarie 2013 am vizitat birourile Avangate din Silicon Valley, vazand la fata locului cum romanii si americanii colaborau peste ocean si peste mai multe fuse orare pentru a creste exponential businessul. In luna octombrie a anului trecut, GECAD Group, holdingul lui Radu Georgescu, a anuntat vanzarea Avangate catre compania americana de investitii financiare Francisco Partners. A fost al treilea exit major al lui Georgescu, dupa vanzarea tehnologiei RAV catre Microsoft in 2003 si vanzarea GECAD ePayment catre Naspers, care a transformat-o in procesatorul international de plati electronice PayU. Nu este deloc o intamplare, ci un mod de operare pentru Radu Georgescu, care face business high-tech de 20 de ani. “Am fost multumit de fiecare exit pe care l-am facut. Eu sunt un tip foarte fericit in felul meu. Am posibilitatea de a semna cand ceva mi se pare fair si de a nu semna daca nu mi se pare fair”, povesteste antreprenorul. Acum, a descoperit o oportunitate uriasa, dupa parerea sa: bitcoin. Georgescu este insa interesat in primul rand de tehnologie, mai putin de partea de plati ceva mai cunoscuta publicului larg. “Deciziile mele de investitie nu au fost si nu sunt niciodata bazate pe stiri si pe ce citesc in ziare. Bitcoin reprezinta doua lucruri, o moneda si o tehnologie, iar eu cred ca tehnologia care se numeste bitcoin e aici ca sa ramana, e un lucru important, este «the next big thing» si investim puternic in a construi niveluri, layere de tehnologie si de business peste structura esentiala a bitcoin”, spune Georgescu.
MODELUL IN TREI PASI
Coinzone a inceput, la fel ca toate businessurile pornite de Radu Georgescu, cu o idee si o viziune. Etapa urmatoare este cautarea oamenilor pe care sa-i angajeze ca sa execute viziunea respectiva. “Am inceput sa construim echipa. Eu sunt inca destul de implicat la nivel de strategie si viziune, dar deja tot ce inseamna operational este facut de CEO-ul companiei, de CTO, de chief product si asa mai departe”, arata antreprenorul. Ca si in celelalte companii ale sale, echipa de development este in Romania. Desi are un model in trei pasi pe care il urmeaza in linii mari (pasul 1 – antreprenoriat pur, crearea produsului; pasul 2 – dezvoltare concentrata pe venituri, cand antreprenorul lasa locul la conducerea companiei unui om care poate atinge obiective ambitioase de venituri; pasul 3 – exit planificat), Georgescu este constient de faptul ca fiecare companie este diferita si ca este foarte posibil ca urmatoarele companii in care va investi sa aiba alt model, dar considera ca il ajuta experienta pe care a acumulat-o deja. “Mereu sunt variatiuni, fiindca fiecare business e diferit. Dar mereu incercam sa facem lucrurile mai bine si mai potrivit pentru noul business. RAV a fost inceput aici, dezvoltat aici si vandut aici, Avangate a fost inceput aici, dus in State si vandut acolo, Coinzone e un business inceput cu un management din SUA si construit deja pe un alt nivel. Pe de o parte pentru ca am acumulat experienta, pe de alta parte pentru ca e foarte potrivit sa fie o companie din Silicon Valley, pentru ca se ocupa de lucruri foarte din viitor si acolo acestea sunt mult mai bine acceptate si intelese”, subliniaza antreprenorul.
FERICIT DE LA INCEPUT LA SFARSIT
Desi are deja 20 de ani de experienta de business, care i-au schimbat, dupa propria marturisire, viziunea mea asupra rolului sau in companii, asupra companiilor in sine si chiar asupra lumii, Radu Georgescu este precaut cand vine vorba sa dea sfaturi. “Nu-mi permit sa recomand nimanui ce sa faca cu compania sa”, spune raspicat antreprenorul. Acesta identifica, totusi, doua modele principale de dezvoltare a unui business. Unul ar fi un model european, german mai ales, in care creezi o companie care este a ta, o lasi copiilor tai si care te rasplateste in general prin dividende. “E un model super-OK cata vreme il constientizezi, intelegi ce presupune el si construiesti compania in functie de acest model, pentru ca arata altfel.” La celalalt model, al start-up-ului pe steroizi, cum il caracterizeaza Georgescu, compania nu plateste dividende, dar plateste la sfarsit, cand o vinzi. Sunt doua tipuri de companii care arata diferit, iar relatia lor cu asociatii, cu angajatii e diferita.
Radu Georgescu prefera companiile din a doua categorie, pe steroizi, cu investitii mari si crestere rapida, care duc la un succes rapid sau la o moarte la fel de rapida. Celelalte sunt companii mai consolidate, mult mai stabile, conservatoare in dezvoltare, se dezvolta incet, sigur, sunt mai reticente la risc. “Cata vreme un antreprenor constientizeaza ca vrea sa fie asa sau asa si executa planul corect pentru cazul respectiv, totul este nemaipomenit. Mie mi se potriveste mai mult partea asta, cu riscuri, dar nu cred ca una e mai buna decat alta”, spune antreprenorul. Acesta identifica, insa, trei zone de risc major pentru ambele categorii mari de companii: de viziune, de piata si de executie. Iar diferentele dintre cele doua modele devin ceva mai clare. In cazul companiei “pe steroizi”, trebuie sa convingi pe altcineva de viziunea ta, iar strategia sa tina cont de o piata existenta pe termen scurt si de posibilitatea convingerii unui potential cumparator de viabilitatea pietei. Si executia trebuie sa tina seama de o potrivire cu un potential cumparator. “Construiesti compania ca sa devina importanta pentru cineva”, spune Georgescu. Companiile gandite pe termen lung se construiesc cu o strategie profitabila, in timp ce celalalt model nu are la baza profiturile, fiindca totul este reinvestit pentru a creste “pe steroizi”. In acest caz, riscurile sunt foarte mari la executie – sa nu intelegi piata si modificarile de piata. “Poti sa nu reusesti sa ramai competitiv pe termen lung. E mult mai simplu sa devii competitiv repede si s-o tai, decat sa stai competitiv pe masura ce multi dintre cei «pe steroizi» musca din tine”, subliniaza Georgescu.
Pentru el, exitul nu inseamna sfarsitul relatiei emotionale cu un business. “Ma uit cu mare drag la companii dupa ce le vand. Nu mai sunt implicat in niciun fel, doar la nivel emotional. Imi place foarte mult sa urmaresc succesul lor. Desi nu mai ne legat de mine in niciun fel, sufleteste il simt cumva tot ca parte a succesului meu. Ma bucur cand le merge bine”, spune Radu Georgescu. Cat despre o eventuala retragere, nici nu o ia in calcul. “N-am de ce sa ma opresc si nu ma simt in cursa cu cineva sau cu mine insumi. Fac toate astea pentru ca-mi place, nu pentru ca am ceva de demonstrat sau pentru ca ieri am facut 10 si astazi trebuie sa fac 12, ca sa fie mai bine, nu pentru ca cineva a facut 10 si eu trebuie sa fac 12.”
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz