Ministerul Finanțelor vrea să transpună directiva privind impozitul minim global la 31 decembrie 2023
Reading Time: 3 minuteMinisterul Finanțelor Publice și-a propus să respecte termenul dat de Comisia Europeană și să transpună directiva privind impozitul minim global la 31 decembrie 2023, aceasta urmând să se aplice nu numai grupurilor multinaționale, dar și celor naționale care se încadrează în condiții.
Astfel, până la sfârșitul verii, proiectul ar putea fi pus în dezbatere publică, care va fi urmată de dezbaterea parlamentară și transpunerea de la 31 decembrie.
„Avem proiecte legislative și primul proiect care a fost deja prezentat este cel de transpunerea în legislația națională a directivei privind impozitarea minimă, pentru care a fost amintit termenul de 31 decembrie. Este un termen foarte strâns de transpunere, întrucât directiva a fost publicată în decembrie 2022, deci practic perioada de transpunere este foarte scurtă, dar ne-am pregătit și ne propunem, inclusiv o perioada de dezbatere cu mediul de afaceri, ca la sfârșitul verii să avem un proiect pe care să-l punem în dezbatere publică și să permitem și dezbaterea parlamentară, astfel încât România să comunice Comisiei Europene că până la 31 decembrie acest act normativ este transpus.”
Georgeta Toma, Șef Serviciu, Direcția Generală de Legislație Fiscală și Reglementări Vamale și Contabile, Ministerul Finanțelor
Potrivit reprezentantei Ministerului Finanțelor, toate companiile trebuie să aibă o contribuție corectă la finanțarea publică, fiind vizate în primul rând grupurile multinaționale, dar, pentru că la nivel european se dorește un tratament unitar companii multinaționale versus companii naționale, directiva se aplică și grupurilor naționale care depășesc acea cifră de afaceri de 750 milioane euro, măsurat într-un context de precedent, patru ani anteriori. Autoritățile derulează consultări interinstituționale, pentru a identifica la nivel național activitățile care vor fi excluse. Declarațiile au fost făcute în panelul de deschidere a Conferinței Anuale de Taxe PwC România.
În ceea ce privește impozitul pe cifra de afaceri, în dezbatere parlamentară există deja două proiecte legislative care își propun să aducă acest sistem de impozitare în cadrul plătitorilor de impozit pe profit. „Ceea ce ne dorim este să se stabilească dincolo de oportunitatea acestor sisteme de impozitare dacă ele reprezintă un sistem de impozit minim sau un sistem de impozitare suplimentar, pentru că pornind de la aceste două concepte putem analiza modul în care există bună practică europeană sau se încadrează în sistemul național de profit. Inițiatorii acestor proiecte nu au stabilit încă acest lucru”, a spus Georgeta Toma.
Reformă fundamentală a modului în care se va efectua inspecția fiscală
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) anunță creșterea numărului de controale, dar numai în baza analizelor de risc, acolo unde există suspiciuni că TVA-ul este evazionat, de verificare a tranzacțiilor intragrup, cu persoane afiliate, de verificare a sectoarelor care au primit sume importante de bani de la stat în perioada de pandemie, dacă le-au cheltuit corect, și verificarea sectoarelor cu o creștere spectaculoasă anul trecut, dar unde taxele și impozitele nu au avut același trend. De asemenea, ANAF vrea să intensifice executările silite pentru recuperarea debitelor care se rostogolesc de la an la an.
„Gradul de conformare la plată a crescut cu un punct procentual în 2022, față de 2021, suntem pe la 87%, se plătește la termen, benevol. Sunt niște indicatori care nouă ne confirmă că marea majoritatea a mediului de afaceri a înțeles că este important să-și plătească taxele și ne dorim ca această conformare să crească de la an la an. Trebuie să accelerăm și să impusionăm mijloacele prin care recuperăm acele debite care se rostogolesc de la an la an și să intensificăm executarea silită. Trebuie să modificăm codul de procedură fiscală și să dăm o mai mare elasticitate: să acordăm credit celor care sunt onești, dar trec printr-o perioadă dificilă, dar să avem și noi instrumentele pentru a recupera de la cei care chiar nu înțeleg niciodată că trebuie să plătească ce au de plată.”
Lucian Ovidiu Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF)
Președintele ANAF a spus că numărul inspecțiilor fiscale va crește, iar modificarea făcută la finalul anului trecut la Codul de procedură fiscală este o reformă fundamentală pentru modul în care se va efectua inspecția fiscală în România. „Verificările documentare ne-am dori să crească, timpul este mai scurt, iar acceptabilitatea sumelor stabilite este mai mare, în sensul că reușim să recuperăm sumele prin aceste verificări. Ținta, impusă prin jalonul PNRR, este să ajungem la 60% audituri prin controale documentare”, a declarat Lucian Ovidiu Heiuș.
Din punctul de vedere al ANAF, este foarte important ca factura electronică B2B să fie implementată. Serverele necesare vor fi achiziționate până la sfârșitul anului, ca să fie gestionate 1,5 – 2,5 milioane de facturi pe zi.
„Monitorizarea orizontală sau controlul în timp real îmi doresc să se implementeze în acest an. Noi ne-am făcut niște planuri strategice, vom începe cu un proiect pilot care se va întinde pe trei ani și jumătate. Deja se lucrează la legislația și actele subsecvente pe care trebuie să le facem ca să-l implementăm. Mi-aș dori să începem în semestrul doi să facem acest prim pas, dar în în cel mai rău caz la începutul anului viitor vor fi societăți care vor intra în acest nou mecanism. Va fi o activitate benevolă. În 2027 să știm că suntem pregătiți să-l extindem la un nivel mai larg”, a mai spus președintele ANAF.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz