Edenred BIZTRO Club Interviuri

Mihai Bran, ATLAS: „Oamenii au vorbit mai deschis despre sănătatea lor psiho-emoțională și au început să aibă mai multă grijă de ei”

13 mart. 2023 5 min

Mihai Bran, ATLAS: „Oamenii au vorbit mai deschis despre sănătatea lor psiho-emoțională și au început să aibă mai multă grijă de ei”

Reading Time: 5 minute

Mihai Bran, medic psihiatru și co-fondator ATLAS, ne-a explicat cum pot antreprenorii să creeze o cultură de sănătate fizică, mentală și emoțională pentru angajați și cum pot aceștia să contribuie la prevenirea și combaterea burnout-ului din rândul angajaților.

ATLAS oferă o serie de soluții pentru clienții corporate. Ne puteți spune câteva cuvinte despre cum puteți ajuta antreprenorii și echipele conduse de aceștia?

Am creat ATLAS din dorința de a ajuta oamenii să fie conștienți de propria stare de bine și, implicit, de a celor din jur, iar atunci când ea fluctuează, să aibă acces la cele mai utile și simple soluții pentru a o îmbunătăți. Pentru că și echipele conduse de antreprenori sunt formate tot din oameni, am gândit o serie de instrumente care să le ofere liderilor și echipelor de resurse umane tot ce au nevoie pentru a avea grijă de oamenii lor, de la prevenție, educație și până la diagnoză și intervenție.

Prin intermediul companiei pentru care lucrează, oamenii au acces la o paletă largă de servicii de sănătate și well-being, pe care le pot folosi pentru orice nevoie din sfera sănătății fizice și psiho-emoționale ar avea. Voi oferi câteva exemple concrete: un pilon important pentru noi este educația. Am creat resurse care să le ofere angajaților acces la articole scrise de specialiștii noștri (peste 1000 de medici, psihologi, coachi, experți în consultanță financiară, parenting etc.), la podcasturi, instrumente științifice de self-help și workshop-uri de sănătate mintală și well-being. Intervenția este un alt pilon care vine în sprijinul lor și aici mă refer la consultațiile online sau la cabinet. De asemenea, partenerii noștri au la dispoziție un dashboard customizat, prin care au acces la date în timp real și care măsoară progresul angajaților către sănătatea lor mintală și starea de bine. Și nu în cele din urmă, venim în sprijinul partenerilor noștri cu un instrument de diagnoză organizațională care testează calitatea vieții angajaților și impactul ei asupra modului de lucru al echipei și recomandă soluții personalizate de well-being.

Cum pot antreprenorii să creeze o cultură de sănătate fizică, mentală și emoțională pentru angajați și cât de importantă este o astfel de cultură organizațională în prezent? De ce?

Voi începe cu de ce-ul. Ultimii ani au marcat profund lumea întreagă: pandemia COVID-19 a adus după sine, printre altele, o traumă colectivă, a schimbat modul în care ne raportăm la locul de muncă și a declanșat mișcări precum Quiet Quitting, Frugality sau Great Resignation, care au provocat instabilitate. În același timp, au tras și un semnal de alarmă de care antreprenorii ar trebui să se folosească pentru a atrage talente și a crește retenția: acela că oamenii au vorbit mai deschis despre sănătatea lor psiho-emoțională și au început să aibă mai multă grijă de ei. Mai mult, ne vin în ajutor și studiile: 6 din 10 români demisionează pentru că se simt subapreciați la locul de muncă, iar printre cele mai importante criterii de care românii țin cont atunci când își aleg un job se numără și nivelul acceptabil de stres și dorința de a lucra cu un angajator căruia îi pasă de nevoile angajatului.

Ținând cont de toate acestea și având o experiență de peste 6 ani în a ajuta companiile să implementeze programe de conștientizare a sănătății mintale a angajaților, la ATLAS am creat un instrument de diagnoză organizațională: ATLAS Wellscore, care să îi ajute pe antreprenori să analizeze provocările structurale ale mediului de lucru și să identifice cauzele fundamentale ale dezechilibrelor de performanță a angajaților. Noi credem că orice strategie de HR ar trebui să fie construită în funcție de rezultatele pe care le afli cu ajutorul ATLAS Wellscore pentru că îți oferă o înțelegere totală a sănătății psiho-emoționale și a stării de bine a angajaților tăi și ghidează echipele de leadership să regândească prioritățile în ceea ce privește cultura organizațională, nivelul de implicare și sentimentul de apartenență al oamenilor.

Iar angajamentul față de sănătatea mintală și bunăstarea la locul de muncă este o investiție într-un viitor și înseamnă o viață mai bună pentru toate părțile implicate.

ATLAS a lansat și un ebook educațional pentru sănătatea companiilor din România. Ne puteți spune câteva cuvinte despre acesta? De ce ar trebui citit de antreprenorii din România?

Așa cum spuneam și anterior, pentru ATLAS educația este un pilon important, iar ebook-ul pentru Binele organizațional vine să completeze această convingere a noastră că este vital să conștientizăm că nu poți performa nici în viața personală, nici în cea privată dacă sănătatea ta fizică și psiho-emoțională nu funcționează bine și că dinamica este una bidirecțională: stresul pe care îl acumulăm la birou ne afectează sănătatea generală și tulburările emoționale netratate ne afectează performanța și funcționalitatea la birou. Ori, mare parte din ebook tocmai asupra acestor aspecte atrage atenția. Apoi, o altă componentă a materialului se concentrează pe sfaturi în zona de leadership sănătos, explică importanța well-being-ului în organizație și îți oferă multe alte informații valoroase despre cum să ai grijă de tine și de echipa ta.

Cazurile de burnout sunt tot mai frecvente în ultima vreme în rândul angajaților. Ce sfaturi aveți pentru aceștia din acest punct de vedere?

Sindromul de epuizare profesională sau burnout-ul este încadrat în categoria afecțiunilor medicale și tocmai de aceea trebuie luat în serios, mai ales că produce efecte care afectează sănătatea psihică, dar și pe cea fizică. A fost mult timp confundat cu oboseala cronică și cu depresia și de aceea este extrem de important ca oamenii care experimentează simptome ale burnout-ului (extenuare, scăderea performanței, cinism, frustrare și stres cu privire la activitățile legate de muncă) să nu se autodiagnosticheze, ci să apeleze la ajutorul unui specialist (psiholog, psihiatru, medic de familie). Primul pas pe care l-aș recomanda este prevenția: ia pauze atunci când simți că ești obosit, observă cum te simți, sărbătorește toate reușitele, bucură-te de lucrurile mici. Iar dacă simți că ceva nu e în regulă cu tine, într-o primă fază, completează un chestionar de evaluare a burnout-ului, ai un model aici și pentru că așa cum spuneam, diagnosticul trebuie pus de un specialist, apelează la acesta.

În calitate de angajator, poți contribui și tu la prevenirea și combaterea burnout-ului, prin: monitorizarea volumelor de muncă, încurajarea feedback-ului, menținerea unei comunicări permanente, transparente și clare și, nu în ultimul rând, transformarea well-being-ului într-o prioritate și integrarea lui în cultura ta organizațională: program flexibil, work from home, zile libere, acces la cursuri de dezvoltare personală, abonamente medicale, psiho-emoționale, educație financiară, coaching etc.

Tot mai mulți profesioniști, deși au o experiență mare în domeniile în care activează se confruntă cu „sindromul impostorului”. De ce apare acesta, cum poate fi depășit și ce ar mai trebui să știe angajații care se lovesc de această problemă?

Sindromul impostorului este experimentat de peste 70% dintre oameni, cel puțin o dată în viață și apare ca fiind o manifestare a nesiguranței, a unei inabilități autopercepute, indiferent care ar fi nivelul de experiență, de competență sau vârstă. Bineînțeles că pentru fiecare dintre cei care se află în această situație, cauzele pot varia, dar vestea bună este că sindromul impostorului se poate rezolva. Câteva sfaturi pe care le pot numi în acest demers ar fi: să accepți că ai această problemă și să recunoști că îți face rău pentru că unui nivel mai ridicat al acestui sindrom îi pot fi asociate și alte stări psihologice, precum anxietatea. Apoi să te gândești la punctele tale forte care te-au ajutat să evoluezi profesional și să te bucuri de succesele pe care le-ai avut de-a lungul timpului, în loc să le minimizezi. Și, nu în ultimul rând, să vorbești despre cum te simți, să raționalizezi, în loc să te lași condus de emoții și să ceri ajutorul atunci când simți că nu poți face singur față: nu e niciodată prea târziu să apelezi la ajutorul unui specialist.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: