Companii

Masayuki Kozuka, Panasonic: Lumină AI pentru persoane cu deficiențe de vedere

Reading Time: 4 minute

Biel Glasses, un startup din Barcelona, a dezvoltat împreună cu Panasonic un model de ochelari inteligenți bazați pe robotică și AI, care pot schimba viața persoanelor cu deficiențe de vedere.

Pentru a afla mai multe despre acest echipament revoluționar, am stat de vorbă cu inginerul Masayuki Kozuka, specialistul de la Panasonic care a fost implicat în dezvoltarea acestor ochelari.

În ce constă implicarea dumneavoastră în proiectul ochelarilor smart?

Sunt responsabil de proiectul XR la centrul de dezvoltare al Panasonic Corporation și în anul 2021 am inițiat colaborarea cu Biel Glasses din mai multe motive. Unul dintre ele este că ne-am dorit să facem ca tehnologiile lor de suport, care îi ajută pe oamenii cu deficiențe de vedere grave să se deplaseze cu mai multă independență, cu ajutorul combinației unice dintre inteligența artificială și robotică, să se combine cu tehnologia noastră XR ușoară și de mici dimensiuni, astfel încât utilizatorii să poată profita la maximum de capacitatea de vedere rămasă. Apoi, această colaborare este în concordanță cu filosofia noastră de business, aceea de a contribui la societate, și cu sensul sloganului nostru „Create today, enrich tomorrow”.

Ochelarii smart sunt deja disponibili comercial sau a fost doar un prototip?

Ochelarii sunt deja disponibili în Spania, în curând și în Danemarca, Germania, Olanda și restul țărilor din Europa. De asemenea, Statele Unite și Japonia reprezintă o prioritate pentru noi. Sperăm ca în aproximativ doi ani să extindem distribuția în cât mai multe țări. În Spania, ochelarii sunt vânduți prin magazinele optice specializate în Low Vision (de tipul B2B2C), care evaluează vederea pacienților și configurează dispozitivul pentru a se potrivi nevoilor lor specifice, astfel încât aceștia să poată profita cât mai mult de vederea rămasă. De asemenea, Biel Glasses colaborează cu oftalmologi pentru ca aceștia să cunoască caracteristicile produsului și să-l prescrie pacienților cu probleme de mobilitate legate de vederea slabă. Totodată, ne bazăm pe faptul că acest produs va fi inclus în schemele de compensare oferite de sistemele publice de sănătate sau de companiile de asigurări.

Prin ce se deosebește acest produs de altele de pe piață similare sau care își propun ajutarea persoanelor cu deficiențe de vedere?

Cu excepția câinilor ghid, nu există pe piață un produs care să rezolve problemele de mobilitate (doar activități imobile precum lectura etc.), care sunt cele ce provoacă dependență și izolare mai severă. Nu intenționăm niciodată să concurăm împotriva câinilor (prietenii noștri), dar disponibilitatea acestora este foarte limitată (doar un număr mic poate fi dresat pe an, deci există de obicei un timp de așteptare de 3 ani) și costul de aproximativ 40.000 euro nu este accesibil pentru mulți. Soluția noastră va fi mult mai accesibilă, permițând mult mai multor persoane cu deficiențe de vedere să fie independente și  să aibă ambele mâini libere, prin furnizarea funcției de îmbunătățire a vederii (VR) în imaginea de fundal și de semne grafice suprapuse adaptate vederii fiecărui pacient pentru a evidenția riscurile existente pentru mobilitatea în prim-plan (AR).

În ce alte proiecte tehnologice mai sunteți implicat în cadrul Panasonic?

M-am implicat și am modelat tehnologiile AV Panasonic din ultimii ani, cum ar fi Blu-ray / 3D / HDR etc. Am contribuit la dezvoltarea industriei, jucând un rol cheie în standardizarea aferentă. Acum, transferul unei astfel de expertize, care se reflectă și în peste 200 de brevete înregistrate și în numeroase premii, cum ar fi Japan National Innovation Awards, a devenit unul dintre factorii cheie pentru calitatea imaginii VRHMD și designul compact și ușor.

Colaborare high-tech pentru o viață mai bună

Startup-ul catalan Biel Glasses a fost înființat de un medic (Constanza Lucero) și de un inginer (Jaume Puig), care doreau o soluție pentru Biel, fiul lor, care s-a născut cu deficiențe de vedere. Tehnologia Biel Glasses folosește inteligența artificială și robotica pentru a analiza și înțelege imaginile preluate, și realitatea mixtă pentru a le adapta la nivelul vederii pacienților. Produsul realizat în comun integrează ochelarii VR Panasonic cu capacitate HDR 5.2K și greutate redusă cu tehnologia Biel Glasses. Acest echipament rezolvă problemele de mobilitate cauzate de deficiența de vedere – care sunt cele mai grave atunci când există o diminuare a vederii periferice (cunoscută în mod obișnuit sub numele de „tunnel vision”, un efect al unor boli precum glaucomul și retinita pigmentară, printre alte cauze) -, permițând utilizatorilor să perceapă obstacolele și alte pericole, astfel încât să se poată deplasa în siguranță și în mod independent. Inteligența artificială și robotica sunt utilizate, la acest model de ochelari smart, pentru a analiza în timp real conținutul spațiului. Acesta este captat de camere și senzori, care detectează totodată riscurile pentru mobilitate cum ar fi diverse obstacole precum trepte, gropi etc. Realitatea mixtă este apoi utilizată pentru a le notifica într-un mod în care utilizatorul să le poată percepe, prin intermediul unor indicații grafice adaptate la nivelul de vedere al utilizatorului. Prin adoptarea ecranelor μOLED și a lentilelor de tip pancake pentru afișarea imaginii ochelarilor inteligenți, au fost obținute dimensiuni compacte, greutate redusă și consum redus de energie. Acest lucru facilitează deplasarea independentă și reduce efortul de utilizare.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 371 (16 martie – 16 aprilie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Alex Rădescu

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

4 ore ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

4 ore ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

10 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

10 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

11 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

11 ore ago