Mobil, in crestere, desktop in declin
Reading Time: 3 minuteMobile-ul va depasi desktop-ul in 2017, cu un an mai devreme decat se estimase anterior, se arata in cel mai recent raport Zenith Advertising Expenditure Forecast. Conform acestui studiu, advertiserii din intreaga lume vor cheltui in 2017 99.3 miliarde de dolari americanipentru publicitatea pe internet mobil, in comparatie cu 97.4 miliarde de dolari pentru desktop internet.
Publicitatea mobila se afla intr-un ritm de dezvoltare alert: de la o crestere de 95% in 2015, Zenith prognozeaza un avans de 46% pentru 2016, urmat de 29% in 2017 si 2018.
Desktop internet-ul – in cadere
Publicitatea pe desktop a atins punctul culminant in 2014, scazand in 2015 cu 0.2%, pe masura ce advertiserii si-au transferat bugetele catre mobile, ajungand la 98.7 miliarde de dolari. Expertii Zenith se asteapta ca publicitatea pe desktop sa scada in continuare si in restul perioadei de prognoza. Ei estimeaza pentru 2018 un total al cheltuielilor de 91.5 miliarde de dolari, in care publicitatea de acest gen va cumula 42% din totalul publicitatii pe internet, iar publicitatea mobila va reprezenta 58%.
China este pionierul pietei mobile, urmata de Marea Britanie
China este liderul pietei de publicitate mobila, aceasta fiind deja suportul principal pentru publicitatea pe internet – cu o pondere de 56% din totalul cheltuielilor de publicitate digitala in acest an si 78% pana in 2018, mai mult decat oriunde altundeva in lume. Publicitatea mobila va reprezenta anul acesta 29% din intreaga piata de publicitate a Chinei, depasind-o pe cea alocata TV-ului si devenind cel mai mare tip de media. Pentru 2018 Zenith prognozeaza o crestere de 47%.
Marea Britanie este a doua piata de publicitate mobile la nivel global. In acest an, va fi si singura piata in care mobile-ul va avea o pondere mai mare de jumatate din publicitatea pe internet – 51% – alocandu-si astfel si cea mai mare parte a cheltuielilor de publicitate din totalul pietei britanice. Aici publicitatea mobila din acest an va reprezenta 28% din total si 39% in 2018.
„Advertiserii din China sunt liderii adaptarii la dezvoltarea tehnologiei mobile”, a declarat Jonathan Barnard, Head of Forecasting Zenith.
„In China, publicitatea mobila a devenit deja cel mai important mediu, iar comunicarile de brand sunt mobile first. Este doar o chestiune de timp pana cand si celelalte piete vor ajunge la stadiul acesta”
La nivel global, publicitatea mobila se afla in urma TV-ului, si asa va ramane cel putin in urmatorii ani: pana in 2018, ne asteptam ca aceste cheltuieli sa ajunga la un total de 127.8 miliarde comparativ cu cele 192.2 miliarde US $ din TV.
Display-ul traditional intra in stagnare
Publicitatea digitala traditionala – bannere si formate similare – va avea o scadere de 3,1% in acest an, dupa o crestere de 8,6% in 2015. Evolutia sa va inregistra o medie de doar 0,3% pe an intre 2015 si 2018, ramanand efectiv plata. Acest lucru inseamna ca online video si social media vor fi sursele de crestere pentru publicitatea de tip display din urmatorii trei ani. Din fericire, acestea sunt in crestere rapida: prognoza noastra indica faptul ca publicitatea video online va creste cu 20,1% pe an, in medie, intre 2015 si 2018, in timp ce social media va creste cu 23,6%.
Declinul brusc al publicitatii de tip display traditional este un rezultat al tranzitiei rapide catre publicitatea pe mobil. Banner-ele digitale sunt considerate intruzive pe dispozitivele mobile, iar online video, prin contrast, beneficiaza de disponibilitatea tot mai mare de continut de inalta calitate, precum si de imbunatatirea experientei de vizionare mobila, cum ar fi display-uri mai bune si conexiuni mai rapide. Si pentru multi consumatori, verificarea dispozitivelor mobile pentru social media a devenit un obicei regulat, inradacinat, in timp ce ad-urile din social media se integreaza perfect in newsfeed-ul de aplicatii mobile.
Brexit – potentiala amenintare a pietei europene
La inceputul acestei luni Zenith a publicat analiza daunelor pe care votul de parasire UE din partea Marii Britanii l-ar provoca pietei de publicitate din aceasta tara. Analiza estimeaza ca iesirea ar costa Marea Britanie £ 70m in fiecare an – un total de 1 miliard £ pana in 2030. Incertitudinea provocata de Brexit asupra business-ului si consumatorilor din Europa genereaza riscul unor pierderi pentru intreaga regiune.
Credit foto: © Iqoncept | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz