Mihai Bordeanu, Automobile Dacia: O mașinărie de făcut mașini
Reading Time: 4 minuteLa finalul anului trecut, Automobile Dacia a lansat noul Duster, un bestseller nu doar în România, ci și pe plan internațional, unde domină vânzările în segmentul modelelor SUV. Mihai Bordeanu, Director General Automobile Dacia a povestit, în exclusivitate pentru Biz, ce se află în spatele succesului Duster, dar și cum va intra Dacia în segmentul C-SUV prin lansarea Bigster.
Noul Duster va fi produs în România, la Mioveni, și în fabrica Renault din Turcia. De ce s-a luat această decizie istorică?
Uzina de la Mioveni este leagănul istoric al mărcii Dacia. Totodată este locul unde au fost produse, sub marca Dacia, primele două generații ale modelului Duster. Așadar, desemnarea uzinei de la Mioveni drept uzină sursă pentru fabricația celei de-a treia generații Dacia Duster este o alegere absolut firească. În ceea ce privește fabricația sub marca Renault, explicația este foarte simplă.
În primul rând, uzina de la Mioveni funcționează deja aproape de capacitatea sa maximă (350.000 de vehicule pe an), așadar nu există posibilitatea fizică de a produce volume suplimentare. În al doilea rând, uzina de la Bursa, din Turcia, este plasată ideal în raport cu piețele cărora le este destinat modelul Duster sub marca Renault – piața locală turcă și cele din Orientul Mijlociu. Trebuie precizat faptul că pe piețele europene, Duster este comercializat exclusiv sub marca Dacia și, prin urmare, vehiculele care vor fi vândute clienților din Europa Occidentală vor proveni, ca și până acum, din România.
Ce poziție ocupă Duster pe piețele din Europa? Pe ce se bazează succesul acestui model pe piețele internaționale?
Duster este un bestseller nu doar în România, unde domină autoritar, de 14 ani, vânzările în segmentul modelelor SUV, ci și pe plan internațional. Este suficient să amintim că Duster a ocupat cinci ani la rând, începând din 2018, locul 1 în clasamentul celor mai vândute vehicule SUV (indiferent de segment) către clienții persoane fizice din Europa. Altfel spus, este prima opțiune de achiziție a unui SUV pentru clientul european obișnuit.
Să nu uităm că acest rezultat a fost obținut pe cele mai importante și mai exigente piețe de pe continent, în condițiile unei concurențe din ce în ce mai numeroase și extrem de puternice. Duster a reușit să se impună datorită unor atuuri care sunt specifice mărcii Dacia: o robustețe și o fiabilitate dovedite în timp, o echipare bogată, dar limitată la ceea ce este cu adevărat important pentru clienți, motorizări eficiente și economice. Combinația acestor elemente are ca rezultat un vehicul care propune „cel mai bun raport prestații/preț” din categoria vehiculelor SUV – fapt care s-a dovedit a fi rețeta câștigătoare.
Care sunt noutățile pe care le aduce Noul Duster?
În primul rând, vorbim de o platformă diferită (platforma CMF-B, pe care sunt construite și modelele Sandero, Logan și Jogger), care permite o arhitectură a vehiculului mult mai versatilă, adaptată unor soluții diverse de motorizare și care asigură mai mult spațiu interior și, în consecință, un plus de confort pentru ocupanți. Unul din rezultatele utilizării acestei noi platforme îl reprezintă îmbunătățirea caracteristicilor de rulare în offroad: atât garda la sol cât și unghiul de atac, unghiul ventral și unghiul de degajare sunt superioare celor ale generației precedente. În al doilea rând, vorbim de un design complet nou, atât la exterior cât și la interior, un design atrăgător, care subliniază caracterul robust al modelului. Pentru că suntem la acest capitol, aș menționa apariția în premieră pe Noul Duster a unor piese de aspect ale caroseriei realizate dintr-un material inovator, intitulat Sparkle.
Este vorba de un material alcătuit din plastic reciclat, material dezvoltat de specialiștii de la Centrul Tehnic Titu și produs la uzina unuia dintre furnizorii noștri din aceeași localitate. În materie de motorizări, Noul Duster beneficiază în premieră de o versiune full-hybrid de 140 CP, asociată cu o cutie de viteze automată și inaugurează motorizarea TCe 130 – o soluție mild-hybrid performantă, care asigură, printre altele, propulsia versiunii 4×4. Nu aș uita motorizarea ECO-G 100, care oferă, pe lângă un nivel scăzut de consum și de emisii de CO2, o autonomie excelentă, de până la 1.300 km.
Noul Duster dispune totodată de o echipare mult mai bogată, atât în ceea ce privește elementele de confort, cât și cele de conectivitate și multimedia. În funcție de nivelul de echipare, clienții pot beneficia de frână de parcare asistată electric sau dispozitiv de încărcare a telefonului prin inducție și au acces la opțiuni precum volanul încălzit. Nu în ultimul rând, aș menționa disponibilitatea, în premieră, a unui sistem ingenios și deosebit de practic, intitulat YouClip, care permite instalarea a numeroase accesorii în interiorul vehiculului.
În 2023, cele mai vândute cinci modele din România au fost marca Dacia. Care sunt obiectivele de vânzări pe care le aveți pentru 2024?
Ne așteptăm ca 2024 să fie un an cel puțin la fel de bun pentru Dacia ca anul precedent. Pentru aceasta ne bazăm, evident, pe debutul vânzărilor Noului Duster, dar și pe lansarea, în toamnă, a noului Spring, modelul Dacia 100% electric care domină deja piața EV locală.
În 2023, Dacia a bătut recordul și la producția de autovehicule. Cum ați reușit?
În 2023 am depășit nivelul de 320.000 de unități fabricate la uzina de la Mioveni și ne-am apropiat de valorile record înregistrate înaintea valului de crize care au afectat întreaga industrie auto în perioada 2020 – 2022. Aș sublinia faptul că anul trecut uzina de la Mioveni a realizat cea mai mare producție dintre toate cele 21 de uzine de vehicule ale grupului, echivalentă cu 15% din producția totală a Renault Group (toate mărcile cumulate). Aceasta spune multe despre ponderea pe care activitatea Dacia din România o are la nivelul întregului grup. În ceea ce privește exporturile, acestea au reprezentat anul trecut 90% din producția realizată. Principalele destinații externe pentru automobilele produse la Mioveni sunt piețele din Europa Occidentală, primele trei locuri fiind ocupate de Franța, Germania și Italia.
Ce urmează pentru Dacia?
În plan industrial, principala noastră preocupare o reprezintă creșterea cadenței de fabricație a Noului Duster, pentru a răspunde cererii comerciale care se anunță deja deosebit de ridicată. Totodată, suntem în etapa finală de pregătire a industrializării modelului Bigster, a cărui lansare pe piață, la începutul anului 2025, va marca intrarea Dacia în segmentul C-SUV, unul dintre cele mai exigente la nivel european. În plan comercial, unul din obiectivele pe care ni le propunem îl reprezintă creșterea în continuare a performanței noastre în vânzările online. Dacia este deja campioană pe piața din România în domeniul e-commerce, cu peste 4.500 de vehicule vândute prin intermediul platformei sale dedicate doar în primele 4 luni ale acestui an.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 386 (16 septembrie – 16 octombrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz