Ministrul Sorin Grindeanu cere mai mulți bani de la Comisia Europeană pentru proiectele de infrastructură mare
Reading Time: 3 minuteMinisterul Transporturilor şi Infrastructurii a cerut Comisiei Europene suplimentarea cu aproximativ 500 de milioane de euro a sumei alocate sectorului transporturi prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, pentru a se putea finanţa proiecte şi în ultimele 6 – 7 luni din 2023, când aceasta se va epuiza, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Pe Programul Operaţional Infrastructură Mare, din proiecţiile pe care le avem, probabil că suma totală se va termina undeva la anul pe vremea asta, hai să spun iunie, jumătatea anului. (…) Ar fi pentru prima dată când pe infrastructură mare s-ar termina pe un exerciţiu bugetar banii europeni. Ca să preîntâmpinăm această perioadă de aproximativ 6-7 luni de la anul, când am rămâne fără o formă de finanţare, să ştiţi că deja am trimis cerere către Comisia Europeană în care solicităm ca sumele care revin infrastructurii mari să fie mărite”, a afirmat ministrul, la Conferinţa Anuală şi Adunarea Generală a Asociaţiei Aeroporturilor din România.
Sorin Grindeanu a explicat că România nu va reuşi să cheltuiască întreaga sumă alocată din fonduri europene pe exerciţiul bugetar 2014 – 2021, însă pe infrastructură mare acestea se vor epuiza cu 6-7 luni înainte de a se termina anul 2023, iar proiectele vor rămâne fără finanţare.
„România nu va reuşi să cheltuiască întreaga sumă pe 2014 – 2021 alocată, dar pe sectorul de infrastructură mare, la transporturi, vom termina banii mai repede cu 6-7 luni şi, atunci, în urmă cu o lună şi ceva, am trimis o cerere prin care din suma care revine României şi care pe toate predicţiile pe care le avem nu vom reuşi să o cheltuim ca ţară să mărească pe domeniul transporturilor cu aproximativ 500 de milioane de euro, astfel încât să putem să mai finanţăm proiecte şi în ultimele 6-7 luni din 2023 şi să poată să intre cât mai multe proiecte. Mai ales că această cerere este justificată pentru că, în 2020, odată cu declanşarea pandemiei, s-au luat anumite sume din POIM pe infrastructură mare, 400 şi ceva de milioane, şi s-au dat pe alte zone. Am vrea acum să primim înapoi acei bani, tocmai pentru a avea finanţare pentru toate proiectele”, a susţinut el.
La rândul său, secretarul de stat în MTI, Bogdan-Stelian Mîndrescu, a precizat că în ultimele şase luni s-au semnat şapte contracte cu o valoare de peste 915 milioane de euro şi se află în evaluare alte 11 proiecte.
„Pe partea de finanţări europene, din momentul în care dânsul (ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu – n. r.) a preluat mandatul, în cele 6 luni, s-au semnat 7 contracte cu o valoare de peste 915 milioane (de euro – n. r.). Sunt depuse aproximativ 11 proiecte care sunt în evaluare în acest moment şi aşteptăm şi alte proiecte. Trebuie luat în considerare faptul că nu se vor mai finanţa proiectele din domeniul aviaţiei pe următoarea perioadă. Din punctul nostru de vedere, sprijinim şi căutăm să venim în întâmpinarea dvs în faţa oricărei probleme pe care o veţi avea în ceea ce priveşte aceste proiecte şi vă îndemnăm să aplicaţi atât timp cât mai puteţi. Se va termina această perioadă de depunere la sfârşitul acestui an, o să căutăm să alocăm sau să relocăm proiectele care pot fi mutate în POT, pentru a vă putea suplimenta finanţarea pentru zona de aviaţie, însă avem nevoie de sprijinul dvs., ceea ce înseamnă depunerea de proiecte”, le-a transmis Mîndrescu participanţilor la conferinţă.
Şi şeful de la Transporturi a încurajat directorii de aeroporturi şi reprezentanţii autorităţilor locale să se implice şi să finalizeze proiectele începute în domeniul aviaţiei.
„Sectorul aviatic suferă de un şoc dublu faţă de alte componente ale transportului pentru că, aşa cum ştiţi, Comisia Europeană a decis ca pe exerciţiile bugetare viitoare, chiar dacă vorbim de 2021-2027, să nu mai finanţeze acest tip de transport. Vreau să vă dau un mesaj de încurajare dincolo de acest şoc dublu pe care sectorul aviatic l-a suferit în aceşti ani, pentru că, în ciuda perioadei complicate cu care se confruntă sectorul aviatic, vreau să vă spun că aviaţia şi acest sector reprezintă o prioritate cel puţin pentru Ministerul Transporturilor cât sunt în funcţia de ministru. În această perioadă, au semnat colegii mei destule programe de investiţii cu aeroporturile din România. La începutul acestei luni, în Guvern, s-a aprobat inclusiv un ajutor de 21 de milioane pentru şase aeroporturi din România, care au traficul între 200.000 şi 3 milioane. Unul dintre aeroporturi este în coordonarea MTI, Aeroportul din Timişoara, celelalte cinci în coordonarea autorităţilor locale. Aş face un apel la dvs, la echipe, ca indiferent de coordonarea pe care o aveţi, la minister sau la autorităţile locale, ca pe toate aceste proiecte pe care le-aţi semnat sau le veţi semna în perioada imediat următoare să vă implicaţi, să încercaţi să le terminaţi pentru că avem acea limită de M+3 pe fostul exerciţiu bugetar 2014-2021, iar până la sfârşitul anului 2023 pe această regulă de M+3 trebuie să tragem toţi banii europeni. De aceea este o cursă contracronometru pe care o avem cu toţii”, a spus şi Grindeanu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz