Sunt primul startup logtech din România și anul trecut au deschis o filială în Polonia. Mircea Stan, CEO și fondator al Postis, dezvăluie strategia de extindere internațională și pe alte piețe, precum și provocările businessului de retail și logistică.
Piața din Polonia este mult mai mare și dezvoltată, dar și mai așezată și consolidată. Consumatorii de acolo sunt obișnuiți cu comenzile online, cu un termen scurt de livrare, având opțiuni flexibile. Pentru a putea opera în alte piețe, e de preferat să deschizi o entitate juridică locală, capabilă să funcționeze optim cu legislația, fiscalitatea și reglementările din țara respectivă.
De asemenea, chiar dacă vorbim despre companii transfrontaliere și munca de la distanță, este utilă crearea unor echipe de vânzări locale dedicate, care să cunoască specificul pieței și să asigure un acces mai rapid la companiile de acolo. Atât pentru clienți, cât și pentru noi, extinderea în noi teritorii din Europa Centrală și de Sud-Est este relativ facilă, deoarece presupune replicarea modelelor testate și dovedite de succes în piețele anterioare, mai ales dacă avem în vedere că o parte dintre clienții noștri livrează cross-border cu ajutorul Postis.
Cu toate acestea, strategia globală presupune și o implementare de tactici cu specific local, deoarece fiecare piață are propriile particularități ce țin de maturitatea ei, gradul de dezvoltare a ecosistemelor de e-commerce, logistice și tehnologice, precum și de obiceiurile de consum.
Pe lângă deschiderea biroului internațional din Wroclaw (Polonia), un alt proiect important a fost lansarea aplicației Parcely by Postis, prima aplicație de urmărire în timp real a livrării tuturor comenzilor, indiferent de comerciant și de firma de curierat, destinată cumpărătorilor din România și în curând, din alte țări europene.
La finalul anului 2022, Postis a ajuns la venituri anuale recurente de 1,5 milioane de euro, iar anul acesta vizăm o creștere susținută, având în vedere extinderea pe noi piețe. De asemenea, pentru acest an pregătim extinderea internațională, crescând numărul companiilor din Europa Centrală și de Est. Mai mult, am demarat extinderea către Europa de Sud-Est alături de clienți de-ai noștri precum IKEA sau Intersport, urmând să adăugăm în portofoliul nostru noi clienți din Grecia, Bulgaria și Cipru.
Utilizarea tehnologiei și automatizarea proceselor au devenit, mai ales în ultimii ani, necesități și unica soluție pentru companiile din industriile de retail, e-commerce și logistică care vor să rămână competitive pe piețele unde activează, scalând în funcție de contextul de piață. Începând cu pandemia de COVID și restricțiile aferente și până la situația economică incertă marcată de inflație, creșterea prețurilor la energie și războiul din Ucraina, acești factori au avut un impact semnificativ asupra businessurilor companiilor din aceste industrii.
Oportunitatea este dată, aici, de înțelegerea faptului că este nevoie de o transformare astfel încât pe termen lung creșterea companiei să fie sustenabilă. În condițiile în care disponibilitatea cumpărătorilor de a cheltui este diminuată și piețele tradiționale stagnează sau chiar se contractă pe anumite categorii, scalarea și extinderea în noi teritorii, comerțul cross-border sau livrarea internațională, diversificarea portofoliului de produse și adoptarea unui model omnichannel care să integreze magazine fizice, magazine online și marketplace-uri au devenit elemente obligatorii ale strategiei oricărui retailer.
În acest context, tehnologiile digitale permit accelerarea acestor schimbări, optimizarea costurilor pe termen scurt, dar și crearea premiselor ca, pe termen mediu și lung, odată cu trecerea peste dificultățile de piață curente, retailerii să fie într-o poziție concurențială mai avantajoasă din care să profite de noile oportunități de creștere.
Ne bucurăm să vedem că se vorbește tot mai mult despre utilizarea inteligenței artificiale, care poate avea aplicabilități în nenumărate industrii. Acum toată lumea vorbește despre formele ușor de vizualizat precum generative computing, și anume crearea de texte, imagini și video pornind de la niște biblioteci de informații deja existente. Însă, cu mult înainte ca AI-ul să își facă simțită prezența în mainstream, algoritmii de machine learning analizau seturi largi de date pentru a oferi insight-uri de business și a face posibile și mai precise deciziile bazate pe date.
Acum cinci ani, o mare parte a operațiunilor logistice erau coordonate manual, pe hârtie sau într-un Excel, iar datele erau introduse de operatori umani în diferite sisteme IT care nu comunicau între ele. Din această cauză, companiile înregistrau costuri inutile, erori și întârzieri ale livrărilor și, în cele din urmă, clienți nemulțumiți. Însă, prin utilizarea AI, platforma noastră analizează peste 100 de parametri de livrare în timp real și selectează cea mai bună variantă de transport pentru fiecare livrare în parte; îmbunătățește continuu scripturile de optimizare pentru obiectivele de business ale fiecărui client pe baza istoricului și performanței anterioare; și nu în ultimul rând oferă predicții referitoare la momentul în care coletul ajunge la cumpărător cu o acuratețe de multe ori mai mare decât cea oferită chiar de curierul care livrează.
Noi credem că jucătorii din retail și e-commerce care vor să aibă succes pe termen lung trebuie să integreze patru componente în modelele lor de business: livrarea cross-border (vânzarea la nivel internațional, atât spre, cât și dinspre România în Europa), modelul omnichannel (întâmpinarea clientului final acolo unde se află el, fie pe canalele offline, fie online), centrarea pe client (focusul ar trebui să fie pe capacitatea brandurilor de a-i oferi clientului final servicii personalizate, în funcție de nevoile și așteptările fiecăruia) și nu în ultimul rând puterea datelor și a tehnologiei (pentru a oferi experiențe și servicii cât mai bune, adoptarea tehnologiei este obligatorie pentru a colecta în mod structurat datele legate de clienți, nevoile și preferințele lor, precum și modul în care reacționează la diferitele interacțiuni cu brandul și produsele oferite).
În ceea ce privește preferințele consumatorilor finali, acestea au evoluat semnificativ. Își doresc servicii de calitate, la un preț accesibil, dar și servicii personalizate, control, transparență și predictibilitate asupra livrărilor în sine, dar și a modalităților de livrare. Având în vedere creșterea industriei de e-commerce și că tot mai mulți retaileri au adoptat un model de business omnichannel, competiția aflată în creștere pune o presiune suplimentară pe îmbunătățirea calității serviciilor acestor jucători. Totodată, menținerea satisfacției clienților este foarte importantă în ecuația proceselor logistice – încrederea este un atribut fragil, iar livrările sunt un factor semnificativ aici.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Cea de-a 14-a ediție de Black Friday la eMAG a depășit toate estimările. Până la ora 19:30, 566.000 de clienți…
Hidroconstrucția, cel mai mare antreprenor român în domeniul construcțiilor hidroenergetice, anunță că se indreaptă pe drumul spre redresare prin definirea…
PayU GPO România, unul din principalii procesatori de plăți online a organizat și anul acesta, de Black Friday, un eveniment…
După primele trei ore de la startul celui mai mare Black Friday de până acum din cei 14 ani de…
De la 1 octombrie 2024, Simona Fîrtat a revenit în România, pentru a prelua funcția de Corporate Affairs and Engagement…
Autovit.ro, cea mai mare platformă auto online din România, transformă Black Friday într-o experiență extinsă de shopping denumită "Black November",…