Piața media din România a fost pe un trend ascendent stabil în 2023, ajungând la o valoare netă estimată de 701 milioane de euro, cu o creștere de +6.5% față de anul anterior. Această evoluție pozitivă se datorează factorilor economici favorabili, precum scăderea prețurilor la energie și o piață a forței de muncă puternică, care au contracarat efectele unui climat economic și geopolitic dificil.
Analiza Media Fact Book, singurul raport de analiză a pieței românești de media și publicitate, estimează că piața de media va continua să crească, atingând valoarea record de 762 milioane de euro, până la finalul lui 2024. Se preconizează o creștere semnificativă pentru TV (+10%) și OOH (+10%), o creștere moderată pentru Digital (+7%) și Radio (+7%) și o tendință descendentă pentru Print (-10%).
„Piața de media a demonstrat și în 2023 capacitatea remarcabilă de a depăși așteptările. Această performanță subliniază nu doar reziliența sectorului, ci și abilitatea de a se adapta și inova în fața provocărilor. Suntem încrezători că anul 2024 va continua această tendință pozitivă, propulsată de inovații tehnologice și de o adaptabilitate strategică sporită.
Așteptăm cu entuziasm să explorăm și să implementăm noi modalități prin care media poate servi mai bine nevoile unui public diversificat, răspunzând astfel la schimbările rapide din comportamentul consumatorilor și din dinamica globală. Aceste eforturi sunt esențiale pentru a asigura că industria noastră prosperă, oferind valoare adăugată tuturor stakeholderilor implicați”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative.
Digitalul și-a continuat creșterea (+8% vs. 2022), atingând o valoare de 252 de milioane de euro, reprezentând 36% din totalul pieței media. Această creștere este alimentată de factori precum e-commerce și schimbările în consumul de media. Google Search și Display Advertising au dominat alocările bugetare, în timp ce social media a menținut o cotă semnificativă din bugetele de publicitate digitală.
În 2023, audiențele TV au înregistrat o scădere mai moderată, închizând anul cu -4% comparativ cu 2022, un declin compensat de performanțele puternice din ultimul trimestru, care au echilibrat un început de an mai slab. Valoarea netă a pieței TV a rămas constantă la 368 de milioane de euro, reprezentând 52% din totalul pieței media.
Canalele de știri și-au sporit penetrarea, mai ales în demograficul matur cu status social mediu și ridicat. Acestea au adus în prim-plan evenimente globale, precum evoluțiile conflictelor din Ucraina și Orientul Mijlociu, și pregătirile anticipate ale partidelor politice pentru alegerile din 2024, în timp ce televiziunea a rămas centrul de atracție cu evenimente sportive majore, emisiuni de talente și seriale populare.
Având un început robust în 2024, piața TV este pregătită să depășească performanțele anului anterior, cu evenimente de talie mondială precum Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Paris, care promit să propulseze audiențele la niveluri record, anticipându-se o creștere de 10% a veniturilor nete, până la 405 milioane de euro.
Introducerea în 2024 a unui nou sistem de măsurare a audienței, care reflectă o structură demografică actualizată bazată pe Recensământul Național din 2021, promite ajustări semnificative în înregistrarea datelor, particularizat prin includerea populațiilor din periferiile urbanizate ca parte a mediului urban.
Piața de OOH a continuat să se consolideze, înregistrând o creștere de +12%, cu venituri de 41 de milioane de euro, ce reprezintă 6% din totalul pieței de media. Acest sector și-a continuat evoluția naturală, adaptându-se la inflația în creștere și beneficiind de alocări bugetare de publicitate mai generoase, într-un efort de a atinge un public extins și diversificat geografic.
Investițiile semnificative în DOOH și inițiativele de extindere în zone cu trafic pietonal ridicat au consolidat acest segment, indicând o evoluție naturală post-pandemie. Proiecțiile pentru 2024 sugerează o continuare a tendinței ascendente, anticipându-se o creștere de 10%, până la un total estimat de 45.6 milioane de euro pentru piața OOH.
În ultimul an, posturile de Radio au captivat audiența cu programe variate de muzică, divertisment și teme de actualitate precum sustenabilitatea și educația, determinând o creștere de +10% a pieței de publicitate radio și ajungând la o valoare netă totală estimată de 35 de milioane de euro până la sfârșitul anului. Pentru 2024, Media Fact Book preconizează o creștere a pieței cu 7%, la aproximativ 37,5 milioane de euro.
Trendul descendent al pieței de Print a continuat și în 2023. Aceasta a fost singura industrie media cu evoluție negativă, scăzând cu 11% față de 2022, la 5 milioane de euro, și a adunat mai puțin de 1% din cota pieței de media. În 2024, se preconizează că printul va continua tendința negativă, cu o scădere estimată de -10% comparativ cu 2023 și o valoare totală a pieței de 4,5 milioane de euro.
În 2023, categoria de Retail a continuat să domine piața de media, contribuind cu 25% din totalul estimat al pieței de media, ceea ce i-a consolidat poziția de lider începută în 2021. Acesta a fost urmat de categoriile Healthcare și Food & Beverages, care au avut, de asemenea, contribuții semnificative, reprezentând 17% și, respectiv, 12% din piață.
Informațiile au fost extrase din Media Fact Book, ghid editat anual de agenția Initiative, începând din 1997.
Initiative este una din cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.
Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative face parte din Lowe Group, care include și agenţiile MullenLowe (agenție integrată de marketing și comunicare), Golin (relații publice), Medic One (comunicare în domeniul medical) și Path (unit-ul din Lowe Group specializat în analiza și interpretarea datelor).
Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…
O afacere de familie din Mizil a devenit, în cele trei decenii de activitate, unul din cele mai îndrăgite branduri…
Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…
De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…
Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…
E.ON România și Asociația Zi de BINE își unesc forțele în vederea prevenirii consumului de substanțe interzise în rândul tinerilor…