Motivare ca la carte
Reading Time: 5 minuteDeși multe companii se laudă cu numărul mare de angajați, doar 40% dintre dintre aceștia sunt cu adevărat motivați. Sorin Faur, fondatorul Academiei de HR și autorul cărții „Motivarea și retenția angajaților.
Strategii, metode și soluții practice”, un volum care va fi lansat în data de 8 iunie, ne-a explicat cum pot companiile să motiveze oameni și să creeze o cultură a engagement-ului cu resurse puține și în mod inteligent.
La începutul lunii iunie va avea loc lansarea cărții „Motivarea și retenția angajaților. Strategii, metode și soluții practice”. De ce era nevoie de o astfel de carte acum?
Suntem de câțiva ani deja într-o piață cu deficit de talente. Este (tot) mai dificil pentru companii să găsească oamenii de care au nevoie, atât cantitativ cât și calitativ. Tehnologia evoluează mai repede decât poate economia pregăti la nivel de masă anumite competențe de generație nouă. Într-o astfel de situație, singurele soluții pentru companii sunt fie să investească în formarea de competențe de la zero pentru angajații săi, fie să încerce să recruteze de la concurență. Se amplifică astfel în mod artificial un tip anume de fluctuație, când oamenii buni pleacă, dar nu din motive sau cauze interne, ce țin de companie. Pentru cei aflați în situația de a pierde un angajat de valoare pentru concurență sau pentru altă companie, pierderea este întreită: (1) vor pierde investițiile în omul recrutat de concurență, care va produce valoare pentru altcineva, (2) trebuie să găsească înlocuitor (și pentru că este deficit de talente, recrutarea va fi scumpă și de durată), (3) trebuie să reia investiția în candidatul nou angajat. În acest context particular, în care ne aflăm, focusarea pe strategii de retenție și de securizare a talentelor devine esențială pentru că dacă înainte era ușor să înlocuiești un om, acum nu mai este.
Și mai este și aspectul general al motivării angajaților. Pentru că nu contează câți angajați are o companie, ci câți dintre ei sunt motivați și implicați. Angajații motivați au inițiativă și nu așteaptă să fie împinși de la spate, dacă descoperă o problemă fie o semnalează, fie o rezolvă direct dacă este în aria lor de competență, vin cu sugestii de îmbunătățire, contribuie cu idei. În același timp ei sunt energici, motivați, autentici și ambasadori ai companiei și brandului, fiind mândri că lucrează pentru angajatorul lor. Foarte important, ei sunt productivi de obicei (mult) peste medie pentru că nu trag de timp, nu trebuie „certați” sau struniți să facă ceva anume, sunt atenți la calitatea muncii prestate, fac totul mai repede și mai bine, fără stres, cu bucurie, îi încurajează și pe alții, văd partea plină a paharului, fac totul cu eficiență. Iată de ce succesul unei organizații depinde de capacitatea sa de a-și păstra și motiva talentele!
Ce pot găsi cititorii în paginile cărții? Care este viziunea pe care o ai pentru carte?
Cartea are două părți: o scurtă parte introductivă, numită Știința motivării angajaților, și o a doua parte, majoritară, numită Soluții pentru motivarea angajaților. Prima parte clarifică noțiunile și conceptele fundamentale (precum fluctuație, retenție, motivare, engagement), a doua vine cu răspunsurile concrete pentru diversele nevoi din practică. Lucrarea este concepută modular totuși, cititorul focusat poate accesa rapid doar capitolul de interes, cartea fiind foarte bine structurată și segmentată pe capitole. Scopul general al acestei cărți este să ajute organizațiile să devină locuri ideale de muncă pentru angajați, în care aceștia să se regăsească și să se simtă împliniți – organizații în care oamenii vin la muncă cu plăcere, motivați să dea tot ce au mai bun pentru companie.
Este misiunea companiilor să conștientizeze și să înțeleagă nevoile oamenilor si să vină cu soluții pentru motivarea și retenția propriilor angajați. Motivația angajaților nu este un dat implicit, nu se stabilește prin contract, se construiește și se consolidează în organizație printr-un efort constant. În carte mai sunt abordate subiecte precum fluctuația de personal (ce este și cum se calculează, diagnosticarea, cauzele și costurile fluctuației de personal), cum se calculează impactul financiar al (de)motivării (argumente pentru finanțarea programelor de engagement), numeroase soluții și idei de motivare financiară și non financiară a angajaților, structurate pe categorii și explicate și cele mai eficiente și apreciate beneficii materiale și nemateriale, directe și indirecte, ce pot fi oferite angajaților.
Deși din titlu ar putea părea o carte pentru specialiștii în resurse umane și directorii de HR, cartea se adresează unui număr mare de categorii de cititori, inclusiv antreprenorilor și top managerilor. Care este cea mai importantă idee cu care vrei să rămână un antreprenor după ce citește noua ta carte?
Cartea se adresează într-adevăr unui public mai larg, nu doar specialiștilor în HR pentru că politicile de motivare, chiar dacă sunt de obicei gândite de HR, necesită implicarea și sprijinul și altor reprezentanți din companie. În plus, nu toate companiile au departamente de HR. Așa încât, lucrarea se adresează și managerilor operaționali, care sunt cei mai afectați de nivelul de (de)motivare al subordonaților direcți, directorilor generali și antreprenorilor, care prin poziția centrală în propriile organizații sunt primii interesați să dezvolte echipe motivate și care știu că există o legătură directă între motivare și profit.
Dacă vorbim foarte pe scurt, într-o singură idee, atunci acesta ar putea fi: motivarea angajaților nu se întâmplă de la sine și nici nu vine garantat la pachet odată cu semnarea contractului de muncă. Și, iarăși, dacă un angajat este motivat astăzi, nu înseamnă că va fi automat motivat pe viață. Este misiunea organizației să dezvolte politici de motivare și retenție. Plecarea unui om din organizație arată că aceasta nu mai satisface toate așteptările acelui angajat, pentru că nimeni nu pleacă de prea mult bine.
Globalizarea și munca de acasă au crescut foarte mult presiunea pe companiile locale, pentru că brusc nu mai concurează doar cu firmele din țară, ci și cu organizații puternice aflate în afară. Ce sfaturi ai pentru antreprenorii și companiile locale care nu beneficiază de bugete similare marilor corporații din străinătate, dar își doresc să atragă și să păstreze angajații talentați?
Aceasta este una dintre preocupările centrale din carte, pentru că, nu, cu (mulți) bani e simplu pentru oricine: cum să motivezi oamenii și să creezi o cultură a engagement-ului cu resurse puține, și în mod inteligent. Se poate! Și știm că se poate, pentru că dintotdeauna s-a putut. Marile companii de astăzi au fost și ele „mici” la început, și povestea lor, una de succes, este de fapt povestea unor companii care fiind mici, au știut să atragă oameni de valoare, să-i motiveze, să producă beneficii pentru clienții lor și astfel să devină brandurile de astăzi.
Din fericire, aceasta este o știință care se învață. În primul rând, antreprenorii și companiile locale trebuie să știe că oamenii sunt diferiți și nu toți sunt motivați de același lucru, fapt care reprezintă cheia înțelegerii faptului că și ele pot atrage angajați de valoare dacă știu să asculte și să înțeleagă nevoile oamenilor lor. Pentru unii oameni, faptul că pot lua parte la decizii este cel mai important lucru pe care și-l doresc, faptul că simt că au o contribuție care se vede și că nu sunt doar componente dintr-un imens sistem. În carte sunt prezentate o serie de instrumente în acest sens, care permit construirea unui mix aparte, specific și diferențiat de beneficii (nu neapărat de ordin material), care să fie atractive în mod particular pentru un anumit public țintă.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz