Marketing din alt film
Reading Time: 6 minuteCum poate deveni filmul un vector de comunicare și cum poate fi integrat product placement-ul în strategia de marketing a companiilor din România, ne-a explicat Ruxandra Șerban, actriță și antreprenoare care a lansat, în urmă cu aproape 20 de ani, ERKA Synergy Communication, o agenție 360 cu o echipă de peste 40 de specialiști și birouri în Franța și România ce plănuiește să pună bazele Vent d’Est, un start-up specializat în producția de filme.
Plănuiți să lansați Vent d’Est un start-up specializat în producția de filme. Ne puteți spune câteva cuvinte despre planurile pe care le aveți pentru noua companie?
Vent d’Est este un start-up specializat în producția de content video inspirat din povești est-europene pentru platformele de video-streaming și s-a născut din pasiunea mea pentru film, pentru antreprenoriat, pentru România. În general culturile est-europene, și în particular producțiile românești, sunt aproape absente pe aceste platforme de video-streaming world wide: spaniolii, francezii, englezii, italienii și mai nou danezii, turcii, coreenii, mexicanii reușesc să creeze un challenge pentru americani și să le ia din supremație. Consider că este urgent ca antreprenori și investitori din Europa de Est să se aplece asupra acestui aspect, dar și statul român, care are legi pe care nu le aplică, să ia măsuri care să încurajeze industria de film și care să îi permită să fie competitivă. Fiindcă ea e cu adevărat competitivă și asta se vede în momentul în care se lansează pe plan internațional.
Astăzi Europa de Vest a fabricat mai mulți giganți mondiali ai producției de filme. De exemplu, media de filme produse de Franța pe an este de aproximativ 300, în timp ce în România nu producem nici măcar 30 de filme/an, din care mai puțin de 10 sunt finanțate cu capital privat. Avem tot ce ne trebuie și este momentul să ne asumăm responsabilitatea. Este vorba despre supraviețuirea culturii noastre, dar și de proiectarea viitorului.
Fondatorii Vent d’Est sunt din 3 țări diferite și au 3 naționalități diferite: România, Franța și SUA. Toți sunt antreprenori foarte experimentați și cu mari succese antreprenoriale. Sunt mândră să mă înconjor de oameni cu povești de viață fabuloase și care privesc în aceeași direcție ca mine.
Ne-am propus ca în trimestrul 4 să organizăm o operațiune de fundraising prin atragerea de investitori. De asemenea, înainte de închiderea anului, vom avea două filmări foarte importante pentru două lungmetraje cu un potențial imens. Ambele filme sunt prevăzute pentru piața internațională și vor fi lansate în 2023.
Producția de filme nu este un domeniu ales întâmplător pentru că, pe lângă cariera de antreprenoare, sunteți și actriță. Cum ați descoperit pasiunea pentru actorie și cum reușiți să împăcați cele două profesii?
Așa este … nimic nu este întâmplător și totul are o explicație. Atracția pentru actorie, artă în general vine din copilărie. Visul meu era să devin balerină: am făcut mult timp balet și pian, însă familia mea, și pe urmă eu, am ales pe principii 100 % raționale, ceea ce îmi crea o oarecare frustrare. Orice făceam și oricât de bine reușeam, aveam impresia că îmi lipsește ceva. Dar, de fapt, am înteles cu timpul că totul ținea de mine și că mă obligam singură să aleg între artă/pasiune și business.
Ne puteți spune câteva cuvinte despre cele mai importante proiecte la care ați lucrat ca actriță?
În 2013 am jucat în primul film, Love Building, în regia Iuliei Rugină. Am avut șansa să joc alături de Dragoș Bucur, Alex Papadopol, Dorian Boguță și sub bagheta magică a lui Paul Negoescu în Două Lozuri. Un alt proiect de suflet în care am jucat a fost parodia Secretul lui Zorillo, care a fost lansat anul acesta în cinematografe și pe Netflix. De asemenea, am jucat în trilogia Vineri 3, al cărei regizor este clujeanul Rareș Abraham, film care urmează să fie lansat la sfârșitul anului.
În toate aceste filme am avut de fiecare dată două roluri: atât de actor, cât și de susținător și pe urmă co-producător, implicându-mă în găsirea de parteneri (sponsori) care să susțină filmul și care, de cele mai multe ori, erau clienți din portofoliul Erka, dar și în promovarea parțială sau integrală a filmelor respective, asigurată tot de Erka.
Ce ar trebui să știe companiile care încă nu văd filmul ca pe un vector de comunicare? Ce presupune promovarea prin film?
Consider că product placement-ul sau plasarea de produse în filme este o adevărată oportunitate pentru branduri. În unele cazuri, product placement-ul poate fi singurul mediu eficient pentru creșterea gradului de recunoaștere a unui brand (brand awareness).
Utilizatorii acordă o atenție deosebită filmelor, serialelor sau show-urilor TV pe care le urmăresc. Este un adevăr incontestabil. Prin integrarea produselor grație product placement, brandurile pot capta atenția utilizatorilor fără a-i distrage pe aceștia de la obiectivul principal: divertismentul. În plus, utilizatorii nu pot bloca secvențele cu diferite plasări de produse în filmele pe care le urmăresc. Potrivit unei analize cel puțin din acest motiv, în 2020, product placement-ul este una dintre modalitățile cele mai influente de a ajunge, în mod organic, la consumatori.
Fără îndoială că platforme media over-the-top (OTT) precum Netflix sau Amazon atrag atenția utilizatorilor lor. Într-un articol apărut în Le Monde în iulie 2022, co-PDG-ul grupului american de straming, Ted Sarandos, a declarat că Netflix are 222 milioane de abonați în lume față de 158 de milioane de abonați în 2020 și că, de exemplu în Franța, numărul de abonati între 2020 și 2022 a crescut cu 50% .
Așa cum știm, numărul de abonați nu înseamnă numărul de utilizatori. Ted Sarandos declara în același articol că un cămin înseamnă 5 utilizatori, deci numărul de utilizatori, adică de persoane atinse de Netflix este de 5 ori mai mare față de numărul de abonați. Aceste cifre vorbesc de la sine despre potențialul marketingului în media și despre puterea acestuia.
O altă metodă de promovare prin film este prin implicarea actorilor din film în campaniile de comunicare ale brandului în calitate de endorseri, iar impactul este cu atât mai mare cu cât această producție de content video este distribuită în social media și astfel atinge un public foarte larg. Bineînțeles, producția de spoturi video cu actorii din film, sau de spoturi audio, realizarea de diverse activări în care să fie implicați actorii, prezența acestora la evenimentele importante organizate de companie etc. sunt alte activări relevante.
De asemenea, așa cum știm, în multe orașe din România nu există cinematografe. Brandurile se pot implica în promovarea artei cinematografice la nivel național, organizând împreună cu echipele de film proiecții de filme în astfel de orașe, în prezența echipei de actori.
Pentru un brand, capitalul de imagine prin simpla asociere cu un film este imens, filmul fiind un vector cultural care facilitează orice discuție de business. Posibilitățile de promovare prin film sunt multiple. Este vorba de un capital simbolic, crescut organic, pe care brandul foarte greu îl poate asimila altfel.
Ne puteți da câteva exemple de companii care au integrat product placement-ul în strategia de marketing?
Integrarea product placement-ului în strategia de marketing a unui brand reprezintă o modalitate simplă și eficientă din punctul de vedere al costurilor pentru a ajunge la un număr foarte mare de consumatori și pentru a crește gradul de recunoaștere a unui brand pe piață. Fie și dacă luăm drept exemplu Coca-Cola și este suficient. Acest brand gigant a investit masiv, mai bine de 70 de ani, în plasarea produselor și a logo-urilor sale pe marile ecrane, considerând astfel producțiile cinematografice drept un vector de comunicare și promovare eficient și valoros. Astfel, brandul Coca-Cola poate fi găsit aproape oriunde, de la pelicula It’s a Wonderful Life (1946) până la Stranger Things (2019).
De asemenea, faimoasele scootere Vespa au devenit brandul de scootere cel mai cunoscut la nivel mondial, datorită plasării acestora în filmul iconic “Vacanță la Roma” cu Audrey Hepburn și Gregory Peck. Ulterior, Vespa a apărut şi într-o serie de filme celebre ale unor mari regizori italieni: Dino Rossi, Federico Fellini, Mario Monicelli; Vespa apare de exemplu în „Caro Diario” de Nanni Moretti, în „Romanzo Criminale” de Michele Placido şi în „Cinema Paradiso” al lui Giuseppe Tornatore, film care a câştigat Oscarul şi Globul de Aur pentru cel mai bun film. Aceastā idee îndrăzneață i-a asigurat scooterului Vespa un renume mondial, dar și un mare capital de imagine de care s-a bucurat.
Ne puteți spune cum poate deveni o companie parteneră ai unui film?
În principiu sunt trei căi:
- finanțare/sponsorizare (direcționarea a 10% din impozitul pe profit pentru firme și din impozitul pe venit pentru persoanele fizice),
- direcționarea a 25% din taxa de TV (de 4% din bugetul de media) către producția unui film independent
- plasarea de produse.
Mai mult, în cazul Erka, putem gândi împreună cu clientul scenarii personalizate de integrare a produsului sau serviciului respectiv în film și care să reprezinte cât mai bine brandul. Iar promovarea acestuia se poate face în toate mediile, mai mult sau mai puțin convenționale. Practic, prin product placement îți livrezi mesajele la nivel emoțional, acolo unde conexiunea între mesaj și trăirea asociată cu brandul se produce discret și instantaneu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz