S-a întors în România pentru a conduce businessul Philip Morris într-un moment de transformare profundă a industriei și este mândru să fie primul român care conduce o companie din acest domeniu. Mircea Scăunașu, Managing Director Philip Morris România, este pasionat de maraton și triatlon, ceea ce înseamnă că îi plac provocările care îi solicită rezistența, atât în viața profesională, cât și în cea personală. Am vrut să aflăm mai multe despre planurile sale la conducerea Philip Morris România, dar și despre viitorul industriei.
Când mi s-a propus să revin în România, am fost foarte bucuros și mândru. Bucuros că mi s-a oferit oportunitatea de a conduce Philip Morris România. Mândru pentru că România este o țară aflată în centrul strategiei Philip Morris International (PMI) de a construi un viitor fără fum. Am ales să mă întorc în țara în care mi-am început cariera în PMI și în care pot construi în continuare pe bazele puse de predecesorii mei.
Am revenit în România după ce am ocupat funcții de top management în cadrul Philip Morris International. Acum doi ani eram Global Head Commercial Operations Duty Free și coordonam business-ul de duty free al companiei la nivel global, un segment foarte important înainte de anul 2020. Am regândit acest business împreună cu colegii mei și am reușit să îl facem să își revină după pandemie. Anterior am lansat IQOS în Polonia și am fost director de vânzări. Pot spune că aceste funcții au fost mișcări laterale, dar cu siguranță m-au ajutat să mă pregătesc pentru funcția actuală din toate punctele de vedere: strategie, leadership, marketing, vânzări.
Acum 20 de ani când am intrat în companie aveam visuri mari, să ajung într-un post important de conducere era unul dintre ele, dar nu anticipam transformarea radicală prin care va trece compania și provocările pe care acest lucru le va presupune. Spuneam atunci că va fi nevoie de noroc, un context potrivit, să ajung managing director. Această transformare a oferit cadrul potrivit și mă bucur că am contribuit la ea prin toate funcțiile pe care le-am ocupat și în toate țările în care am ajuns.
Le mulțumesc predecesorilor mei pentru tot ceea ce au făcut, ei au pus bazele pe care pot să cresc business-ul în continuare. Ei au fost cei care au lansat IQOS în România, au deschis și dezvoltat categoria produselor fără fum, au făcut posibil ca peste o jumătate de milion de români să aleagă produsele fără fum dezvoltate de compania noastră. Misiunea mea nu este una ușoară, mai sunt multe de făcut, evident. Lansăm produse noi, dispozitivul ILUMA i Prime chiar în această toamnă, extindem structura comercială pentru a veni în sprijinul consumatorilor, continuăm să informăm și să educăm cei aproximativ patru milioane de fumători români pentru a lua o decizie informată, bazată pe știință și a renunța la țigări în favoarea unor produse fără fum care, deși nu sunt complet lipsite de riscuri, reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului.
Să fiu primul managing director român din industrie este un motiv de mândrie pentru mine. Fiecare dintre noi, expați sau nu, avem experiențe și aptitudini diferite, dar odată ajunși în această funcție, în România sau în altă țară, am pus umărul la construirea unui viitor fără fum în care țigările vor ajunge în muzee, așa cum spunea și Jacek Olczak, CEO Philip Morris International.
Echipa pe care am găsit-o în România este una matură, foarte bine pregătită, cu o atitudine proactivă, potrivită pentru a colabora și crea valoare. Am găsit în colegii mei din management team, dar și în ceilalți colegi din companie, partenerii caracterizați de atitudinea de go-getter pe care mi-i doream pentru a construi o companie puternică și o Românie fără fum. Mi-ar plăcea să cred că suntem mai uniți și facem lucrurile mai bine pentru că sunt român, pentru că am o înțelegere mai bună a pieței și a mentalității consumatorului român, dar și pentru că experiența mea din piețe atât de diferite aduce un suflu nou și o atitudine de câștigător.
Ultimii ani au schimbat paradigma de business, dar și industria s-a schimbat. Philip Morris International nu mai este compania căreia m-am alăturat acum 20 de ani. Atunci vindeam țigări, iar fabrica din România producea exclusiv țigări. Imaginați-vă prin ce transformare a trecut și trece PMI dacă acum vindem produse inovatoare care nu ard tutunul. Compania noastră se află în centrul unei transformări globale a unei industrii care nu s-a schimbat aproape deloc în lunga sa istorie. Iar acum, eu și colegii mei suntem martorii, dar și arhitecții acestei transformări globale.
Fiecare schimbare vine cu provocările ei, iar mie îmi plac provocările. Fiecare dintre ele m-a ajutat să învăț ceva nou, să merg înainte, fie că s-au soldat cu un succes sau cu un eșec. Mereu spun că e mai important cum administrează cineva succesul decât eșecurile – în orice succes există o sămânţă a eșecului, atunci când succesul ni se urcă la cap.
Trebuie să fii adaptabil, rezilient și să ai un nivel de energie foarte mare ca să treci peste toate provocările, mai ales în industria noastră unde există atât de multe restricții. Provocările sunt strâns legate de misiunea de a construi un viitor fără fum bazat pe inovație și pe un angajament ferm față de știință și transparență. Pentru ca produsele fără fum să aibă impactul dorit, este esențial ca autoritățile de reglementare, atât din România, cât și la nivel european, să asigure un cadru legislativ adecvat, care să permită dezvoltarea acestor inovații și accesul fumătorilor adulți care altfel ar continua să fumeze la aceste inovații. La capitolul reușite vreau să menționez faptul că suntem în continuare liderul categoriei produselor fără fum în România, că numărul celor care aleg alternativele inovatoare produse de PMI crește încet, dar constant, și că Philip Morris România este un partener de încredere al statului român prin investițiile realizate în ultimii ani și taxele plătite. 92% din producția fabricii din Otopeni este destinată exportului în 54 de piețe de pe cinci continente, iar dintre acestea voi menționa Japonia, deoarece este una dintre cele mai exigente piețe la nivel global și, totodată, una dintre principalele noastre destinații.
Da, îmi plac provocările care îmi solicită rezistența, atât în viața profesională, cât și în cea personală. Relația mea pe termen lung cu Philip Morris International și experiența acumulată în diverse țări, cu oameni atât de diverși din punct de vedere al mentalității, m-au ajutat să dezvolt o anduranță profesională solidă. Aceasta se reflectă și în pasiunea mea pentru sport, în special pentru maraton și triatlon, activități care necesită rezistență și perseverență.
Sportul nu este doar o modalitate de a mă menține în formă fizică, ci și o sursă de echilibru mental și emoțional. Provocările sportive mă ajută să îmi depășesc limitele și să îmi dezvolt abilități esențiale, cum ar fi disciplina, determinarea și capacitatea de a face față stresului. Aceste abilități sunt transferabile și în cariera profesională și contribuie la succes.
În concluzie, pasiunea mea pentru sport și dorința de a face față provocărilor sunt strâns legate de anduranța și rezistența pe care le-am dezvoltat de-a lungul carierei mele în cadrul unei companii cu o amprentă globală.
Comparația dintre cariera în business și maratonul este una foarte bună. Pentru a face performanță în ambele sunt necesare câteva calități esențiale: anduranță – capacitatea de a rezista la stres și de a menține un nivel ridicat de performanță pe termen lung, perseverență pentru a continua să mergi înainte, chiar și atunci când întâmpini obstacole sau ai parte de eșecuri, disciplină – succesul în ambele domenii necesită o rutină strictă și respectarea unui plan bine stabilit. Dar și o motivație puternică care să te ajute să rămâi concentrat pe obiectivele tale, indiferent de dificultățile întâmpinate. Și mai adaug planificare strategică, deoarece este important să ai o strategie bine gândită și să îți gestionezi resursele eficient, precum și capacitatea de a te adapta rapid la schimbări, de a pivota atunci când condițiile se schimbă.
Aceste calități te ajută să îți atingi obiectivele și să te menții pe drumul succesului, indiferent de domeniul în care activezi. Cariera în business nu este cu siguranță un sprint, ci un progres constant în timp.
Așa este, pentru a crește performanța în sport, trebuie să ieși din zona de confort, să crești intensitatea și gradul de dificultate al antrenamentelor și să te expui unor provocări superioare, atât la nivel de complexitate, cât și ca anvergură. Același lucru se aplică și în business, dacă rămâi în zona de confort, vei fi doar un profesionist bun, nu vei crește, nu vei excela. Odată cu provocările, cu dificultățile și asumarea lor, însoțită de o mentalitate de învingător și de creștere, vine și evoluția în business. Expunerea la provocări, deschiderea către a învăța, dorința de a munci, anticiparea și pasiunea sunt părți importante ale antrenamentului unui om de business.
Nu am un mentor constant, însă am avut norocul să întâlnesc mulți oameni mai experimentați decât mine care au fost atât de generoși încât să-mi împărtășească experiențele lor și să-mi ofere șansa să pun în practică lucrurile învățate. Învăț foarte multe lucruri și de la oamenii din echipa mea. Chiar dacă am o experiență bogată, aleg să rămân deschis, să explorez și să accept alte perspective și să învăț de la cei care au o abordare mai modernă.
În fiecare zi vreau să fac lucrurile puțin mai bine decât în ziua precedentă. Deci, nu pot spune că îmi măsor performanța profesională sau personală în recorduri, ci în reușite, în task-uri îndeplinite, în impactul și contribuțiile pe care le aduc echipei și companiei. Dar și în ceea ce stă în spatele acestor reușite. Adică, relațiile cu oamenii, cum i-am ajutat să crească, să se dezvolte, ce am învățat și eu, și ei din aceste experiențe, dar și cum să facem față eșecului când nu am avut parte de o reușită.
Am fost implicat în inițiative care au dus la îmbunătățirea proceselor și la creșterea eficienței operaționale și au beneficii semnificative companiei. Am primit recunoașteri interne pentru contribuțiile mele, ceea ce reflectă angajamentul și dedicarea mea față de excelența profesională. Dar toate aceste realizări sunt rezultatul muncii în echipă și al unei abordări strategice și perseverente, atât în viața profesională, cât și în cea personală.
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…