Mircea Gheța, Aurora Flowers: Aproximativ 30% din flori se vând online în România, iar importurile din Olanda domină autoritar piața
Reading Time: 6 minuteCu o valoare estimată la 118 milioane de euro, piața florilor din România este dominată de importurile din Olanda, care reprezintă peste 90% din total.
Am aflat mai multe detalii despre acest segment de business, dar și despre cele mai cumpărate flori în România de la Mircea Gheța, reprezentant pentru Aurora Flowers în România, companie olandeză B2B care oferă toate materiile prime necesare businessului cu flori (plante, flori tăiate, accesorii).
Cum arată piața de flori în România în 2024?
Piața de consum a florilor în România este într-o continuă creștere de cel puțin 5-6 ani. Mă refer aici la piața floristică de retail, unde consumatorul final cumpără flori pentru o anumită nevoie.
Creșterea din acești ultimi ani se datorează unui cumul de factori. Accesul la flori, în mare parte importate, este mai facil datorită unor îmbunătățiri aduse infrastructurii locale, apoi antreprenorii sunt mai deschiși către o economie corectă, iar consumatorii sunt mai educați. De câțiva ani, am remarcat în România achiziția de flori “just to be”, o tendință vestică care a ajuns și la noi. Practic, oamenii cumpără flori pentru a-și înfrumuseța locuința, nu neapărat pentru a le oferi cu o ocazie specială.
Creșterea a venit și pe fondul dezvoltării tot mai multor afaceri care utilizează florile, fie că au ca principală activitate vânzarea de flori sau acestea sunt incluse în activitatea de bază, precum în cazul companiilor organizatoare de evenimente sau a celor care oferă servicii funerare. Odată cu dezvoltarea acestor afaceri a dispărut ușor – ușor și așa numita “piață neagră” și am asistat la apariția unui val de antreprenori care au dorit să facă lucrurile corect. Ușor-ușor, câștigă teren și designul floral ca artă.
Evoluția pozitivă a acestui domeniu s-a datorat și faptului că antreprenorii și oamenii din industrie sunt mai deschiși la formare. Mulți dintre ei se formează în afară țării, de cele mai multe ori în Olanda, vin de acolo cu multe cunoștințe noi, se pun la curent cu ultimele tendințe, au acces și la alte tipuri de flori și atunci când revin în țară ajută la schimbarea în bine a pieței locale.
Toate aceste elemente ajută câte un pic la creșterea pieței. Sperăm ca anumite inițiative legislative să ducă și mai mult la creșterea pieței în următorii doi ani.
Cât din piață reprezintă importurile?
Aproximativ 90-91% din florile tăiate sunt importate în prezent, preponderent din Olanda. Este o estimare pe baza experienței noastre. Se mai importă, dar în procente foarte mici, din Ungaria, Turcia și Grecia, iar restul florilor vândute sunt din producția autohtonă.
Cât de important este online-ul în totalul vânzărilor?
Ponderea pieței din online în totalul vânzărilor de flori a crescut destul de mult în ultimii ani; în prezent, apreciez că aproximativ 30% din flori se vând online.
În perioada pandemiei, aplicațiile de fast delivery s-au deschis către flori, ceea ce a impulsionat piața. Online-ul în sine – aplicații web, site-uri – s-a dezvoltat. În prezent, inclusiv florăriile de tip boutique au și componentă online, deoarece și-au dat seama de importanța acestui canal de vânzare.
Reprezinți Aurora Flowers în România. Cum se derulează businessul companiei aici? Cine sunt principalii clienți?
Suntem o sucursală a unei companii olandeze și suntem un furnizor exclusiv B2B – Business to Business. Punem la dispoziție clienților o interfață web, prin care aceștia își pot achiziționa toate materiile prime necesare businessului cu flori: plante, flori tăiate, accesorii. Modelul nostru de business constă în accesarea la sursă, în Olanda, direct de la cele trei burse de flori de acolo, a tuturor acestor materii prime pe care le livrăm ulterior direct către client.
Businessul în sine este aparte: nu există stocuri, clienții comandă direct. Există o particularitate în compania noastră: în celelalte țări unde avem prezență (Grecia, Spania și Portugalia), businessul s-a dezvoltat doar în anumite regiuni, în timp ce în România, tindem să avem acoperire națională, cel puțin în localitățile mari.
Clienții noștri sunt florării clasice și online, organizatori de evenimente, ateliere sau studiouri florale, care sunt un business hybrid, întrucât se ocupă și de aranjamente la comandă pentru consumatori individuali, dar și de zona corporate, livrând pe bază de abonament de regulă, mediului de business deci având și ele partea lor de B2B. Tot din lista noastră de clienți mai fac parte așa-numitele garden-centers și agențiile funerare. Practic, avem clienți din toate aceste categorii.
De asemenea, ne place să lucrăm foarte mult cu toate școlile de profil care pregătesc viitorii antreprenori din domeniu și care, în esență, sunt businessuri de formare în design floral.
Care sunt provocările importului de flori?
Încă ne confruntăm cu lipsa de deschidere a antreprenorilor mai conservatori, către comerțul modern la distanță, obicei cauzat de încrederea limitată furnizori, slăbită de anumite practici ale unor actori din trecut.
Apoi, pe locul doi, se află provocările logistice – timpul de tranzit în vamă și infrastructura rutieră. Florile sunt totuși un produs perisabil și cu cât petrec mai mult timp în tranzit, cu atât calitatea lor se deteriorează.
Un al treilea element ar fi fiscalitatea. Comparativ cu alte țări, în România domeniul nostru nu beneficiază de niște facilități fiscale; spre exemplu, în alte țări, există cote de TVA mai mici pentru acest tip de produse. Aici nu avem nici reglementări fiscale pentru perisabilitatea produselor, un aspect care poate fi împovărător pentru client și care, automat, se transferă și asupra noastră.
Există, totodată, și o provocare indirectă: lipsa acută de personal pe care o resimt clienții noștri, toate acele businessuri despre care am povestit. Criza de personal blochează dezvoltarea acestor companii și automat frânează dezvoltarea pieței.
Din câte știu, antreprenorii din domeniu sunt în principal femei. De ce crezi că se întâmplă asta?
Din analiza noastră în rândul clienților, am descoperit că, în proporție de 85%, antreprenorii sunt femei și cred că acest lucru se datorează faptului că femeile sunt mai atrase de flori și, din pasiune, au trecut la business.
Pe de altă parte, în ultimii doi ani, vedem și o infuzie de bărbați în domeniu, ceea ce înseamnă că businessul cu flori a devenit unul modern, iar bărbații se gândesc și ei la această direcție. În tabăra organizată de noi recent, din 38 de antreprenori prezenți, 32 au fost femei.
Care sunt cele mai populare flori în rândul românilor?
În România, foarte popular este trandafirul, dar asta se întâmplă și pentru că are cele mai multe varietăți.
Dacă ar fi să facem un top al florilor, pe primul loc ar fi trandafirul, apoi hortensiile, eustoma și florile de primăvară, cu mențiunea că laleaua și frezia sunt disponibile tot anul.
Însă, odată cu creșterea pieței și cu formarea specialiștilor în străinătate, încep să devină populare și florile exotice, dar și cele autohtone.
În același timp, există și o creștere a consumului de plante, a plantelor mai deosebite. Această creștere a fost stimulată foarte mult de pandemie. În România, avem un procent mai ridicat de vânzare a plantelor (cu rădăcini, la ghiveci) comparativ cu alte țări unde Aurora Flowers este prezentă.
La cât estimați piață de flori din România și cum crezi că va evolua aceasta în 2024?
Exporturile din Olanda spre România în 2023 au fost de 104 milioane de euro. Dacă ele reprezintă 90-91%, atunci valoarea estimată a pieței este de 118 de milioane de euro.
Pentru anul acesta estimăm o creștere destul de mică, între 5-10 %. Considerăm că ne aflăm într-un context politico-economic incert. Este o estimare pesimistă, dar sperăm că lucrurile să fie mai bune. Să se repete exemplul pandemiei, unde am avut cea mai mare creștere din ultimii 7 ani și unde modelul nostru de business s-a pretat situației de atunci.
Datorită reglementărilor fiscale – eFactura și e-Transport – ne așteptăm ca piața să se corecteze și să existe o creștere. pe de altă parte, ne așteptăm să nu se înregistreze o creștere mare a consumului. Produsul nostru este un produs de lux.
Suntem conștienți că pot fi probleme de cash flow în rândul antreprenorilor din domeniu în următoarea perioadă.
Obiectivul nostru pentru perioada următoare este să devenim la nivel de percepție mai mult un partener pentru businessurile locale, mai mult decât un furnizor. Pe lângă accesul la produse, oferim și o paletă de servicii care ajută antreprenorul să își facă o aprovizionare optimă și corectă: suport, consiliere, logistică.
Ne considerăm un partener bun pentru cei aflați la început de drum. Chiar dacă partea de formare nu este foarte clară în România, noi ne intersectăm cu antreprenori la început de drum și îi susținem cu consiliere minimală de business. Este ceva ce ne reprezintă și ne-a ajutat să obținem această evoluție la nivel de business.
Tot pachetul de suport reprezintă un diferențiator pentru noi și o valoare adăugată pe care o aducem clientului. Suntem parteneri în diferite proiecte de profil – cursuri, festivaluri – și am decis inclusiv să organizăm o tabăra intensivă de 3 zile pentru a ajuta antreprenorii participanți să-și dezvolte businessul.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz