Interviuri

MedLife: Investiții pentru medicina viitorului

13 sept. 2023 4 min

MedLife: Investiții pentru medicina viitorului

Reading Time: 4 minute

Mihai Marcu este unul dintre cei mai cunoscuți oameni de business din țară și un lider care crede în România, în români și în șansa noastră de a face performanță. Despre viziunea pe care o are pentru România și pentru mediul de business local, dar și despre ambițiile sale de dezvoltare, care vizează consolidarea grupului pe plan local, dar și extinderea în afara granițelor, ne-a vorbit Mihai Marcu, CEO și președinte al MedLife Group.  

Sunteți unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori din România. Care este viziunea pe care o aveți pentru MedLife și pentru viitorul acesteia? Dar pentru mediul de business local?

Am să încep cu întrebarea despre mediul de business deoarece cred foarte mult în România. Zilele trecute, cred că mi-au trecut pe la ureche vreo patru sau cinci proiecte de inovație. Cred că suntem foarte inventivi ca români și cred foarte mult în România. Mai cred că suntem „one of the hidden places of the world” (unul dintre locurile nedescoperite ale lumii). Suntem foarte vizionari. Iubesc istoria țării și țara asta incredibil de frumoasă. Cred că avem un viitor foarte mișto și mai cred că străinii vor începe să ne viziteze din ce în ce mai des. Sunt foarte optimist pentru România.

E foarte bine că România este locuită pentru că mințile tinerilor care vin, ale copiilor noștri, sunt senzaționale și sunt spectaculoase. Referitor la a doua întrebare, MedLife este cel mai mare operator medical din România și duce bătălii cu companii străine care nu plătesc taxe în România. Cumva e o luptă interesantă. Ca și la medicii români, cred că mințile românești și managementul românesc nu numai că vor învinge acasă, ci și în deplasare, în scurt timp. Capitalul românesc trebuie să iasă în afara țării. Capitalul MedLife în sine poate să fie un bun hub, o bună rampă de lansare pentru câteva țări balcanice. Cred că este timpul să aibă loc o expansiune a MedLife, a leadershipului MedLife în țările adiacente. 

Sunteți unul dintre liderii care cred în România. Care este viziunea pe care o aveți pentru România?

Acum zece ani am fost unul dintre puținii lideri care credeau în România. Acum suntem tot mai mulți. Pe atunci, toți se gândeau cum să își trimită copiii în afară, acum toți se gândesc cum să îi țină aici. Atenție, eu sunt un om foarte liberalist, sunt un vamaiot care face sailing prin lume, pe furtuni. România este o țară în care merită să trăiești. Nu este doar opinia mea. O aud de la mulți expați din România care recunosc că suntem acel „unknown place that should be kept hidden” (acel loc necunoscut care trebuie păstrat secret).

Cred că România are o șansă istorică în următorii 5-10 ani. Trebuie doar să nu apăsăm pe frână. Abia ne descoperă țările europene care încep să vină în vizită și observă că nu trebuie să țină banii la ciorap, că nu trebuie să le fie frică pe stradă. Dimpotrivă, trebuie să fie mai relaxați ca la ei acasă. Că nu trebuie să le fie frică să investească, dimpotrivă, e mai ușor să investească aici. Cred că avem o poziție bună. Plus geopolitic. Avem în jur foarte multe țări cu tendințe nedemocratice și pentru lumea occidentală rămânem un pilon de stabilitate colosală în regiune. Deci avem un viitor bun.  

Sunteți unul dintre antreprenorii cu state vechi din România. Care sunt cele mai importante lecții de antreprenoriat sau de business pe care le-ați desprins în tot acest timp?

Să nu fii static. Să nu te oprești nicio clipă din a fi activ, a inova și a investi. Vreau să vă spun că orașele sunt făcute de primarii care nu pun frână și de comunitatea de antreprenori care deschide peste noapte o nouă patiserie, o nouă cizmărie, un alt supermarket. Noua generație de antreprenori va aduce bunăstare dacă e lăsată în pace. Asta e cea mai importantă lege: cine are o idee, să o pună în aplicare.

Mai bine are cinci ratări decât să nu o facă deloc. Pentru mine, cea mai mare lecție este să nu stau și să privesc la cer cu o frunză în gură. Dacă ai imboldul de a face ceva, nu sta, fă-o. Eu sunt un om care călătorește mult și vă spun că este mult mai greu să deschizi un business în afară. Noi avem o deschidere foarte mare la oameni, plus că avem această bucurie de a trăi, de a comunica, de a fi veseli pe care nu le găsești. Nu mi-aș sfătui copiii să facă business afară sau nu din prima. I-aș sfătui să înceapă aici, unde sunt în cultura lor, într-un mediu prielnic. 

Apropo de sfaturi. Ce alte sfaturi le-ați mai da tinerilor care cochetează cu ideea de a face un business?  

Să facă de a doua zi, să nu stea. Să aibă curaj, să nu aibă frica eșecului. Ai un eșec, foarte bine, ia-o de la capăt. Dacă te uiți la oamenii care au reușit și care au inventat lumea, sunt cei care au avut prima dată zeci de eșecuri. Toți marii oameni de știință sau de afaceri au pornit cu zeci de eșecuri până să aibă succes. În plus, să fie cinstiți, pentru că cinstea este poate cel mai important apanaj al unui om de afaceri. Un om de afaceri care doar are senzația că poate să ocolească, prin șmecherii, este sortit eșecului. Poate va da un tun într-o zi, dar după aceea va fi stigma societății.  

Sunteți pasionat de sailing și din foarte multe puncte de vedere acesta se aseamănă cu leadership-ul. Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați luat din sailing și le-ați aplicat în management?

Aș putea spune că mai degrabă am aplicat în sens invers pentru că leadershipul pe o ambarcațiune este important. Cred că o lecție importantă este de a pune oamenii împreună. Pe o barcă în care ai de făcut o călătorie de două săptămâni pe timp de iarnă, sau chiar responsabilitatea de a aduce, pe timp de vară, zece oameni pe o vreme mai neplăcută la mal în Grecia, contează enorm leadershipul sau cum percepe acel echipaj că tu ești în control și că sunteți în siguranță. Cred că este la fel și în business și cred că este apanajul liderului: cine poate face asta, o poate face și într-o parte și în alta.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: