Interzicerea mașinilor noi cu motoare cu ardere internă alimentate cu combustibili fosili din 2035 este un plan ambițios astăzi. Înmatriculările de mașini electrice noi sunt în creștere, piețele estice rămânând în urma celor occidentale.
Chiar și având în vedere un decalaj de 10 ani față de obiectivele ambițioase ale oficialilor UE, expertul în automobile de la carVertical Matas Buzelis își împărtășește opiniile asupra problemelor cărora autoritățile nu par să le acorde atenție.
Pentru 2021, ponderea vehiculelor electrice din toate mașinile inspectate pe platforma de verificare a istoricului a fost de doar 0,2%. Un an mai târziu, s-a dublat la 0,4%, iar în 2023, a crescut la 0,6%. Și chiar dacă cifrele pot părea o picătură în ocean, zeci de mii de vehicule electrice trec prin verificări ale istoricului.
Din ce în ce mai mulți șoferi tind să treacă la mașini electrice. Întreținerea și costurile de rulare sunt lucrurile care îi motivează pe aceștia. Deși valorile reziduale ale mașinilor electrice sunt îngrijorătoare, vehiculele electrice sunt mai ușor de deținut, deoarece sunt mai puțin predispuse la defecțiuni și necesită mai puțină întreținere, nefiind necesară schimbarea diferitelor fluide și filtre la fiecare 30 de mii de kilometri.
Îți ia mult să te obișnuiești cu reîncărcarea, dar șoferii care și-au dezvoltat cu succes obiceiurile de încărcare a bateriei le consideră mult mai convenabile decât realimentarea. De obicei, își încarcă vehiculele noaptea și doar la ocazii foarte rare folosesc încărcătoarele publice.
Cu toate acestea, chiar dacă șoferii își pot permite un vehicul electric, nu înseamnă neapărat că vor fi bine să trăiască cu el. Persoanele care nu dețin încărcătoare sau fără un punct de încărcare pe care l-ar putea folosi în timpul orelor de lucru se vor confrunta cu neplăceri, deoarece utilizarea încărcătoarelor publice nu este la fel de ușoară precum alimentarea cu combustibil în prezent.
Nu numai că durează mult mai mult timp decât alimentarea cu benzină sau motorină, dar de obicei necesită instalarea unor aplicații desemnate care sunt vitale pentru încărcătoare. Nici măcar nu este aproape de procesul cu care sunt obișnuiți șoferii atunci când vine vorba de realimentare, deoarece nu există o practică de genul „umpleți apoi plătiți”.
Mai mult, în timp ce vehiculele electrice sunt foarte eficiente în orașe și medii în care frânarea constantă este inevitabilă, acestea nu sunt la fel de capabile pe autostrăzi și drumuri de legătură. Viteza și rezistența aerodinamică sunt direct proporționale, adică dacă viteza este mărită de două ori, rezistența este mărită de patru ori. Acest lucru reduce autonomia și reduce viteza de croazieră cu o marjă vizibilă, făcând vehiculele electrice departe de a fi ideale pentru călătorii mai lungi.
Dar cele mai mari probleme sunt cele despre care doar câțiva vorbesc. În primul rând, unele zone de parcare pe mai multe niveluri nu au fost proiectate pentru mașini la fel de grele precum vehiculele electrice. Bateriile grele înseamnă, de obicei, că vehiculele electrice sunt foarte grele, iar unele facilități, cum ar fi parcările cu mai multe niveluri sau podurile, pot necesita revizuire și reevaluare de către autorități.
Mai mult, există incertitudini și cu privire la siguranța vehiculelor electrice. Deoarece bateriile captează cantități mari de energie, flăcările sunt extrem de greu de stins în caz de incendiu. Până acum, pompierii au dificultăți în stingerea vehiculelor electrice cu baterii de capacitate mai mare. Devine și mai extrem dacă un vehicul electric ia foc în parcarea subterană, de exemplu, sub blocuri.
Și mai multe întrebări asupra viitorului vehiculelor electrice sunt legate de starea acestora la 20 de ani de la fabricare. Azi, există o selecție destul de mare de mașini electrice uzate, dar în 10 ani vor exista vehicule electrice mai vechi. Cât de valoroase vor fi ele pe piața mașinilor second hand cu bateriile care le-au epuizat deja viața?
Ilustrație: 128271363 © Peter Varga | Dreamstime.com
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…
Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…
În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…
JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…
Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…
Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…