Microfinanțare, macrorezultate
Reading Time: 3 minuteLa Omnicredit crearea unui cont durează 30 de secunde, decizia de creditare durează 1 oră, iar în 8 ore banii ajung în contul IMM-ului, spune Elisa Rusu, CEO & Board Member al fintech-ului.
Cum s-a schimbat piața locală a fintech-urilor?
Companiile din România caută tot mai mult alternative pentru clasicele produse de finanțare, considerate a fi din diverse motive greu de accesat, mai ales de către jucătorii mici. Piața are nevoie de stimulare în zona de micro, acolo unde instituțiile clasice de finanțare răspund greu sau deloc nevoilor antreprenorilor. Astfel, din 2019 un nou trend prinde contur și poate fi un motor de dezvoltare pentru IMM-uri. Omnicredit și-a început activitatea de microcreditare online pentru companii mijlocii și mici în 2019, fiind practic un pionier al unei piețe complet noi pentru antreprenori.
Prin intermediul platformei noastre microîntreprinderiile au acces la servicii de factoring, scontare şi microcreditare 100% online, care vin tocmai ca un răspuns la cerințele din piață şi au la bază modele de succes din țările occidentale. Este o piață nouă, noi suntem singurul jucător nebancar, exclusiv online, multiprodus. Practic, oferim soluții de finanțare care rezolvă fluxul de bani necesar pentru funcționarea companiilor și IMM-urilor. Am încercat să introducem și în România modelul european, acest tip de finanțare fiind început în alte țări din Europa de acum 5-6 ani, dezvoltându-se astfel o industrie de finanțare non-bancară extrem de puternică. Încă de la momentul la care ne-am gândit la acest proiect ne-am convins că importanța trecerii la tehnologie crește odată cu noile cereri ale utilizatorilor (flexibilitate, accesabilitate, birocrație redusă etc). Tocmai de aceea am încercat să venim în întâmpinarea nevoilor financiare ale micilor antreprenori prin soluții digitale.
“Omnicredit a aprobat, în medie, 5 cereri pe zi venite din zona microcompaniilor.”
Cu ce rezultate ați încheiat 2019 și ce estimări aveți pentru următoarea perioadă?
Omnicredit și-a realizat bugetul propus pentru acest an și între 1 iunie (data lansării oficiale a platformei online) și 1 decembrie 2019 a aprobat circa 1.000 de finanțări. În această perioadă, numărul utilizatorilor pe platforma www.omnicredit.ro a ajuns la peste 1.500, dintre care circa 1.000 sunt companii. În total, 650 de IMM-uri au plasat o cerere de finanțare, iar Omnicredit a aprobat, în medie, 5 cereri pe zi venite din zona micro-companiilor. Rezultatele foarte bune după numai 5 luni de la lansare ne confirmă faptul că produsele de microcreditare pentru companii sunt de mare interes în piață, în contextul în care micii antreprenori resimt cel mai tare lipsa accesului la finanțare și lipsa de interes a bancilor în a-i finanța. Pentru 2020 ne propunem să avem o creștere sănătoasă și prudentă. Ne vom păstra modelul de business mizând în continuare pe punctele noastre forte. Avem stabilită strategia de creștere și consolidare susținând în continuare micii antreprenori români printr-o abordare rațională și responsabilă față de clienți, angajați, acționari și față de piața de microcreditare.
Din ce domenii vin antreprenorii pe care îi finanțați?
Primele rezultate identificate pe baza de clienți a Omnicredit demonstrează nu numai nevoia imediată de lichidități a microcompaniilor, dar și cele mai afectate sectoare din industrie. Cele mai accesate tipuri de produse ale platformei Omnicredit sunt (după ponderea in portofoliul actual) produsele de Factoring & Scontare – 80% –, și Microcreditare – 20%, iar cele mai finanțate industrii sunt comerțul, transportul și producția. În ceea ce privește serviciul de Factoring, topul domeniilor de activitate este reprezentat de companii din agricultură și producție, transporturi și depozitare, comerț, consultanță și construcții. La Scontare, cele mai multe cereri au venit din partea firmelor de comerț, agricultură și producție. Comerțul divers este pe primul loc și la facilitatea de Microcreditare, find urmat de companii din domeniile de publicitate, transporturi și agricultură. Principalele atuuri față de clasicele posibilități de finanțare sunt legate de diversitatea produselor oferite, dar și de rapiditatea operațiunilor. Întregul parcurs al procesului de finanțare este digitalizat: crearea unui cont durează 30 de secunde, decizia de creditare durează o oră, iar în 8 ore banii ajung în cont. Orice antreprenor poate obține o finanțare prin doar câteva clicuri, folosind calculatorul de la birou.
foto: Vali Mirea
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz