Marketing Interviuri

Marketingul, de la știință la artă

7 dec. 2016 6 min

Marketingul, de la știință la artă

Reading Time: 6 minute

 Cu o experiență de aproape 25 de ani în cadrul P&G, Sophie Blum nu a mai trăit o perioadă în care marketingul să treacă prin schimbări atât de profunde ca acum. Noii profesioniști ai industriei trebuie să fie suficient de puternici încât să aibă curajul de a testa mereu lucruri noi.

sophie-blum-interview_edi

Sophie Blum este Vicepreședinte Marketing pentru Europa, India, Orientul Mijlociu, Africa. Pasionată și ispirată de inovație, a pus bazele Casei Inovației P&G, în Israel (CII), recunoscut ca unul dintre Centrele Inovației P&G, de succes, din întreaga lume. Este, de asemenea, lector în câteva universități, cu specializare în Strategie, Inovare și Leadership.

Care sunt provocările momentului pe care le-ați remarcat în domeniul marketingului?

Cele mai provocatoare și profunde schimbări pe care le vedem se află în zona tehnologiei. Ritmul de schimbare și dezvoltare este nemaiîntâlnit față de până acum. Mai mult, acesta va crește și mai mult, în viitor. El le oferă un nou univers de oportunități și posibilități specialiștilor în marketing care își doresc să se conecteze cu publicul. Putem ajunge la oameni, cu brandurile noastre, într-o multitudine de modalități și prin intermediul unei arii variate de platforme. În același timp, tehnologia le-a dat consumatorilor toată puterea. Aceștia au toată informația pe care doresc să o afle despre brandurile, companiile și valorile noastre. Au mai multe opțiuni ca niciodată. Acest lucru mă entuziasmează, pentru că înseamnă că trebuie să ridicăm ștacheta. Ca marketeri și creatori de branduri, trebuie să fim mai buni, să cream produse și publicitate mai bune. Trebuie să inovăm în tehnologia și platformele pe care le folosim… dar totul trebuie creat în jurul clienților noștri. Pe scurt, trebuie să fim orientați către client și să avem de partea noastră tehnologia. Aceasta este marea provocare a noastră, a tuturor – să fim mai buni, pentru a câștiga într-o lume digitală extrem de rapidă.

De ce abilități are nevoie astăzi un profesionist în marketing, pentru a avea succes?

Sunt pasionată de marketing. Este o profesie frumoasă. Ce îmi place cel mai mult este diversitatea de abilități și talente necesare pentru a profesa în acest domeniu. Este în egală măsură o știință și o artă. Știința stă în date și în înțelegerea mecanismelor afacerii. Trebuie să pătrunzi în modelul de afaceri, în informațiile financiare, în datele despre consumatori, designul și formula produsului și să concepi strategia de brand pentru a câștiga pe piață. Apoi, arta stă în creativitate și în execuție. Să fii capabil să înțelegi cu adevărat nevoile și emoțiile consumatorului, să ai empatie și să descoperi ce își dorește, pentru ca apoi să exprimi toate acestea într-un mod creativ, prin activitățile tale de marketing și comunicare.

Un marketer trebuie să fie un om de știință și un artist, pentru a fi foarte bun. Trebuie să fie capabil să proceseze cifrele și să picteze opera de artă. Acest lucru face această profesie atât de interesantă și plăcută.

Când sunteți implicată în recrutarea de noi membri în echipă, ce anume căutați la un candidat?

La P&G, ne mândrim cu istoria și reperele noastre în creșterea unor lideri extraordinari. Suntem mereu în căutare de candidați care își doresc să învețe permanent, să se dezvolte și să aspire să ajungă la rezultate de business excelente, gânditori strategici cu un puternic simț al responsabilității și al spiritului de echipă. Dar lumea de astăzi cere, mai mult ca niciodată, un nou nivel al leadershipului, în profesia noastră. În anii ce vor urma, noii specialiști în marketing vor trebui să  depășească standardele pieței și să dicteze direcția întregii industrii, pentru a răspunde nevoilor celor mai exigenți și puternici consumatori pe care am avut vreodată plăcerea să îi servim. Suntem atenți să identificăm această strălucire specială, atunci când recrutăm noii lideri de marketing pentru P&G. Cu abordarea noastră de a crește talentele din interior, de fiecare dată când angajăm pe cineva ne gândim “acesta ar putea fi noul nostru CEO.” Îi căutăm pe cei mai buni oameni, care au cele mai mari ambiții și avem mari așteptări de la ei. Investim în ei, îi dezvoltăm, îi ajutăm să se dezvolte și să își atingă potențialul. Este una dintre cele mai pline de satisfacții aspecte ale jobului meu – să văd tinerii cum își iau zborul în interiorul organizației.

Ce sfat le-ați da tinerilor aflați la început de drum, care își doresc să își construiască o carieră în marketing?

Le-aș spune să fie pregătiți să învețe și să se schimbe, în fiecare zi. Nu am mai trăit până acum o perioadă în care marketingul să treacă printr-o asemenea schimbare, să fie atât de provocat dar și să ofere atât de multe oportunități de creștere, așa cum se întâmplă în zilele acestea. Vor trebui să țină pasul cu schimbările rapide care au loc în lumea din jurul nostru. Să fie suficient de puternici pentru a ieși din status quo și să aibă curaj să încerce și să testeze lucruri noi. Să îmbrățișeze idei noi, modele complet noi de a face afaceri și soluții inovatoare la cele mai dificile probleme. Dar, în același timp, să nu uite, indiferent de abordările disruptive și de noile tehnologii, că obiectivul real și misiunea acestei profesii nobile este să fie în slujba consumatorilor. Pune-ți clientul în centrul a tot ceea ce faci, al oricărei discuții pe care o ai și al oricărei decizii pe care o iei. Pune-l pe el și interesul său pe primul loc și de cele mai multe ori vei găsi soluția câștigătoare.

Privind în urmă, există vreun sfat care v-ar fi plăcut să vă fie dat, la începutul carierei dvs.?

Adevărul este că, de la începutul carierei mele în cadrul P&G, am beneficiat de sprijinul dat de remarcabili profesioniști în marketing și lideri, la fiecare pas. Acest lucru face această companie să fie extraordinară. În cei 25 de ani am primit coaching, mentoring și îndrumare din partea unora dintre cele mai strălucitoare minți din business și brand-building… Și acum am șansa de a întoarce această favoare, pentru următoarea generație de creatori de branduri din P&G. Este o responsabilitate pe care o iau foarte în serios și de care sunt foarte încântată. Este nevoie să ajutăm viitoarea generație de marketeri să se pregătească pentru o lume care se va schimba rapid, într-un mod diferit de tot ceea ce am văzut până acum. Va fi nevoie de abilități noi și de capacitatea de acțiune, adaptare și învățare zilnică. Muncim din greu și investim mult pentru a-i pregăti pe tinerii noștri să aibă succes pe termen lung, în viitor.

Lucrați în cadrul Procter & Gamble de 24 de ani. Ce anume v-a determinat să rămâneți loială aceleiași companii o perioadă atât de lungă de timp?

Primul lucru pe care l-am remarcat atunci când m-am alăturat P&G a fost gradul de responsabilitate și leadership pe care am fost încurajată să mi-l asum încă din prima zi. Deși eram doar un proaspăt absolvent, mi s-au dat sarcini cu impact în activitatea companiei, chiar de la început  – să construiesc strategii de brand și să le implementez pe piață. De atunci, am fost iremediabil cucerită de pasiunea și inovația regăsite în tot ceea ce facem. Începând întotdeauna de la înțelegerea nevoilor clienților, căutăm constant să inovăm pe toate fronturile, de la crearea de produse de ultimă generație, până la mesajele și formatele de marketing și comunicare sau modelele de lansare a produselor pe piață.

Nu stăm niciodată locului – întotdeauna căutăm să ne îmbunătățim, să aflăm mai multe despre clienții noștri și să găsim moduri noi, atrăgătoare, pentru a fi în slujba lor. Nu în ultimul rând, oportunitățile în cadrul P&G sunt nenumărate. Am lucrat pentru toate brandurile și categoriile noastre – de la produsele de îngrijire a hainelor, până la cele de îngrijire a frumuseții. Și am avut șansa să fiu implicată în proiecte de afaceri peste tot în lume, pentru a deschide birouri, pentru a crea centre de inovație și parteneriate cu startup-uri. Oportunitățile de a progresa, de a evolua și a avea experiențe și provocări extraordinare m-au menținut inspirată și entuziasmată față de munca mea, în întreaga mea carieră.

Unde căutați inspirație?

Îmi iau inspirația din mai multe locuri. Sunt inspirată de echipa mea din P&G – toate mințile tinere și deștepte din jurul meu mă ajută să învăț și să fiu mai bună în fiecare zi. Sunt inspirată de partenerii noștri – agențiile, partenerii media, partenerii noștri tehnologici. Ei ne aduc idei noi și ne provoacă să fim mai buni și să ne mișcăm mai repede. O altă sursă de inspirație sunt startup-urile și antreprenorii alături de care lucrez, în Europa și în întreaga lume. Sunt pasionată de inovație și creativitate. Sunt entuziasmată să lucrez pentru proiecte revoluționare, să contribui la crearea viitorului și a unor soluții de pionierat în modul în care se fac afacerile. Sunt lucruri care îmi fac meseria și această profesie, în general, atât de frumoasă și plină de satisfacții.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: