Mobile World Congress 2013 – ziua 2
Reading Time: 5 minute<p> Daca in prima zi am "alergat” dupa lansarile si prezentarile de device-uri noi, in a doua zi petrecuta la MWC 2013 ne-am propus sa adunam cat mai multe informatii legate de instrumentele din zona mobilitatii, utile marketerilor. </p> <p> </p> <p> Corespondenta asigurata de <a href=”http://www.syscomdigital.ro”>Syscom Digital</a></p> <p> </p> <p> La seminariile "<strong>mPowered Brands</strong>” (<strong><em>foto 1</em></strong>), compania globala de consultanta si cercetare Nielsen a punctat aspectele pe care brandurile trebuie sa le considere pentru a obtine avantaje competitive pe piata: orice brand, continut sau strategie de produs trebuie sa includa si componente mobile pentru a fi eficiente, riscand altfel sa ignore o parte importanta a audientei de azi; intelegerea profunda a comportamentelor de consum din zona mobilitatii este un factor-cheie in livrarea experientei potrivite catre audienta potrivita; inainte de orice campanie, cercetarea este esentiala – trebuie sa aflam, in primul rand, cum isi folosesc consumatorii device-urile mobile in viata de zi cu zi – doar in felul acesta putem dezvolta acel "insight” special prin care sa ne atragem audienta.</p> <p> </p> <p> Nimic nu este mai convingator decat cifrele si statisticile, iar acestea vorbesc de la sine: numai in ianuarie 2013 au fost inregistrate global 1,6 miliarde de <strong>conexiuni mobile</strong> broadband, iar urmatorul miliard de oameni care se vor conecta la Internet va fi generat de pietele in curs de dezvoltare, prin intermediul canalelor mobile, dupa cum au aratat azi speakerii prezenti la MWC. Un semn pozitiv pentru marketeri, care arata ca adoptarea device-urilor mobile este in expansiune, timpul petrecut la/pe telefon/tableta este in continua crestere, iar transferul de date include tot mai mult si formate video, multimedia, aplicatii. Azi, cand consumatorii utilizeaza <strong>continut mobil</strong> atat informational, cat si de divertisment, brandurile si providerii de continut sunt in permanenta cautare de strategii noi si inovative pentru a monetiza gama variata de continut disponibil, in asa fel incat sa satisfaca experientele de consumator. In privinta <strong>publicitatii mobile</strong> cel putin, continutul este crucial: marketerii trebuie sa acorde atentie sporita celor trei "R” amintiti de Nielsen: "reach”, "resonance”, "reaction” (sa atingi audienta, sa obtii rezonanta si sa starnesti o reactie). (<strong>foto 2, 3, 4, 5</strong>)</p> <p> </p> <p> Cum discutia despre <strong>marketingul mobil</strong> se leaga automat si de <strong>aplicatiile mobile</strong>, teren deja batatorit, dat fiind ca acestea sunt de ceva vreme folosite de consumatori pe scara larga, expozitia <strong>AppPlanet</strong> (<strong><em>foto 6 si 7</em></strong>) din cadrul MWC permite celor peste 200 de expozanti sa-si prezinte produsele specifice in fata a peste 12.000 de membri ai comunitatii de dezvoltatori. Daca pana de curand, lupta se dadea intre Android Marketplace (Google Play) si AppStore, acum sunt si alti jucatori pe piata: WindowsStore, WindowsPhoneStore, BlackBerryWorld. Magazinele de aplicatii ating si ele nivelul urmator: la o masa rotunda, Jamie Rosenberg, vice-presedintele Google Play, declara azi ca vanzarea directa a device-urilor catre consumatori prin intermediul Play Store este un model de urmat pe termen lung.</p> <p> </p> <p> Totodata, reprezentantii Nokia declarau la randul lor ca in prezent sunt mai mult de 130.000 de aplicatii pe platforma WindowsPhone, anuntand si parteneriatul incheiat cu Dreamworks Animations, companie care va utiliza platforma API de la Nokia pentru a livra experiente tot mai bogate, interactive si distractive pentru utilizatori, in exclusivitate pentru device-urile Nokia, incepand cu a doua jumatate a anului.</p> <p> </p> <p> Si in <strong>Romania</strong> s-au facut pasi importanti pe segmentul aplicatiilor si integrarii media in campanii promotionale: peste trei sferturi din promotii sunt integrate pe mai multe media, incepand cu TV si terminand cu web si Facebook, aceasta din urma devenind inca din 2011, cand <a href=”http://www.syscomdigital.ro/”><strong>Syscom Digital</strong></a> a lansat <strong>prima aplicatie Facebook</strong> din Romania pentru inscriere coduri intr-o promotie, un canal de participare de sine statator. Practic, avem acum patru canale: SMS, web, info-line si Facebook. Daca Facebook domina spatiul social, competitorul Skype – <strong>Viber</strong> – vine din urma cu forte proaspete, atingand 175 de milioane de utilizatori, dupa cum anunta CEO-ul companiei in cadrul evenimentului. Aplicatia Viber suporta iOS, Abdroid, S40, Symbian, WindowsPhone si BlackBerry. Una peste alta, la MWC, se pare ca arhi-cunoscutele <strong>coduri QR</strong> sunt vedetele: sunt plasate peste tot (pereti, flyere, chiar si pe strada – <strong><em>foto 8</em></strong>)</p> <p> </p> <p> Si pentru ca experientele de utilizator nu se pot construi fara tehnologie, azi la MWC s-a vorbit si despre retelele <strong>4G, </strong>cu bune, dar si cu mai putin bune: oficiali ai diversilor operatori internationali prezenti la eveniment considera ca introducerea 4G ii forteaza, practic, sa gaseasca parteneri pentru activitati pe care, in mod obisnuit, le-ar fi mentinut in-house. “<em>Incepem sa ne asemanam cu industria IT, unde cooperarea se face pe orizontala, opusa modelului telco traditional, integrat pe verticala.</em>”, a declarat azi intr-un panel de discutii Olaf Swantee, CEO al operatorului EE din Marea Britanie.</p> <p> </p> <p> <strong>Tehnologiile </strong>dezvaluite la MWC sunt inca si mai suprinzatoare: daca ieri, <strong>Sony</strong> prezenta tableta <strong>Xperia Z</strong>, cea mai subtire din lume (<strong><em>foto 9</em></strong>), azi <strong>Huawei </strong>a lansat prima sa gama de <strong>solutii</strong> <strong>telematice</strong>, targetand asa-numita piata a masinilor conectate la Internet (MU609T si ME909T sunt primele module 3G si LTE pentru vehicule). <strong>Fujitsu</strong> a prezentat noua tableta Stylistic M702, rezistenta la apa si la socuri, putand fi utilizata in medii dificile, inclusiv carcasa fiind dura, iar sticla rezistenta la zgarieturi; tableta are conexiune 4G, WiFi si NFC (<strong><em>foto 10</em></strong>).</p> <p> </p> <p> <strong>LG Electronics</strong> a prezentat in premiera prima tehnologie pentru transmisie Wireless Ultra High Definition (Ultra HD), cu ajutorul careia utilizatorii vor putea afisa – wireless, rapid si fara intarzieri sau pierderi de date – continutul din smartphone pe un TV Ultra HD; inca o bila alba pentru LG, care a anuntat si faptul ca va cumpara de la HP platforma <strong>webOS</strong>, pe care o va folosi pentru televizoarele sale smart, conectate la Internet. Executivii de la <strong>Samsung</strong> si <strong>Nokia</strong> si-au reafirmat si in cursul zilei de azi suportul pentru tehnologia <strong>TD-LTE</strong>, urmatorul standard catre care se va face tranzitia (daca LTE – Long Term Evolution – este tehnologia din spatele 4G, TD-LTE vine de la Time Division LTE, ruland pe o banda diferita a spectrului wireless). Din aceasta enumerare, nu pot lipsi, desigur, nici accesoriile-gadget, greu de trecut cu vederea la standuri: ceasul inteligent <strong>I’m Watch</strong>, primul ceas de mana cu sistem de operare Android (<strong><em>foto 11 si 12</em></strong>), recent lansatele casti <strong>Motorheadphones</strong> (<strong><em>foto 13</em></strong>).</p> <p> </p> <p> <strong>Concluzia zilei </strong>nu poate fi decat una: la cat de solicitate sunt in prezent device-urile mobile (verificari e-mail, foto, aplicatii, notite, apeluri, video streaming etc.), tehnologiile care le sustin trebuie sa faca fata unui sir nelimitat de provocari pentru a oferi utilizatorilor experiente si continuturi tot mai atractive. Astfel ca, punand cap la cap declaratiile de pana acum ale specialistilor prezenti la MWC (<strong><em>foto 14</em></strong>), putem reconstrui portretul-robot al asa-numitelor "<strong>flagship device-uri</strong>” de maine: ecran de 5 inch (display-urile mari nu vor mai fi pe val in viitor); suporta tehnologia LTE, care presupune transmiterea si receptia de date prin intermediul internetului, dar printr-o banda mult mai larga si la o viteza mult mai mare; au procesor quad-core. Alte feature-uri, precum rezistenta la apa, camera cu multi megapixeli, incarcarea wireless vor fi in continuare prezente, insa nu esentiale pentru utilizatori. Printre functionalitatile indraznete se vor numara si display-urile flexibile care vor reusi sa injecteze o doza de inovatie in piata.</p> <p> </p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz