Megatranzacțiile în industria tech, în creștere cu 47%
Reading Time: 3 minuteSectorul tehnologic a înregistrat în ultimul an o creștere spectaculoasă a activității de tranzacționare, în pofida incertitudinilor provocate de pandemie, fuziunile și achizițiile (M&A) reprezentând o pârghie esențială de creștere în efortul de redresare al companiilor.
În 2020, megatranzacțiile în valoare de cel puțin 5 miliarde de dolari au reprezentat 59% din valoarea globală a tranzacțiilor din sectorul tehnologic, un procent în creștere față de 47% înregistrat în 2019. În viitorul apropiat, 16% dintre respondenții din sector planifică tranzacții de impact, cu o valoare de cel puțin 5 miliarde de dolari. Potrivit raportului, companiile din sectorul tehnologic au continuat să înregistreze un ritm de creștere mai mare decât cel al pieței în privința profiturilor acționarilor, ceea ce a permis multor companii să genereze câștiguri substanțiale, în pofida unei evoluții mai degrabă modeste a veniturilor și profitabilității.
Optimism și tensiuni
Per ansamblu, respondenții cu funcții de conducere executivă din domeniul tehnologic privesc cu optimism în viitor, aproape jumătate dintre aceștia (47%) anticipează că profitabilitatea își va reveni complet în acest an (față de 23% dintre toți directorii executivi sondați în cadrul barometrului extins EY). Deși respondenții din domeniul tehnologic admit că perspectivele pentru creșterea organică pe termen scurt sunt caracterizate de dificultăți, 51% intenționează să apeleze la tranzacții M&A în următorul an pentru a-și susține dezvoltarea.
Cu toate acestea, optimismul este temperat de gradul de competitivitate tot mai ridicat al pieței tranzacțiilor și de impactul tensiunilor geopolitice. 78% dintre directorii executivi din domeniul tehnologic preconizează că se va înregistra o concurență tot mai mare în procesul de ofertare pentru achiziționarea de active în următoarele 12 luni, provenind în principal din zona capitalului privat, în timp ce 81% consideră că problemele geopolitice i-au forțat să facă schimbări în privința investițiilor strategice.
”Lecțiile învățate din această criză globală îi încurajează pe executivi să facă schimbări profunde și de anvergură privind aspectele fundamentale ale afacerilor lor. Pandemia COVID-19 a condus la o accelerare și mai mare a transformării, companiile urmăresc acum nu numai să restabilească performanța anterioară crizei, ci și să își reformeze viitorul pentru o lume post-pandemică.
Activitatea de tranzacționare în sectorul local de tehnologie a înregistrat o creștere în ultimele 12 luni, pe fondul unor cereri externe mai mari, pentru companii de outsourcing – achiziție de talente, soluții și comerț electronic, precum și soluții care permit extinderea serviciilor pe canale digitale. Un alt factor major, care a influențat creșterea activității de tranzacționare, îl reprezintă faptul că majoritatea companiilor au fost forțate, sub impactul pandemiei, să își extindă serviciile tradiționale pe canalele digitale, vitale în perioada de recesiune”, este de părere Marius Nicolae – Head of Technology, Strategy and Transactions, EY România.
Recrutarea angajaților
Pandemia a produs o schimbare și în modul în care companiile de tehnologie abordează retenția celor mai buni angajați. În condițiile în care telemunca oferă acum companiilor o multitudine de oportunități în recrutarea talentelor, 82% dintre respondenții cu funcții de CEO în sectorul tehnologic declară că munca la distanță le-a schimbat perspectiva asupra modelului operațional al afacerii lor în viitor. În același timp, 91% dintre aceștia au indicat că angajații au o influență asupra regândirii strategiilor lor.
Pe lângă planurile de recrutare a talentelor, executivii se concentrează tot mai mult pe identificarea modalităților prin care își pot proteja business-ul în noul context economic. 77% dintre respondenții din sectorul tehnologic consideră important ca organizațiile să vină cu inițiative bine argumentate privind crearea de valoare pe termen lung pentru toate părțile interesate. În mod similar, majoritatea executivilor din domeniul tehnologiei cred că în rândul acestor părți interesate există un grad tot mai mare de conștientizare a impactului social și de mediu al companiilor (79%) și că nu este sustenabil să se concentreze exclusiv pe optimizarea profiturilor (86%).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz