Creativitate Interviuri Lifestyle Tech

MINA: 20.000 de vizitatori, adulți și copii, în doar 3 săptămâni de la lansare

15 sept. 2023 12 min

MINA: 20.000 de vizitatori, adulți și copii, în doar 3 săptămâni de la lansare

Reading Time: 12 minute

MINA, Museum of Immersive New Art, s-a deschis pe 25 august și a devenit primul spațiu imersiv din România și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. MINA este un demers inovator prezentat de George.BCR, conceput de One Night Gallery și Le Petit și este suma intersecțiilor dintre artă, tehnologii emergente ca mediu de creație, experiențe interactive, educație și dezvoltare de noi competențe digitale. Clădirea renovată de pe strada George Constantinescu 2-4, care găzduiește muzeul, a fost înființată în 1970 și a reprezentat prima fabrică de calculatoare românești, ICE Felix.

Am vorbit cu Mădălina Ivașcu și Sorina Topceanu, co-fondatoarele MINA, alături de Andrei Nistor și Mihai Cojocaru, și am aflat detalii despre cum a fost conceput muzeul, cum a evoluat ideea, cum a fost ea primită de public și primele rezultate. La care se adaugă informații în premieră despre MINA KIDS.

Când v-ați gândit prima dată să lansați această galerie și cum au evoluat lucrurile de atunci?

MINA este primul spațiu imersiv din România și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. Este un demers conceput de One Night Gallery și Le Petit, și este suma intersecțiilor dintre artă, tehnologii emergente ca mediu de creație, experiențe interactive, educație si dezvoltare de noi competențe digitale. Muzeul este găzduit de clădirea în care s-a aflat prima fabrică de calculatoare românești, ICE Felix. 

Noi, One Night Gallery, suntem activi în lumea artei digitale de peste 6 ani deja, timp în care ne-am concentrat pe dezvoltarea scenei locale de new media art și coagularea comunității de artiști și dezvoltatori. Alături de noi sunt Le Petit, care înseamnă o comunitate de mii de oameni ce au luat parte la experiențe interactive și concepte ieșite din comun, cu o experiență în evenimente de peste 10 ani. 

Experiența noastră combinată ne-a ajutat să vedem care sunt preferințele publicului în ceea ce privește experiențele interactive, scenografiile imersive și faptul că apetitul pentru tehnologie și artă digitală crește. Publicul se bucură de artă și o caută chiar și în locuri neconvenționale, fie că vorbim de spațiul public, clădiri de patrimoniu sau clădiri industriale. Marile festivaluri au prezentat secțiuni sau activări de artă new media, chiar și instituțiile publice organizatoare de evenimente s-au arătat interesate de a avea o categorie dedicată acestui nou mod de a savura arta. 

MINA: 20.000 de vizitatori

Plănuiam deschiderea unui spațiu permanent din 2019 și anul acesta s-au reunit toate resursele de care era nevoie pentru un proiect de o asemenea amplitudine.

Prin MINA, artiștii au acum un spațiu dotat cu  tehnologie de ultimă generație și versatil  în care vor putea expune permanent iar românii au un loc în care să trăiască arta ca pe o experiență.

În tot acest timp am creat contexte prin care să coagulăm comunitatea de new media art cu One Night Gallery, XR Month si RADAR, să deschidem un dialog cu instituțiile publice și industrii conexe prin platforma FAR (Future Artistic Requirements).

Am făcut multă documentare, am pus în scenă diferite proiecte care integrează tehnologiile și experiențele pe care le avem și în cadrul muzeului și am crescut împreună cu partenerii din mediul privat care s-au alăturat proiectului. De asemenea, atât Le Petit cât și noi am format un portofoliu de specialiști și tehnicieni alături de care am putut realiza această desfășurare de forțe.

Unul dintre aspectele importante în acești ani a fost și găsirea unui spațiu care să întrunească caracteristicile necesare pentru a găzdui tot ce ne-am imaginat, ca înălțime a spațiului, dimensiune și poziționare. Centrul este situat în Pipera, are o infrastructură bună pentru vizitatori, la 3 minute de stația de metrou Pipera, aproape și de A3 și într-o zonă în care lucrează și locuiesc peste 220.000 de persoane. 

Care au fost cele mai mari provocări și cum le-ați depășit?

Partea spectaculoasă și totodată provocatoare este versatilitatea spațiului și dimensiunile sale. Acesta acomodează activități extrem de variate, pentru un public de toate vârstele. Am trecut prin multe etape de organizare și amenajare, având mereu în vedere criterii legate de compartimentarea ideală, buget, dar și elemente care ne-au plăcut sau ni s-au părut că nu funcționează la alte spații pe care le-am văzut ca parte din research.

Este componenta care vine cu foarte multe provocări, de la cum compartimentezi un astfel de spațiu, care este cea mai bună infrastructură de echipamente necesare pe care să o ai în spațiu. În ceea ce privește partea de performanță, rezoluția conținutului și faptul că ne dorim să fie un spațiu dedicat tuturor vârstelor. 

De asemenea, din punct de vedere al infrastructurii tehnologice a presupus o muncă complexă din partea echipei tehnice. Avem  o configurație tehnică extrem de performantă datorită parteneriatului cu NVIDIA cu ajutorul cărora avem la dispoziție cele mai puternice plăci grafice, GeForce RTX 4090, prin care reușim să creăm  și să redăm conținutul artistic la dimensiuni extrem de mari.  Acestea oferă un salt enorm în performanță, în eficiență și în grafica bazată pe AI. Componenta de AI se regăsește și în ghidul muzeului și alte două instalații de la MINA Kids.

DSC04127

Tehnologie se reflectă în întreaga estetică a spațiului și de aceea și în alegerea proiectoarelor a fost extrem de importantă și ne bucurăm că Epson România, care ne-a susținut încă de la primele ediții One Night Gallery, continuă să ne sprijine și prin acest proiect.

Și pentru că vorbim de începuturi,  acest spațiu îl creăm împreună cu Le Petit cu care colaborăm de mai mulți ani, dar și alături de comunitatea de artiști și dezvoltatori pe care am coagulat-o în toți acești ani prin proiectele noastre.

Nu în ultimul rând, MINA este un muzeu privat, ceea ce înseamnă că  investiția vine din partea companiilor, a noastră  și a tuturor vizitatorilor care contribuie prin bilete și evenimentele găzduite de muzeu. 

Cum ați ales spațiul și cât de complicată a fost transformarea lui?

MINA se află în fosta fabrică de calculatoare ICE Felix. Clădirea a fost construită în 1970 și amenajată de noi pentru a găzdui centrul de new media – MINA, așa cum l-am gândit noi. Am ales-o pentru toate caracteristicile menționate mai sus și ne bucurăm că ducem mai departe povestea unui spațiu care a fost dedicat inovației și tehnologiei,  unde au fost produse primele  calculatoare românești. MINA este primul spațiu dedicat artei digitale și tehnologiei din România. Este totodată, un spațiu multifuncțional care poate găzdui evenimente de orice natură, ce vor avea mereu un layer de creativitate, inovație și artă imersivă prin prisma modului în care a fost gândit și dotat tehnic acest loc.

Astfel, menținem un dialog constant între public, artiști, dezvoltatori de tehnologii și mediul privat și creștem  atât consumul cultural cât și producția locală de conținut digital, un lucru care ne permită să intrăm și pe piața internațională pentru proiecte din alte centre de new media.  

Spațiul măsoară 2.700 de metri pătrați și  cuprinde mai multe zone, dedicate adulților și copiilor, care vor fi întâmpinați în muzeu de un ghid virtual, un avatar conversațional care  folosește inteligența artificială. Secțiunile principale sunt Spațiul Imersiv cu proiecții 360, MINA Kids, spațiu dedicat instalațiilor educative și interactive pentru copii, New Media Exhibition o zonă dedicată expozițiilor temporare sau evenimentelor și o zonă de lounge și cafeneaua, MINA Cafe by George.

Cât de mult ați investit până în prezent și ce investiții vor mai urma pe parcursul acestui an?

MINA este un proiect care are la bază o investiție privată, finanțare bancară și este realizabil datorită partenerilor principali George.BCR, Kaufland România și susținut de Epson și Nvidia. Investiția va ajunge la aproximativ 2 milioane de euro în cursul acestui an și vom continua să investim în conținut și aparatură tehnică pe lângă resursele necesare care vin la pachet cu un spațiu de o asemenea amploare, de la personal de mentenanță. 

Cui vă adresați și cum a fost primit MINA de către public?

Estimările noastre inițiale au fost 50.000 de vizitatori în primul an și iată că la doar 3 săptămâni de la deschidere, am inaugurat spațiul imersiv cu cele două spectacole, Gustav Klimt și Lumea Subacvatică și ne-au trecut deja pragul 20.000 de vizitatori, adulți și copii deopotrivă. 

În luna septembrie deschidem și  MINA Kids, un spațiu de peste 1000 de mp, cu instalații interactive și educative care se adresează copiilor. Este un spațiu pe care ne dorim să îl adaptăm mereu cu tehnologii de ultimă generație cu care copiii să experimenteze și proiecte de educație care să-l plaseze în destinația numărul 1 pentru programele Școala Altfel și Săptămâna Verde și să fie top of mind pentru părinți și excursiile cu școli și grădinițe. 

Ne adresăm unui public larg, de toate vârstele, din București și zone adiacente, cât și alte orașe mari și turiștilor.

Ne ajută foarte mult și poziționarea, la o distanță mică de A3, în zona de Nord, Pipera, accesibil și cu metroul care este doar la 3 minute distanță și suntem înconjurați de foarte multe clădiri de birouri și rezidențiale care au un trafic de peste 220.000 de oameni. 

Ne-am propus să demontăm mitul conform căruia arta este un produs elitist, accesibil doar cunoscătorilor. Astfel că ne dorim ca un public cât mai numeros să trăiască experiența spectaculoasă pe care o poate oferi un show imersiv, fie că este vorba despre expoziția unui renumit pictor precum Gustav Klimt sau despre Lumea Subacvatică, un spectacol educațional despre biodiversitatea apei și modul în care putem contribui la o lume mai curată și la protejarea speciilor. 

Prin aceste spectacolele aducem în față lucrări clasice într-un context diferit, mai accesibil și mai interactiv, cu o scenografie care ne ajută să atingem un public mult mai larg și diferit, connaiseurs ai artei sau nu. 

Cum ați ales numele de MINA și ce reprezintă pentru voi?

Am trecut prin foarte mult iterații pe identitatea vizuală pe care au dezvoltat-o partenerii noștri de la Leo Burnett și MINA a fost varianta care a avut cele mai multe voturi din partea tuturor celor cu care ne-am consultat. Este un acronim care rezumă foarte bine tipul de proiecte pe care le dezvoltăm. 

Discuția dacă să îi spunem muzeu sau centru de new media am avut-o și în diferite talk-uri cu specialiști din domeniu, din România și din alte țări, și credem că proiectele pe care le găzduim și cele care urmează în viitor își creează propria istorie. Arta digitală are nevoie de un spațiu permanent care să inspire artiștii locali și să creeze contexte de colaborare la nivel internațional.  

DSC04054

Ce ne puteți spune inedit despre primele 2 expoziții și MINA KIDS?

Gustav Klimt. The Immersive Show și Lumea Subacvatică. O călătorie imersivă a apei. Primul este o producție multimedia, prezentată de George.BCR, care cuprinde 60 dintre lucrările pictorului simbolist, un arc în timp prin „Epoca de Aur”, inspirată de stilul Art Nouveau și simbolurile bizantine. Se regăsesc în cadrul show-ului opere expuse în muzee din toată lumea, precum „Doamna cu evantai”, „Sărutul” și „Doamna în Aur”, fiecare piesă fiind meticulos pusă în scenă 360 de grade, într-un spațiu de 7 metri înălțime.  Spectacolul audio-vizual este realizat de studioul Aural Eye și producătorul muzical, Alexei Țurcan. Pentru a realiza acest proiect creatorii au folosit și tool-uri de inteligență artificială pentru a recrea anumite părți ale tablourilor pentru a face acest canvas extins. 

Cel de-al doilea spectacol imersiv expus la MINA, Lumea Subacvatică, prezentat de Kaufland România, este o incursiune educațională în biodiversitatea apei, marcată de conștientizarea modului în care putem contribui la o lume mai curată și la protejarea speciilor. Proiectul este realizat de studioul Collider Visuals & Pixels Reality și producătorul muzical, Costav Ivanov. Firul narațiunii a fost gândit anume pentru a introduce componenta de sustenabilitate în educația celor mici, un aspect care se regăsește și la anumite instalații din cadrul MINA Kids.

Prima expoziție găzduită de MINA Kids se numește Explorarium – Călătorie educațională digitală și va găzdui 15 instalații interactive. Cu ajutorul acestui tip de interacțiuni, copiii vor afla despre cum pot fi aplicate competențele digitale în experiențe interactive și educative și sperăm că îi vom inspira să devină viitori creatori ai scenei locale de new media art și ai culturii digitale din România. 

DSC04090

Ce inspirații de la nivel internațional ați avut?

Muzeul vine în întâmpinarea unui curent deja confirmat în alte țări. Numărul vizitatorilor în spațiile imersive crește de la zi la zi. TeamLab Tokyo, un muzeu de artă new media, a devenit cel mai vizitat muzeu din lume. Pe trend crescător este și numărul spațiilor imersive care se lansează la nivel global. 

Numărul de spații imersive în lume este din ce în ce mai mare, atât a celor care prezintă artiști renumiți precum Van Gogh, Klimt, Cezanne, Kandinsky sau Monet, cât și a celor care expun proiecte create cu ajutorul inteligenței artificiale care creează o estetică compusă din milioane de date, așa cum este cazul și cu artistul Refik Anadol sau studioul Ouchhh, care a expus și în cadrul RADAR sau artiști digitali care folosesc tehnologiile ca mediu de creație. 

Sunt proiecte care ne-au inspirat atât prin scenografie, producție și spațiile în care sunt expuse, Lightroom și Frameless (UK), TeamLab (JP), Fabrique de Lumieres și Next Museum în (HO), Ars Electronica (AS), ArtTech House (US) și Ateliers de Lumieres (FR). De asemenea,  am creat în cadrul edițiilor  RADAR, festivalul nostru dedicat scenei de new media art locale,  spații imersive temporare, cu proiecții realizate de studiouri și artiști români. 

Cum ați spune ca a crescut interesul românilor în ultimii ani pentru expozițiile imersive și arta combinată cu tehnologie?

Arta new media se referă la toate formele de artă realizate, modificate sau transmise folosind noi forme de tehnologie media. Aceasta include arta digitală, computer art, arta interactivă, arta care integrează tehnologia blockchain – NFTs și arta virtuală, precum și operele de artă realizate folosind robotică, jocuri video, biotehnologie, imprimare 3D.

Experiențele imersive oferă un mijloc mai accesibil pentru oameni de a vedea, în același loc, tablouri de referință ale unor artiști celebri, care sunt expuse în muzee din întreaga lume. 

Cea mai mare diferență dintre new art media și arta tradițională este distanța dintre operă și admiratorul ei. Acest aspect este și cel care are cea mai mare importanță în modelarea viitorului culturii. Generațiile actuale și viitoare sunt foarte prezente și conectate la era digitală și este important să integrăm în ceea ce consumă și cultura într-un format digital.   

DSC04120

În ce privește alinierea românilor la aceste tendințe, experiențele One Night Gallery și RADAR sau Le Petit ne-au arătat preferințele publicului din întreaga Românie. Cu ajutorul evenimentelor organizate în ultimii ani am constatat că interesul pentru experiențele interactive crește. Publicul se bucură de artă și o caută peste tot, chiar și în locuri neconvenționale, fie că vorbim de spațiul public, clădiri de patrimoniu sau clădiri industriale.  

Marile festivaluri au prezentat secțiuni sau activări de artă new media, chiar și instituțiile publice organizatoare de evenimente s-au arătat interesate de a avea o categorie dedicată acestui nou mod de a savura arta. 

În București, opțiunile de activități cu caracter permanent, culturale, reacreative dar și educative, sunt încă destul de limitate. Lipsesc mai ales spațiile echipate tehnic corespunzător pentru a găzdui expoziții, spectacole și evenimente care să păstreze integritatea scenografiilor digitale. MINA oferă un context permanent care să promoveze și dezvolte abilitățile artiștilor și curatorilor de artă new media. 

Ce veți face pentru a păstra interesul oamenilor întregul an și a vă asigura că aveți un flux continuu de vizitatori? (ex campania de promovare, etc)

Încă de la început ne-am dorit ca MINA să fie și un loc în care artiștii pot expune lucrări și instalații, astfel că am gândit Spațiul Expozițional de New Media Art unde vom găzdui mereu proiecte multidisciplinare care vor atrage segmente diferite de vizitatori. 

De asemenea, vom adăuga și mai multe spectacolele imersive în agenda MINA și vom găzdui proiecte de film, teatru, immersive yoga și mindfulness. 

MINA Kids la rândul său va avea instalații noi și sperăm ca prin parteneriatele cu școli și diferite asociații să extindem cât mai mult aria de instalații. 

În ceea ce privește dezvoltarea proiectelor inovatoare, prin care am reușit mereu să atragem publicul nou, vom avea Laboratorul de Tehnologie prin care oferim acces artiștilor la echipamentele de ultimă generație pentru a crea mereu conținut nou. 

Nu în ultimul rând, prin poziționarea MINA ca hub de inovație și creativitate, contăm pe partenerii proiectului și companii să creeze evenimente care au propriul public și care vor deveni cu siguranță vizitatori pe termen lung. 

Ce vă propuneți de la lansare și pentru acest an?

MINA este un spațiu cu adevărat unic, care va influența puternic scena culturală, creativă și artistică a Bucureștiului și care va contribui activ inclusiv la dezvoltarea orașului și la dezvoltarea proiectelor și colaborărilor internaționale. Ne dorim să ajungem la peste 150.000 de vizitatori în primul an și să începem discuțiile pentru următorul oraș unde să deschidem MINA.

Cum va influența lansarea MINA și restul de proiecte pe care le aveți: RADAR și One Night Gallery?

Încă de la început cu One Night Gallery ne-am poziționat ca prima galerie de new media art, apoi a venit RADAR care este cel mai amplu festival de new media art din România unde expunem artiștii și studiourile locale și, prin care ne dorim să extindem granițele cu invitați internaționali.

Acum, cu MINA, avem un spațiu unde suntem mereu în contact cu întreaga comunitate și, cu siguranță, ne va ajuta să oferim un spațiu în care se vor forma următoarele generații de creatori de noi tehnologii. Este o fundație mai puternică, iar prin parteneriatul cu Le Petit, în cadrul MINA, reușim să ne extindem mai rapid. 

Toate cele 3 proiecte au ADN-ul de new media art, dar fiecare are caracterul său distinct, care îi oferă unicitate și, totodată, ajută la potențarea celorlalte proiecte. 

Credit foto: George Andrei Ilie

Array

Articole pe aceeași temă: