Analize Tech

Minunata lume noua pe platforma Google

21 apr. 2015 7 min

Minunata lume noua pe platforma Google

Reading Time: 7 minute

Internetul a devenit deja prea mic pentru gigantul american. Urmatoarea frontiera pentru Google este lumea reala – masini, roboti, sateliti si nave spatiale, dar si orice alt obiect inteligent. Cum va arata Google offline?

Era 1 februarie 2007, o dimineata mai agitata in Bucuresti decat de obicei. Vizita lui Bill Gates si conferinta de presa, intr-un sediu al Microsoft din preajma Teatrului National, reprezentau un fel de lansare megapremium a sistemului de operare Vista pe piata romaneasca. Unul dintre jurnalistii romani l-a intrebat pe Bill Gates in legatura cu cazul ipotetic al unui aparat de la terapie intensiva care ar rula Vista. Cofondatorul Microsoft a oferit un raspuns „PR-istic”, sec, asa cum de altfel au fost atunci toate raspunsurile sale la intrebarile presei romanesti. Daca ne-am imagina astazi un eveniment similar, dar din partea Google, o intrebare din acelasi mediu medical l-ar lua la tinta pe unul din cofondatori, Larry Page sau Sergey Brin. Iar intrebarea respectiva ar suna cam asa: „V-ati lasa operati de un robot bazat pe tehnologie Google?”. Evident, ne referim la cea mai prospata aparitie a gigantului american, intr-un alt domeniu decat consacrat, acela de „stapan al internetului”. Caci in cate domenii din viata reala, nu doar in online, virtual, nu este azi prezenta compania care a revolutionat si acaparat (in parte) internetul, pornind de la motorul de cautare si ai sai algoritmi minune: telecom, gadgeturi, casa digitala, aerospatial, auto, robotica, medical etc.? La intamplare? In niciun caz: comunicatii, comunicare intre echipamente, platforme software comune, date si algoritmi, in cer si pe pamant, oameni si fiare cu inteligenta artificiala.

google-medicinaChirurgul si robotii

Pentru a-si face loc in lumea chirurgiei, Google a incheiat recent un parteneriat cu Johnson & Johnson pentru a realiza roboti medicali care utilizeaza inteligenta artificiala. O echipa din cadrul Google va colabora cu compania Ethicon, divizie a Johnson & Johnson, pentru a dezvolta o platforma chirurgicala robotizata. Ce-i drept, nu e prima implicare a celor de la Google in domeniul medical. O echipa din divizia Stiinta a reusit sa dezvolte sisteme care pot detecta cancerul si chiar atacuri de cord. Iar anul trecut, concernul farmaceutic Novartis a preluat, sub licenta, lentile de contact inteligente, cu senzori ce pot monitoriza diabetul, dezvoltate in acelasi laborator al companiei americane.

De data asta insa avem de-a face cu o „specie” de roboti care vor fi folositi in cadrul operatiilor minim invazive, permitand medicilor un control mai bun si efectuand procedurile cu o acuratete mai mare decat este posibila manual, minimalizand astfel posibile efecte negative asupra pacientului.

De asemenea, cele doua firme vor cerceta modul in care senzori si tehnologii de procesare vizuala pot veni in ajutorul capacitatilor de care dispune un chirurg, de exemplu prin evidentierea vaselor de sange, a celulelor nervoase, a limitelor unei tumori. Nu lipsesc din schema nici sistemele de realitate augmentata. In acest caz e vorba de suprapunerea unor informatii in timpul interventiei chirurgicale, care sunt de obicei afisate pe mai multe ecrane, precum imagini dinaintea operatiei, rezultate de laborator si detalii referitoare la operatii anterioare. Strict legat de robotica, Google are deja un portofoliu de opt companii achizitionate. In „armata de roboti” detinuta in prezent se gasesc acum de la roboti care pot fi folositi in caz de dezastre pana la masinarii pe patru picioare care prind si 50 km/h. Toate echipamentele consuma date (marea avere a Google), primesc sarcini (servicii de indeplinit) si vor comunica intre ele in minunata lumea noua Internet of Things (IoT).

google-autoAndroidul din masina

Pentru dezvoltarea robotului-chirurg, Google vine si cu experienta dobandita pana in prezent in domeniul masinilor fara sofer, acolo unde se foloseste si inteligenta artificiala, alaturi de informatii vizuale si de analizarea lor. Google a inceput sa investeasca in dezvoltarea unui vehicul autonom din 2010, iar la inceputul acestui an, la salonul auto de la Geneva, oficiali ai companiei au anuntat ca se doreste ca in maximum cinci ani sa aiba in circulatie acest tip de masina. Desigur, nu sunt singurii. Chiar Uber (unde Google s-a numarat printre investitori) a anuntat in februarie un parteneriat cu Carnegie Mellon University pentru a dezvoltarea unei masini fara sofer.

Implicarea Google in industria auto nu se opreste aici. La inceputul anului trecut a pus bazele Open Automotive Alliance, printr-o serie de parteneriate cu producatorii auto, pentru utilizarea platformei Android la vehicule. Potrivit firmei de consultanta Roland Berger, piata softurilor pentru conducere asistata ar putea atinge 20 de miliarde de euro pana in 2030. Desigur, o veste buna pentru Google si ecosistemul pe care si-l dezvolta in aceasta zona. Dar nu toata lumea e bucuroasa. „Cu cat Google si alti producatori de software se implica mai mult in ecosistemele auto, cu atat banii consumatorilor vor merge catre companiile tehnologice in loc sa mearga la producatorii auto”, a declarat Juergen Reiner, partener la compania de consultanta Oliver Wyman, citat de Bloomberg. Ca atare, nume precum Daimler si BMW au respins „invitatia” Google, iar alti jucatori germani tatoneaza domeniul. Reticenta BMW poate fi inteleasa si din alte ratiuni. Peste

2 milioane de modele Rolls-Royce, MINI si BMW au avut nevoie de remedierea unor probleme de securitate din softul ConnectedDrive, care permiteau hackerilor sa deschida usile masinilor de la distanta. In aceste conditii, de ce sa te mai legi la cap si cu Android, cea mai vulnerabila platforma in zona mobile?

De la Nexus la MVNO

Ca si cum nu ar fi fost suficient ca detine peste 75% din piata smartphone cu Android, Google a invitat mai toti producatorii importanti sa colaboreze si la modele de terminale sub brandul companiei americane. Ne referim la Nexus, primul model aparut in 2010, One, fiind realizat in parteneriat cu HTC. Anul acesta s-ar putea sa vedem doua modele de Nexus. Pe langa unul de top deja anuntat in parteneriat cu LG, se asteapta un altul realizat in colaborare cu Huawei, probabil in zona medium-entry level.

Dar implicarea Google pe piata telecom nu se opreste aici. La Mobile World Congres 2015 de la Barcelona am aflat de la Sundar Pichai, vicepresedinte produselor Google, ca pana la sfarsitul anului compania se va lansa pe piata americana si in calitate de operator virtual de retele mobile. Un MVNO (Mobile Virtual Network Operator) este un furnizor de servicii de telefonie mobila care nu opereaza o retea proprie, utilizand pentru furnizarea serviciilor reteaua altui operator de telefonie mobila. Operatorul virtual este singurul responsabil pentru relatiile cu utilizatorii finali si are toate drepturile si obligatiile legale fata de acestia, precum si drepturile si obligatiile stabilite prin reglementarile din domeniul comunicatiilor.

Evident, este prea devreme pentru a afla mai multe despre viitoarele servicii Google-MVNO, dar deja a fost inoculata teama in businessul operatorilor traditionali telecom. In primul rand prin preturile pe care le poate oferi un MVNO, cu pachetele lor de servicii „inchiriate” si revandute en gros, dublate de lipsa investitiilor in retea.

google-SpaceXPe Luna cu Google

La inceputul anului, Google si Fidelity Investments au investit un miliard de dolari in compania Space Exploration Technologies (SpaceX), fondata de Elon Musk, suma care se traduce prin aproximativ 10% din actiuni. Cu acesti bani, SpaceX va continua cercetarea in domeniul transporturilor spatiale, precum si constructia de noi sateliti. Dar Google este deja prezenta in domeniul aerospatial, dupa preluarea in 2014 a companiei Skybox Imaging, care activeaza in domeniul satelitilor. Pentru aceasta achizitie, Google ar fi platit 500 de milioane de dolari. Si tot nu e destul pentru maretele planuri aerospatiale ale companiei fondate de Brin si Page. Asa ca au inchiriat, pentru 60 de ani, o fosta baza a NASA, care cuprinde si un aerodrom. Suma platita: 1,16 miliarde de dolari. Aerodromul va fi folosit pentru cercetare, testare si asamblare in domenii precum robotica, explorarea spatiului, aviatie si alte tehnologii. In plus, baza se afla in apropierea sediului Google din Mountain View, California.

Nest Labs Inc.Internet of Things

Nu puteam ocoli in aceasta scurta prezentare a omniprezentei googliene Internet of Things – echipamentele care ne inconjoara conectate la internet, comunicand unele cu altele, furnizoare de informatii, pe care le iau din retea si le depoziteaza in retea. Noile vedete destinate consumatorilor finali sunt dispozitivele wearable (cele de fitness sau ceasurile inteligente), majoritatea bazate pe Android Wear. Inca de la CES, in Las Vegas, am fost invadati de noi produse din aceasta categorie, iar noul magazin Orange Smart Shop de la Cluj are o zona dedicata, cu peste 50 de echipamente de acest gen. Extrapoland, toate echipamentele din casa vor comunica intre ele sau direct cu diversii furnizori (temperatura din casa se regleaza singura, frigiderul comanda la hipermarket etc.). Iar toata aceasta revolutie tehnologica si economic-sociala, dupa cum vedem in istorie, il face pe Eric Schmidt, presedintele executiv al Google, sa spuna ca internetul asa cum il stim o sa dispara. „Vor fi atat de multe adrese IP, atat de multe dispozitive, senzori, lucruri pe care le poti purta, lucruri cu care interactionezi fara sa iti dai seama. Va aparea o lume foarte personalizata, foarte interactiva si foarte, foarte interesanta”, a declarat Schmidt, citat de hollywoodreporter.com. Gartner estimeaza ca, pana in 2020, piata IoT va ajunge la 230 de miliarde de dolari, iar Google ar avea o felie foarte consistenta, aproape de dominatie. Viziunea companiei este una de ansamblu, intr-o lume noua care se naste, in care ei se misca agresiv, rapid, pe mai multe planuri, dupa cum am vazut deja. Sa ne uitam si la achizitia, pentru suma de 3 miliarde de dolari, a Nest Labs, cei carora la inceputul acestui an le-a fost „pasat” Google Glass, ochelarii high-tech, pentru a duce mai departe proiectul, a-l imbunatati si a-l include in ecosistemul global Google. Daca reusesc.

Revenind la Nest, compania a fost cumparata pentru celebrul termostat inteligent. In planurile Google, acest nucleu de inteligenta artificiala ar putea deveni creierul IoT din locuinta, coordonand multe alte echipamente din casa digitala, pe platformele software ale companiei americane, in ecosistemul de produse echipate cu solutiile lor tehnologice. Intr-o lume care functioneaza „according to Google”.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: