Analize

McKinsey Banking Review: Cei patru mari factori care fac diferența între băncile lumii

20 ian. 2022 2 min

McKinsey Banking Review: Cei patru mari factori care fac diferența între băncile lumii

Reading Time: 2 minute

Zona geografică, dimensiunea băncilor, concentrarea pe un anumit segment de business și modelul de afacere sunt cei patru factori principali care fac diferența de performanță ale sistemelor bancare din diferite țări ale lumii. În opinia experților de la McKinsey, factorul legat de mărimea băncii este cel care determină predominant profitabilitatea băncilor în România.

Industria serviciilor financiare a supraviețuit pandemiei mai bine comparativ cu estimările inițiale, dar sectorul se află sub semnul unor evoluții și performanțe diferite, potrivit McKinsey Global Annual Banking Review, dat recent publicității. Industria bancară a cunoscut o segmentare clară în ultimii doi ani, între bănci cu bune performanțe, chiar în condițiile crizei sanitare și a restricțiilor de mobilitate determinate de pandemiem, și jucători cu rezultate slabe, sub previziunile anterioare perioadei analizate.

România nu a făcut excepție, având în vedere că primele șapte bănci însumează în jur de 80% din totalul activelor bancare și sunt responsabile aproape în întregime de profitabilitatea sistemului bancar. Sectorul bancar din România și-a diminuat profitabilitatea cu trei puncte procentuale, în 2020 față de 2019 (de la 11 la 8%), ca urmare a pandemiei, fiind pentru prima dată în ultimii șase ani când profitabilitatea sectorului bancar local a scăzut sub 10%.

Cercetarea McKinsey a identificat patru factori care pot genera performanțe divergente – zona geografică, dimensiunea băncilor, concentrarea pe un anumit segment de business și modelul de afaceri. Factorul legat de mărime pare să fie cel care contează și determină esențial businessurile bancare în România. Dintre cele 34 de bănci din sistemul bancar românesc, primele șapte concentrau, în 2020, circa 80% din totalul activelor bancare și au generat aproape întregul profit al sistemului.

Majoritatea băncilor din România păstrează un model de business universal, cu puține semne distinctive care să le permită o diferențiere adecvată – Ovidiu Tișler, Associate Partner al biroului McKinsey & Company din București.

Ce au în comun băncile care obțin profit și au fost pe creștere chiar în pandemie?

Experiența utilizatorului și servicii financiare digitale încorporate. România este economia cu cea mai rapidă creștere din Europa Centrală și de Est (CEE) în e-commerce, iar românii se așteaptă tot mai mult ca băncile să ofere clienților experiențe dinamice, eficiente, în conformitate cu nevoile lor reale. Printre cele mai relevante funcționalități se numără personalizarea serviciilor sau conectarea la ecosisteme de servicii adiacente.

Un model economic eficient, care favorizează creșterea veniturilor din comisioane, cu relevanță semnificativă pentru România, unde 2/3 din veniturile băncilor sunt încă determinate de venituri din dobânzi (vs. 45% la nivel global).

Inovație continuă și servicii lansate rapid prin valorificarea tehnologiei. Vânzările digitale, de exemplu, se află încă într-un stadiu incipient în România, dar exemple din CEE și la nivel global arată un potențial semnificativ pe termen scurt și mediu.

Analizele McKinsey evidențiază că băncile din România au înregistrat creșteri semnificative în ultimii doi ani, pentru segmentul de vânzări digitale, dar punctul de plecare a fost unul foarte jos comparativ cu alte țări din Europa Centrală și de Est. Procentul vânzărilor digitale a fost de circa 10% în România comparativ cu aproape 25% în CEE pentru unele produse.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: