Business

Mașinile electrice și hibrid au depășit 40% din înmatriculările de autoturisme noi în 2023

Reading Time: 3 minute

România se situează pe poziția 14 în Uniunea Europeană în ceea ce privește înmatriculările de autoturisme noi pe întregul an 2023, cu un volum de 144.611 unități, înregistrând o creștere de 11.8% comparativ cu 2022, potrivit datelor furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile (ACEA).

Dintre acestea 15.368 unități au fost full electrice (creștere de 28,1% față de 2022) și 44.217 autoturisme cu propulsie hibridă (+28,5% față de anul precedent). Astfel, mașinile noi electrice și hibrid înmatriculate în 2023 în România reprezintă 41% din total, totalizând 59.585 unități.

Autoturismele noi pe benzină înmatriculate anul trecut în România au totalizat 51.035 de unități, fiind în scădere cu 4,3% față de 2022, în timp ce mașinile cu motor diesel au totalizat 16.322 de unități înmatriculate, cu 0,5% sub nivelul din anul precedent.

În țările Uniunii Europene, anul trecut au fost înmatriculate în total 10.547.716 autoturisme noi, în creștere cu 13,9% față de 2022. Dintre acestea, 1.538.621 unități au fost mașini electrice (+37% față de 2022), în timp ce 813.480 au fost plug-in hybrid (-7%) și 2.716.963 de unități au fost autoturisme hibrid (+29%).

În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul VW cu 3.324.705 unități, în creștere cu 18,5% față de 2022, urmate de grupul STELLANTIS (care include, printre altele, mărcile Fiat, Citroën, Opel, Alfa Romeo și Chrysler) cu 2.128.625 unități (+3.7%) și de Grupul Renault cu 1.242.293 unități, în creștere cu 16,9%, din care Dacia reprezintă 557.253 unități, în creștere cu 17,1% față de 2022. Autoturismele marca Ford au reprezentat în 2023 un numar de 518.371 unități noi înmatriculate în creștere cu 0.4% față de 2022.

Cum arată infrastructura pentru mașini electrice în România

În rândul mașinilor electrice, Dacia Spring a depășit pe piața din România pragul de 16.000 vehicule înmatriculate, per total, păstrându-și poziția de lider, cu 6.877 unități înregistrate doar anul trecut, potrivit unei analize realizate de LEKTRI.CO.

Locurile 2 și 3 sunt ocupate de modelele Tesla, devenind al doilea cel mai popular model după Dacia, cu 2.156 înmatriculări pentru Model Y și 1.149 pentru Model 3. Primele trei clasate reprezintă peste 60% din totalul înmatriculărilor realizate anul trecut.

Comparativ cu anul precedent, Renault ZOE a ieșit de pe podium, în 2023 fiind înregistrate doar 169 de unități. Pe de altă parte, modelul care a surprins în 2023, cu aproximativ 500 de vehicule înmatriculate, a fost Volkswagen eUP!, ce se menține pe poziția a cincea, fiind urmat de Hyundai Kona și VW iD3. Renault Megane E-Tech se apropie de 1.000 de unități, iar Top 10 este încheiat de BMW i3 (locul 9) și Nissan Leaf (locul 10).

„Anul acesta România a rămas constantă în ceea ce privește e-mobilitatea. Am avut lunar, cu o singură excepție, peste 1.000 de unități înmatriculate și ne apropiem cu pași rapizii de borna de 5.000 de puncte de încărcare. Mașinile viitorului vor fi cele electrice și sunt de părere că tot mai mulți români se îndreaptă spre e-mobilitate, iar piața va crește tot mai mult. Noi vom continua să ne dedicăm misiunii de a face ca mobilitatea electrică să fie la îndemâna tuturor, oferind produse de înaltă calitate și soluții tehnologice inovatoare.”

Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO

La capitolul infrastructurii de încărcare, LEKTRI.CO analiza contabilizează doar încărcătoarele publice, fără restricții, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO. Conform portalului PlugShare, în luna ianuarie 2024, pe teritoriul României se regăsesc 4.967 încărcătoare publice. Dintre acestea, 1.509 sunt CCS/CHAdeMO și 3.396 Type 2, distribuite în 2.067 locații. Rețeaua Tesla Supercharger a ajuns la 62 puncte de încărcare rapidă, distribuite în opt locații din țară, acestea fiind disponibile și pentru utilizatorii altor mărci de automobile.

Infrastructura de încărcare a prezentat și ea o dezvoltare rapidă, inaugurându-se tot mai multe hub-uri de încărcare cu mai multe puncte în diferite locații din țară, atât în interiorul orașelor cât și pe principalele căi de tranzit. Operatori precum Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, Eldrive, EvGoSmartCharge și alții investesc constant în dezvoltarea rețelei de încărcare.

Foto: © Andrius Aleksandravicius – Dreamstime.com

Gabriel Barliga

Recent Posts

Emisiile asociate AI ar putea crește de peste 10 ori până în 2030

Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…

2 ore ago

Guvernul a semnat acordul pentru achiziția a 32 de aeronave Lockheed Martin F-35

Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…

4 ore ago

Gala The Culture of Luxury, organizată de revista Haute Culture sub forma unui bal mascat ca în Micul Paris de odinioară

Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…

4 ore ago

Un an de cashback cu Salt Bank: Cum îți pot aduce prietenii până la 2.400 de lei

O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…

5 ore ago

În ce condiții se pot prelungi contractele de servicii de telefonie, internet sau televiziune

După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…

5 ore ago

Peste 1300 de ONG-uri cer partidelor politice să-și facă publică poziția față de facilitățile fiscale pentru sponsorizarea societății civile

Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…

5 ore ago