Antreprenori

Mona Vulpoiu, Utopic: Pasiune între business și utopie

Reading Time: 3 minute

Pentru designerul de bijuterii Mona Vulpoiu, transformarea pasiunii într-un business de succes nu reprezintă o utopie, ci realitatea pe care o trăiește în fiecare zi. A început cu câteva piese hand-made, vândute la Târgul de Mărțișor.

Astăzi, după mai bine de 15 ani, brandul său, Utopic, numără sute de bijuterii statement, fascinante prin poveștile pe care le spun, iar cererea din partea clienților și logistica din jurul magazinului de pe Calea Victoriei o țin ocupată șapte zile din șapte, uneori peste 12 ore pe zi.

De mică i-a plăcut să meșterească tot felul de obiecte: brățări, lucruri croșetate. „Stricam coliere și le transformam în cercei. Cumpăram tot felul de accesorii și le combinam între ele”, își amintește Mona Vulpoiu. Înainte de a se dedica întru totul creației de bijuterii, a urmat facultatea de arhitectură și a profesat ca arhitect o scurtă perioadă de timp. În paralel cu studiile și cu jobul, crea accesorii din lut și material textil. Trecerea la metalele prețioase a venit ca o maturizare și a însemnat nașterea brandului Utopic.

La fel ca pasiunea pentru bijuterii, și denumirea brandului, își are rădăcina în copilăria autoarei sale. „M-am gândit la locul în care am copilărit, în satul Herăstrău, din județul Vrancea. Aveam un loc de poveste, unde mă jucam: cu mușchi pufos pe jos, fagi imenși, brazi, mesteceni și un schit de măicuțe chiar lângă. Acest loc m-a ajutat foarte mult să îmi dezvolut imaginația. L-am perceput ca pe un loc utopic, unde lucurile lumești nu există. Totul este posibil acolo, ca în imaginație, și nimeni nu știe de existența sa”, explică Mona Vulpoiu.

Locul fabulos pe care îl descrie este ascuns în ADN-ul fiecărei piese pe care o creează. Colecțiile sale duc cu gândul la lumea plan­telor, la universul cosmic sau la personaje de basm. De altfel, cele mai căutate colecții de până acum au fost Micul Prinț și Botanical Garden. Câteva dintre bijuteriile incluse în acestea reprezintă piesele – simbol ale brandului.

În atelierul său, designerul modelează povești din aur, argint și alamă, uneori garnisite cu pietre prețioase sau chiar diamante. Pe lângă bijuteriile în serii mici, creează și piese unicat sau la comandă, ajutându-și clienții să își spună propria poveste printr-o bijuterie. Văzând lumile miniaturale, fabuloase pe care le creează, nu am putut să nu o întreb cât timp lucrează la o bijuterie și în ce constă procesul de creație. Mi-a răspuns că nu există o regulă. Poate fi vorba despre câteva zile, săptămâni sau chiar câțiva ani. Procesul de manufactură nu depășește, de obicei, trei zile, dar crearea conceptului este mult mai complicată.

O nouă viață pentru bijuteriile vechi

Cele mai complexe piese sunt cele care dau o nouă viață unor obiecte vechi, cu valoare sentimentală. Deseori, clienții săi vin cu o poveste. Discută împreună cu ei despre ce reprezintă piesa, ce simboluri trebuie să conțină, ce trebuie să fie păstrat din obiectul vechi, care de multe ori este o moștenire de familie: un cercel rămas singur, care a aparținut străbunicii sau un mărțișor vechi, primit în dar de la tata, care nu mai este în viață…

Readucerea la viață a unui obiect cu valoare sentimentală este o mare responsabilitate pentru designer și o provocare care o motivează să se autodepășească, de fiecare dată. „Am avut un ceas de aur, moștenire de familie care a stat în atelier aproximativ trei ani, pentru că nu am știu ce să fac cu el. Am avut nevoie de trei ani ca să îl înțeleg și să pot crea o poveste în jurul lui”, își amintește Mona Vulpoiu.

Cu toate că deține un spațiu cu un design deosebit, în centrul Bucureștiului, în care lucrează și își expune bijuteriile și are doi angajați, Mona Vulpoiu spune că îi este greu încă să se perceapă pe sine ca pe un antreprenor. „Nu am pornit cu ideea unui business. Nici acum nu privesc lucrurile așa. Iubesc ceea ce fac și asta s-a transformat într-un business, dar nu am făcut niciodată bugete, nu am știut câți bani am investit și nu am pus pe hârtie planuri de afaceri”, spune ea.

Amenajarea magazinului din Calea Victoriei a fost cea mai mare provocare de până acum, care a scos-o destul de mult din „lumea sa utopică” în care se retrăgea să creeze. Investiția s-a ridicat la aproximativ 20.000 euro și a fost dublată și de o investiție semnificativă de timp.

A decis să gestioneze singură partea de avize și autorizații, iar birocrația și întârzierile neprevăzute au dus-o de mai multe ori în pragul de a abandona proiec­tul. A reușit, totuși, să deschisă magazinul în toamna anului trecut și de atunci spune că nu mai are timp liber aproape deloc.

„Viața unui antreprenor creativ nu e atât de amuzantă, pe cât ar crede lumea. E muncă nonstop. De regulă, lucrez de la ora șapte dimineața, până la opt seara și încerc să îmi iau duminica liberă. Cu toate acestea, câteodată duminica e zi de ­organizat postări, de făcut comenzi pentru consumabile sau de făcut planuri pentru noua săptămână.”

Mona Vulpoiu, fondatoare Utopic

Așadar, a început anul acesta cu planul de a-și lua o vacanță de cel puțin o lună, pentru a-și reîmprospăta forțele și a-și hrăni creativitatea. De asemenea, plănuiește câteva colecții noi, dezvoltarea unui magazin ­online și extinderea atelierului său.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 361 (18 martie – 18 aprilie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Doriana Matei

Recent Posts

Schneider Electric în grafic cu programul său de sustenabilitate

Schneider Electric a anunțat cele mai recente rezultate ale programului său Schneider Sustainability Impact (SSI) și rezultatele sale financiare pentru…

2 ore ago

Micii producători artizanali vin în premieră la FoodService & Hospitality Expo 2024, alături de ALAS

Producătorii artizanali vin în premieră la Foodservice & Hospitality Expo 2024, alături de ALAS/Asociația Lanțului Alimentar Scurt, la un stand…

12 ore ago

Studiu Reveal Marketing Research: Pauza de la mediul online și tehnologie câștigă teren

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre modul în care românii percep și…

12 ore ago

NEXXT Summit: AI în acțiune – pregătim generațiile care schimbă viitorul

NEXXT Summit 2024 s-a încheiat cu succes, demonstrând încă o dată că România are potențialul de a deveni un centru…

12 ore ago

București, pe locul 5 în topul destinațiilor de Craciun din Europa

Platforma de influencer marketing Heepsy a realizat un research pentru a identifica care sunt capitalele europene cu cele mai multe…

12 ore ago

Limitless Agency – vânzări record de 100 milioane euro de Black Friday 2024

Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital din România, a înregistrat vânzări record de Black Friday…

14 ore ago