Mediul de business schimba lumea
Reading Time: 3 minuteSuntem o comunitate globala care a ajuns la un fel de rascruce. In ultimii doua sute de ani am trait acceptand un anumit model de afaceri. Extragerea si exploatarea resurselor naturale au reprezentat o regula si prea putini si-au pus problema veridicitatii acestui sistem.
de Paul Polman
Lucrurile s-au schimbat odata cu anul 2015. Incet, dar sigur, de-a lungul ultimelor decenii, gradul de constientizare a problemelor privind mediul inconjurator a crescut. In prezent, vechiul mod de a face business nu mai este viabil. Pretul pe care il platim pentru ca pastram modalitatile vechi poate fi observat peste tot in jurul nostru.
Sa ne amintim ce s-a intamplat in ultimul deceniu. In SUA, costul cauzat de fenomele extreme, inclusiv de uraganul Sandy si de secetele din California si Texas, a depasit 300 miliarde de dolari. Privind la dezastrele naturale din intreaga lume, numarul s-a ridicat la peste doua trilioane de dolari. In Sao Paulo, oras care se bazeaza foarte mult pe energia hidroelectrica, am intalnit cea mai grava seceta in 80 de ani. Unilever suporta, estimativ, costuri legate de efectele schimbarilor climatice de aproximativ 300 milioane de euro pe an.
Exista o multitudine de dovezi care sustin faptul ca integrarea dezvoltarii durabile in modele de business nu deterioreaza profitul unei companii, de fapt il creste. Dincolo de a gasi o logica a businessului, protejarea mediului este, de asemenea, o forta motrice pentru schimbarea sociala.
Beneficiile sunt nenumarate. In prezent, la nivel de companie, avem nevoie de oameni si de organizatii pentru a ajuta la implementarea unei tranzitii catre o economie verde inclusiva si pentru a-i aduce laolalta si pe altii. Premiul Natiunilor Unite Champions of the Earth inseamna recunoasterea acelor persoane care iau initiativa.
Un exemplu in acest sens este producatorul de cosmetice braziliene Natura – castigator al premiului „Champions of the Earth”. Natura garanteaza faptul ca ingredientele sale sunt obtinute din resurse sustenabile si acorda prioritate utilizarii ambalajului reciclabil. Avand o abordare care valorifica un ciclul de viata bazat pe inovatie ecologica, compania si-a dublat dimensiunea in perioada 2007-2011. Beneficiile sociale si de mediu care provin din selectarea furnizorilor pe baza gradului de sustenablitate integrat au fost in valoare de peste 750.000 dolari numai in 2012.
Compania Unilever a asezat sustenabilitatea la baza operatiunilor proprii, a lantului sau de aprovizionare, a inovarii si a brandurilor specifice. Aceasta reprezinta atat un imperativ moral, cat si unul de business. Planul pentru un Stil Viata Sustenabil al companiei a reusit sa reduca costurile si riscurile, sa duca la crestere si instalarea unui scop permanent in cadrul organizatiei care ii atrage si ii face pe angajati sa ramana. In luna ianuarie a acestui an, Unilever a anuntat ca in prezent, de-a lungul intregii retele de fabrici a companiei, trimite zero resturi la depoziturile de deseuri, economisind 200 milioane de euro. In plus, Unilever a anuntat reducerea a 1 milion de tone de dioxid de carbon si, suplimentar, economisirea a 100 milioane de euro in procesul de fabricatie a produselor proprii. In 2014 brandurile Unilever care promoveaza sustenabilitatea se dezolta de doua ori mai rapid decat restul brandurilor din companie. Avand in vedere astfel de dovezi, pledoaria pentru integrarea sustenabilitatii in business este necesara. Cu alte cuvinte, nu este posibil ca un business puternic sa functioneaza intr-o lume a inegalitatii, a saraciei si a schimbarilor climatice. Businessul trebuie sa fie o parte din solutie.
In saptamana 21-27 septembrie 2015 aceste aspecte au fost aduse in lumina reflectoarelor cu ajutorul celor mai influente personalitati din lume care s-au intalnit la New York in cadul summitului ONU “Sustainable Development Goals”. Au fost aduse in discutie unele dintre cele mai importante decizii cu privire la situatiile cu care se confrunta lumea in prezent.
A lucra in parteneriat pentru atingerea acestor obiective este una dintre principalele directii ale summitului. Aceasta colaborare ar trebui sa aiba loc la fiecare nivel in parte, de la CEO la producator. Astfel de parteneriate ar putea include sprijinirea micilor agricultorilor din lume astfel incat acestia sa poata sa se dezvolte, sa vanda si sa manance mai multe alimente nutritive sau sa incurajeze persoanele din cele mai sarace tari din lume sa imbunatateasca conditiile de viata din propriile comunitati si, implicit, propria viata.
Provocarea de a lucra impreuna pentru atingerea scopurilor – in acest sens, cel mai apropiat acord legat de conditiile climatice urmeaza sa fie stabilit la Paris, in decembrie – este, de fapt, pentru toate tarile si pentru toti membrii societatii. Acesta este motivul pentru care editia din acest an a premiilor “Champions of the Earth” urmareste sa sprijine aceste scopuri, ilustrand, prin exemple ale laureatilor, faptul ca adoptarea strategiilor de reducere a emisiilor de carbon, de eficientizare a resurselor, modelele economice inclusive si sustenabile nu numai ca sunt posibile, dar acestea sunt deja in curs de desfasurare.
Este momentul sa actionam. Sa speram ca generatiile viitoare vor privi in urma la 2015 ca la anul in care totul s-a schimbat. Fara schimbari esentiale in modul in care dezvoltam propriul business, vom continua sa platim pretul pentru esecul nostru de a ne adapta. Costul de oridin uman al unui astfel de esec ar fi devastator.
Paul Polamn este CEO Unilever si Presedinte al Consiliului Mondial de Business pentru Dezvoltare Sustenabila @PaulPolman.
Unilever a fost numit lider in 2015 urma rezultatelor din Indexul de Sustenabilitate Dow Jones (DJSI)
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz