Mobile World Congress 2013 – ziua 4
Reading Time: 6 minute<p> In ultima zi la MWC, atmosfera si agitatia din primele zile au inceput deja sa se dilueze, moment de respiro potrivit pentru noi pentru a trage concluziile. In primul rand, sa trecem in revista cativa din castigatorii premiilor acordate de organizatori in cadrul ceremoniei <strong>Global Mobile Awards (foto 1): </strong></p> <p> </p> <p> Corespondenta asigurata de <a href=”http://www.syscomdigital.ro/”>Syscom Digital</a></p> <p> </p> <p> <strong>Cel mai bun produs/serviciu mobil pentru auto</strong>: BMW i, MINI, Sixt si Vodafone Group pentru DriveNow Premium Car Sharing (serviciu de “carsharing” – model de inchiriere de masini prin care oamenii pot inchiria pe termen scurt; atractivitatea consta in factorul ocazional)</p> <p> </p> <p> <strong>Cel mai bun serviciu mobil pentru consumatori</strong>: Comviva pentru platforma MFS oferind serviciul mTicketing pentru Bangladesh Railways (serviciul este disponibil in Bangladesh pentru toate destinatiile acoperite de reteaua feroviara; solutia propusa de Comviva – furnizor international de servicii financiare mobile – le permite consumatorilor sa rezerve si sa cumpere – rapid si confortabil – bilete pentru trenurile intercity)</p> <p> </p> <p> <strong>Cea mai buna campanie Advertising/Marketing pe mobil</strong>: McCann Worldgroup (Hong Kong) pentru Chok! Chok! Chok! (aplicatie Coca-Cola care urmareste sa-i anagajeze pe tineri, permitandu-le sa miste telefonul – actiune denumita "chok” in slang-ul Hong Kong – in fata TV-ului pentru a prinde capacele cu premii instant direct de pe ecran)</p> <p> </p> <p> <strong>Cea mai buna aplicatie mobila pentru consumatori</strong>: Facebook (no comment)</p> <p> </p> <p> <strong>Cea mai buna aplicatie mobila pentru companie</strong>: Evernote (aplicatie pentru salvat note, fisiere audio, imagini sau liste de sarcini)</p> <p> </p> <p> Alegerea juriului –<strong> cea mai buna aplicatie mobila</strong>: Waze (aplicatie sociala mobila oferind o navigare gratuita, pas cu pas, bazata pe conditiile curente de pe sosea, situatii updatate de alti utilizatori)</p> <p> </p> <p> <strong>Cel mai bun smartphone</strong>: Samsung Galaxy S3 (functii: S Voice – comenzi vocale, Social tag – imbinarea imaginilor din albumul foto cu retelele sociale, Smart stay – recunoasterea privirii si afisarea luminoasa continua, Smart alert – atentionare apeluri pierdute si mesaje, S Beam – transferul instantaneu al fisierelor catre alt telefon)</p> <p> </p> <p> <strong>Cel mai bun producator al anului</strong>: Samsung (pentru produse best-in-class si inovatie)</p> <p> </p> <p> <strong>Cea mai buna tableta</strong>: Google si Asus pentru Nexus 7 (prima tableta ce include Android 4.1 Jelly Bean. Aceasta combina software-ul cel mai avansat Google cu hardware-ul de ultima ora ASUS).</p> <p> </p> <p> Din cate se observa, aplicatiile din media sociale raman in topul consumatorilor. Susan Whiting, vice-presedinte Nielsen, arata ca sunt inregistrate cresteri constante in numarul de minute pe care utilizatorii le dedica – via online si mobil – retelelor sociale, constatand in acelasi timp ca minutele petrecute online sunt in declin, in favoarea timpului petrecut in media sociale pe device-urile mobile. <strong>Forumul AppPlanet</strong>(<strong><em>foto 2, 3, 4, 5</em></strong>) a prilejuit multe dezbateri interesante pe aceasta tema. In privinta <strong>aplicatiilor</strong>, chestiunea arzatoare in 2013-2014 va fi legata de monetizarea acestora. Tot mai multe voci considera la unison ca o aplicatie de succes inseamna in primul rand un continut bun, o experienta friendly pentru utilizator si mai putin o tehnologie "wow”. Sa ne uitam la aplicatia publicatiei Financial Times (castigatoarea de anul trecut a <strong>Global Mobile Awards</strong>): nu are functionalitati spectaculoase, insa atentia pentru continutul oferit utilizatorilor este deosebita – poate fi accesata din web browser, nefiind nevoie de downloadarea din app store; updatare automata; permite lectura offline a ultimei editii a ziarului; continut extins, permitand si format video pe iPhone.</p> <p> </p> <p> Insa, in ciuda cresterii importantei aplicatiilor pentru utilizatorii smartphone-urilor si tabletelor, browserul mobil reprezinta in continuare un instrument important, in special pentru furnizorii de continut, in targetarea audientei mobile. Ceea ce inseamna ca marketerii trebuie sa gaseasca repede solutii cat mai eficiente de design pentru a face ca website-urile sa functioneze ireprosabil si pe device-urile mobile. In acelasi timp, pentru <strong>advertiseri</strong>, cea mai importanta provocare a prezentului o reprezinta integrarea tehnologiilor pentru crearea unor produse de <strong>publicitate mobila</strong>, astfel incat sa se ajunga rapid la o forma de comunicare – cat mai simplificata si naturala – si cu audientele mobile.</p> <p> </p> <p> Paul Gunning, CEO al agentiei digitale Tribal DBB Worldwide, crede ca marketingul mobil este pe cale sa aduca schimbari dramatice si in advertisingul out-of-home si radio, canalele cele mai utilizate in targetarea consumatorilor in miscare (in masina, pe strada). “Cand ai de-a face cu tehnologia, provocarea de a deveni si mai eficient in privinta publicitatii si a mobilitatii este lucrul cel mai sexy pentru un advertiser la ora actuala; intreaga forta creatoare s-a adunat aici, inovatia se intampla chiar aici.”, a declarat Paul Gunning.</p> <p> </p> <p> Reprezentantii retelei de publicitate InMobi au adus si ei in discutie potentialul urias pe care mediul mobil il ofera advertiserilor, aratand ca, prin device-urile mobile prezente in fiecare aspect al vietii de zi cu zi, brandurile au posibilitatea sa intre in dialog cu consumatorii pe parcursul intregii zile, spre deosebire de publicitatea traditionala – print si TV. Studiile efectuate de InMobi arata ca publicitatea mobila este importanta in procesul de achizitie, 75% dintre respondenti afirmand ca au aflat de un produs nou prin intermediul device-ului mobil.</p> <p> </p> <p> Si, daca tot am adus vorba mai devreme de inovatie, sa mentionam cateva dintre produsele <strong>Fujitsu</strong> prezentate pe parcursul MWC: compania a dezvaluit ca momentan dezvolta un <strong>sistem infotaiment</strong> de generatie viitoare care foloseste standardul open web (<strong><em>foto 6, 7 si 8</em></strong>). Terminalul furnizeaza servicii de navigatie "Augmented Reality” prin desenarea de imagini obtinute din camera masinii plasata pe fata, peste care "aseaza” un strat de elemente grafice continand rute de drum, informatii de calatorie, avand totodata si functionalitati de smartphone (apeluri voce, e-mail, music play). Tot de la Fujitsu vin si smartphone-ul si tableta <strong>Arrows</strong> rezistente la apa (<strong><em>foto 9, 10 si 11</em></strong>). Smartphone-ul are procesor quad-core de 1,7 GHz, display de 5 inch full HD, camera de 16.3 MP, iar tableta prezinta difuzoare si o baterie de mari dimensiuni, caracteristici prin care se diferentiaza de concurenta, pe langa calitatea waterproof. Ne-au placut si bastoanele cu GPS de la Fujitsu. Da, bastoane! (<strong><em>foto 12</em></strong>). Concept dezvoltat in primul rand pentru persoanele in varsta, bastoanele au integrate sistem GPS, Wi-Fi, Bluetooth si conectivitate 3G, iar ecranul LCD ii ajuta pe utilizatori sa se ghideze pe strada.</p> <p> </p> <p> Si <strong>Romania</strong> a fost reprezentata la MWC 2013: produsele si serviciile promovate la standul national al Romaniei (<strong><em>foto 13 si 14</em></strong>) au reprezentat tehnologii de dezvoltare cross-platform, dezvoltare aplicatii mobile, Web si Embedded, dezvoltarea de software offshore, software la comanda, servicii de dezvoltare near-shore, plati mobile, sisteme de navigare GPS, servicii de alerte din trafic in timp real, servicii de suport IT, produse electronice (telefoane mobile Dual SIM si tablete PC), accesorii pentru tablete si telefoane mobile. Compania romaneasca Allview a lansat cel mai performant smartphone al sau de pana acum, P5 Quad, cu procesor Quad Core la 1,2 GHz si sistem de operare Android 4.1 Jelly Bean.</p> <p> </p> <p> Privind in urma la MWC 2013, <strong>impresia generala</strong> este ca evenimentul se impune in fata audientei mai mult prin “forma” decat prin “fond”, organizatorii investind mult in imagine si <strong>marketing</strong>. Locatia a fost una mult mai mare, in conditiile in care expozantii au fost aproximativ aceiasi ca in editiile anterioare; totodata, fiind amplasata la extremitatea orasului, a fost mai greu accesibila. In zona de telefoane mobile, nimic nu ne-a atras atentia in mod special (am punctat exceptiile in materialele anterioare). Sigur ca toti expozantii si-au prezentat device-urile vedeta, insa majoritatea au fost firme medii si chiar mici, unele de-abia lansate pe piata; pentru sute de astfel de firme producatoare de telefoane si tablete, MWC a reprezentat cu siguranta o rampa de lansare. Marii jucatori, insa, in goana lor dupa exclusivitate, nu si-au dezvaluit suprizele la MWC, preferand evenimente independente. Multi au remarcat absenta <strong>Apple</strong>; oricare ar fi motivatia companiei de a nu participa la MWC, credem ca este important sa subliniem un lucru care poate ca a fost uitat in ritmul ametitor in care evolueaza tehnologiile pe segmentul mobil: toata "nebunia” generata de aplicatiile mobile, monetizarea acestora mult dorita de advertiseri, utilitatea acestora ravnita de consumatori, totul a pornit de la un device numit… iPhone, fara de care dezbaterile pe marginea aplicatiilor mobile n-ar mai fi avut azi loc sau, cel putin, nu atat de curand. Si, pentru ca acest pas, din fericire, a fost facut, putem privi mai departe si observa <strong>tendintele</strong>: multe dintre dispozitivele prezente la MWC 2013 sunt orientate pe <strong>healthcare</strong> si <strong>seniori</strong>, ajungand pana la <strong>Smart Cities</strong> si <strong>Smart Homes</strong>. Furnizorii sunt tot mai creativi, partea de hardware futurista (si aici va oferim un ultim exemplu: campania de advertising Qualcomm – "a dragon is coming… to your phone” – <strong><em>foto 15</em></strong>)</p> <p> </p> <p> In incheiere, avand in vedere ca mai mult de jumatate din volumul global de 1,8 miliarde de telefoane care vor fi vandute in 2013 vor fi smartphone-uri, speram ca la editia urmatoare a MWC jucatorii din industria mobila sa vina cu si mai multe noutati, iar o parte din ideile si conceptele prezentate anul acesta sa se transforme in realitate. (<strong><em>foto 16, 17 si 18</em></strong>)</p> <p> </p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz