Misiune ascensiune
Reading Time: 5 minuteMihai Arghire, Partener la Brightway vorbeste pentru revista Biz despre planurile viitoare ale companiei de training, despre tendintele de anul viitor de pe piata de training, precum si despre nivelul de pregatire al resurselor umane
Ne puteti spune care vor fi principalele tendinte pe piata de training in anul 2015?
Noi preconizam ca piata de training va inregistra o crestere usoara in 2015 si vor avea succes programele care includ o componenta semnificativa de implementare. Este vorba si despre programele care au ca scop dezvoltarea intr-un mod inovativ aabilitatilor de leadership si vanzare. Domeniile care au inregistrat cea mai mare crestere a accesarii programelor noastre de training au fost agribusiness, productie software si pharma.
Trebuie sa tinem cont si de evolutia economiei europene, de care Romania este strans legata. Un set de date negative la nivel macro sau o scadere a exporturilor pot influenta destul de rapid anumite sectoare. Sentimentul pe care managerii si antreprenorii romani il au in legatura cu evolutia viitoare a businessului propriu si a economiei in ansamblu poate fi un factor important care sa influentezeinvestitia in programe de training.
Exista date cu privire la valoarea pietei locale de training pentru anul acesta? Daca da, care a fost valoarea acesteia in 2014 si la cat estimati ca va ajunge anul viitor?
Din pacate, nu exista o autoritate care sa fi facut studii in acest domeniu, astfel incat nu avem in momentul de fata o imagine exacta a pietei de training din Romania, din punct de vedere structural sau cantitativ. Bineinteles, putem face o estimare aproximativa. Din punctul nostru de vedere, piata de training atinge un volum de aproximativ 35 de milioane de euro.
Care au fost cele mai solicitate programe de training ale Brightway de-a lungul acestui an?
Cele mai solicitate programe de training in 2014 pentru Brightway au fost Brightboss – Arta conducerii in vremuri dificile si Brightlink – Tehnici practice de negociere si comunicare. Aproximativ 70% dintre programele de training desfasurate au fost urmate si de proiecte de consultanta si implementare, in interiorul companiilor.
Ce a insemnat recesiunea pentru piata locala de training?
Recesiunea a determinat un recul al volumului de vanzari pentru piata de training locala, in perioada 2009-2011. Totodata, cred ca a insemnat si un pas catre maturizarea pietei – standardele de calitate au crescut si clientii au devenit mult mai atenti la rezultatele obtinute in urma unui program de training.
Ne puteti spune care este pozitia Romaniei in regiune ca nivel de pregatire al resurselor umane? De ce? Dar comparativ cu alte state vestice?
In proiectele pe care Brightway le-a avut in regiune, cu echipe din Serbia, Bulgaria, Republica Moldova, am constatat un nivel mediu de pregatire mai ridicat al managerilor din Romania, atat din punct de vedere al abilitatilor tehnice, cat si cel al abilitatilor soft. Insa, exista state din fostul bloc communist, precum Cehia sau Polonia, care ne depasesc din acest punct de vedere, fapt care se reflecta in nivelul de trai si performantele economice pe care acestea le obtin. Cu cat ne indreptam spre Vest, cu atat aceasta diferenta creste. Vreau sa subliniez faptul ca ma refer aici la media la nivel national a persoanelor cu drept de munca si nu la varfuri. Romania are talente, insa nivelul mediu de pregatire al resurselor umane este sub cel vest european.
Mai mult decat atat, in Romania exista cativa poli de dezvoltare care atrag resurse umane mai bine pregatite, in frunte cu Bucurestiul. In multe orase de provincie este extrem de greu sa gasesti specialistisi exista o rezistenta destul de mare din partea oamenilor laposibilitatea de a face lucrurile mai bine decat pana acum.
Cauzele sunt multiple si cred ca am putea incepe o dezbatere complexa pe aceasta tema. Din punctul meu de vedere, timpul nu foarte indelungat de cand traim in capitalism, saracia, coruptia si caile necinstite de a face business sunt printre principalele cauze care conduc la o slaba pregatire a resurselor umane.
Studiul “World Talent Report” realizat recent de Scoala de Business IMD din Elvetia arata ca Romania a urcat cu 20 de pozitii, fata de editia precedenta, in clasamentul statelor cu cei mai talentati angajati. Carui fapt credeti ca se datoreaza aceasta crestere si ce masuri credeti ca ar mai trebui aplicate pentru a continua aceasta crestere? De ce?
Cu siguranta mediul de business romanesc a progresat si exista companii care creaza contextul necesar realizarii unor performante deosebite: pun la dispozitia angajatilor programe de formare, know-how, resurse, bonusuri atractive si un sistem de management bine gandit.
Pe de alta parte, cred ca romanii au avut dintotdeauna dorinta arzatoare de a reusi si de a se impune intr-un context geopolitic si economic care de-a lungul istoriei ne-a fost mai degraba nefavorabil decat prielnic. Pot spune ca oamenii talentati din Romania sunt “caliti” de conditiile de viata de aici si acest lucru ii face sa fie mai ambitiosi si mai inovativi.
Aceasta crestere va fi sustenabila daca schimbarea nu va mai fi izolata, ci va reusi sa patrunda la nivelul intregului mediu de business. Avem aproximativ 24 de IMM-uri la mia de locuitori, aproape la jumatate fata de media UE, iar multe dintre aceste firme se lupta intr-o jungla europeana, fara sa aiba antrenamentul sau armele potrivite. Noi, la Brightway, incercam sa ne indreptam atentia cat mai mult catre segmentul IMM-urilor si credem ca exista aici o mare nevoie de instrumente de management si pregatire.
Ce lectii ar trebui sa invete companiile de la organizatiile vestice in ceea ce priveste atragerea, retentia si motivarea angajatilor?
Am vazut des exemplul unui angajat care este demotivat, nu are initiativa, nu doreste sa se alinieze la schimbarile tehnologice si la obiectivele managementului – intr-un cuvant, nu obtine performanta iar apoi pleaca sa munceasca in afara granitelor sau intr-o companie multinationala unde, spre mirarea tuturor, are succes, lucreaza fara nicio problema cu programe software pe care nu dorea sa le utilizeze in firma precedenta, este mai muncitor si obtine rezultate mai bune.
Cred ca acest lucru subliniaza importanta unui sistem de management bine pus la punct si a unui set de procese organizationale eficiente, elemente prin care o firma de consultanta poate fi de un real ajutor, mai ales daca accentul este pus pe rezultate.
Pe de alta parte, si companiile straine au de invatat de la cele romanesti si cred ca ar trebui sa ne mandrim cu brandurile noastre de succes si cu domeniile din economia nationala in care lideri sunt firme cu capital romanesc (bricolaj, curierat sau vanzarea cu amanuntul de electronice si electrocasnice).
Ce credeti ca ar trebui sa faca o companie pentru a-si asigura o “pepiniera” de talente?
Sa aiba parteneriate cu universitatile si sa atraga tinerii talentati, sa aiba un plan de cariera bine definit, sa investeasca in educatie, sa aiba implemenat un sistem eficient de management al performantei si masurare a acesteia, sa deruleze constant programe de sudare a echipei, sa aiba definit un sistem de valori care sa reprezinte o busola in procesul de recrutare, sa investeasca in brandul de angajator.
Care sunt planurile pe termen mediu si scurt pe care le aveti cu compania Brightway? Dar cele pe termen lung?
In urmatorii 3 ani vom implementa o strategie de brand awareness si un plan bine definit de vanzare ce are ca scop obtinerea pozitiei de lider de piata pana la finalul lui 2018. De asemenea, pe termen lung, avem in plan diversificarea solutiilor de training si consultanta pe care le oferim.Ne dorim ca Brightway sa devina un partener de baza al managerilor si antreprenorilor care doresc sa creasca performanta resurselor umane si sa eficientizeze procesele organizatiei din care fac parte.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz