Marina Zara: Sunt adepta marketingului pe teren
Reading Time: 5 minuteFlanco are un nou director de marketing, pozitie ramasa vacanta din martie 2012, dupa ce Violeta Luca a devenit Deputy CEO. Ce se schimba si care vor fi coordonatele de baza in strategia de marketing a retailerului de produse IT&C, electronice si electrocasnice?
Marina Zara, noul director de marketing al Flanco, este un om de actiune. Nu-i place sa piarda timpul. La mai putin de opt ore de la instalare ne acorda primul interviu, dovada de deschidere pe care putini manageri o au la atat de putin timp de la preluarea unei functii. Sa fie aceasta si o dovada de curaj? Sau de incredere in propriile forte? Poate e pur si simplu si o forma de eficienta? “Azi stau de vorba cu voi, va spun ce am de gand sa fac, de maine ma gasiti in magazine, ca sa vad ce au de spus consumatorii”, declara Marina Zara, o adversara a sedintelor interminabile si a prezentarilor inutile. De altfel, eficienta nu-I este un concept strain, fie ca este vorba de asteptarile pe care le are de la campaniile de marketing, fie pentru simplul fapt ca la fostul loc de munca obisnuia sa mearga cu rolele prin birou ca sa castige timp cand se deplasa dintr-un loc in altul.
Ce v-a motivat sa acceptati oferta Flanco?
A fost o intalnire de bun augur. Nu a fost numai o oferta din partea Flanco, ci o intalnire norocoasa de ambele parti, intr-un moment in care fiecare dintre noi cauta sa creasca: eu sa cresc in alt domeniu, ei sa creasca impreuna cu un om nou, cu o viziune noua si cu experienta.
A fost o negociere indelungata?
Nu pot sa spun decat ca am admirat curajul intregii echipe Flanco. Managerul de resurse umane n-a avut nicio reticenta in a ma primi si a-mi deschide portile, desi veneam din complet alt domeniu. A urmat apoi un proces foarte scurt si dinamic. A fost dragoste la prima vedere de ambele parti. Pe mine m-a atras foarte tare faptul ca este vorba de o companie atat de tanara, cu atata experienta, care s-a reinventat foarte mult. Pe ei nu stiu ce i-a atras la mine, dar cu siguranta tot dorinta de a creste si de a face lucrurile altfel. Flanco si Marina Zara vor lucrurile altfel. Asta este ceea ce caracterizeaza parteneriatul dintre noi.
Faptul ca v-ati intalnit pe un drum comun a sters teama cauzata de schimbarea domeniului?
Mie nu mi-a fost teama. Toate informatiile de care avem nevoie in munca noastra exista in carti. Atat eu, cat si ei am avut curajul sa acceptam ca informatiile stau in manuale si in oamenii care au teoretizat strategii de dezvoltare a afacerii si dezvoltare personala. Procesul de luare a deciziei a fost scurt pentru ca avem aceeasi filosofie de baza: in asocierea dintre o persoana si o organizatie conteaza sa existe chimie, ceea ce noi am avut. M-am intalnit cu directorul de resurse umane, apoi cu Violeta Luca si CEO-ul companiei, Adrian Olteanu. Nu a fost o negociere propriu-zisa, pentru ca in anumite momente ale dezvoltarii unei firme sau persoane exista ceva ce conteaza mai mult decat celelalte, si anume dorinta de crestere. Mi-am dorit sa fac un pas inainte si stiu ca mersul in viitor nu se conditioneaza de negocierea unui salariu sau a unei pozitii. Mersul in viitor se negociaza numai cu o chimie potrivita, o dorinta de succes si de a face lucrurile altfel. Tot procesul a durat maximum 10 zile. Am cunoscut amprenta companiei, intalnindu-ma cu trei oameni cheie din companie, restul au fost simple amanunte care nici pentru ei, nici pentru mine nu conteaza. Vrem sa crestem impreuna. Suntem campioni. Eu am fost inotator de performanta, am fost campioana a tarii, prin urmare nu puteam decat sa ma alatur unei echipe care vrea sa fie campioana a tarii.
Ati preluat conducerea departamentului de marketing al unei companii care nu a stagnat si care a ridicat stacheta tot mai sus. Cat de mare vi se pare provocarea aceasta?
Tocmai de aceea reuniunea noastra este benefica. Nu as putea sa functionez decat la capacitate maxima, cu toate motoarele pornite, cu putere si entuziasm. Neuronii adorm in rutina. Tot ce am vazut aici este un sport de echipa. Obiectivele sunt foarte curajoase si asta ma motiveaza.
Cum ati gasit departamentul?
Este un departament dinamic, cu o echipa foarte noua, compusa din 12 persoane. Desi sunt oameni noi, fiecare stie foarte clar ce are de facut. Departamentul este subdivizat pe mai multe paliere: cercetare, creatie, evenimente si servicii.
V-ati propus sa schimbati ceva in departamentul de marketing?
Odata cu venirea mea o sa fie veselie si entuziasm. Nu stiu cum a fost pana acum, dar stiu sigur ca amprenta mea va fi veselia, entuziasm si dinamism.
In campaniile Flanco s-a mizat mai putin pe cel mai mic pret si mai mult pe servicii postvanzare, solutii de creditare si consultanta. Veti mentine directia aceasta?
Cred ca pachetul de solutii oferit consumatorilor reprezinta viitorul in electroretail. Nu produsele fac diferenta, ci felul in care Flanco se integreaza in viata consumatorilor. Si competitia vinde produse, insa solutii de viata buna numai Flanco ofera. Toata puterea mea de munca se va subordona acestei strategii de oferire a unei solutii de viata usoara pentru client prin consultant financiara, consultanta tehnica, servicii postgarantie.
E si piata pregatita pentru o astfel de oferta?
Solutia de a face viata usoara unui om care alege sa-si ia un aparat electrocasnic nu e o piata dezvoltata. Noi cream necesitatea acestei optiuni aratandu-i clientului cat de usoara poate fi viata lui daca apeleaza la “prietenul Flanco”.
Aceasta este o proiectare emotionala. Cand vom vedea primele semne concrete in aceasta directie?
Curand. Cu certitudine in cursul acestui an. Ne asumam rolul de a crea o piata de solutii in sprijinul clientilor. Flanco nu va vinde un produs la un pret, ci o solutie a unui produs pentru un client.
Ce fel de director de marketing v-ati propus sa fiti pentru Flanco?
Sunt un director de marketing conectat 24 din 24 la business, caruia ii plac foarte mult provocarile si caruia ii place sa fie campion impreuna cu compania.
Dintre calitatile pe care le aveti, care v-a ajutat cel mai mult?
Flexibilitatea valabila pentru tot parcursul meu profesional. Cred ca este prima calitate care m-a ajutat sa acumulez lucruri si sa am rezultate. Sunt foarte orientate spre rezultate. Eu nu am facut niciodata o campanie pentru ca e frumoasa sau pentru ca avea spot TV. Am cautat sa vin mereu cu o idee care sa aiba eficienta maxima, cost mic si mare impact in vanzari. Am avut curajul si flexibilitatea de a nu ma incadra intr-o dogma. Sunt inginer de formatie, mintea mea este analitica si stiu sa ma uit la cifre. In orice campanie de marketing pe care am facut-o sau o voi face caut sa fie profitabila, insa nu doar pe durata campaniei, ci sa aiba o profitabilitate recurenta. Efectele trebuie sa se vada si dupa ce inceteaza campania, pentru ca numai asa se pune caramida peste caramida in piramida profitabilitatii pe termen lung. Ca sa concluzionez, cele mai mari calitati ale mele sunt flexibilitatea si nebunia de a incerca lucruri noi.
De unde ati invatat conceptul de profitabilitate recurenta?
Din experienta. Am observat ca atunci cand nu mai investesti bani intr-o campanile efectul ei se termina. De aceea am incercat sa fac campanii de notorietate a marcii in care sa i se vorbeasca clientului cu sufletul, nu despre pret. Produsul nu este pret, este o solutie la o nevoie pe care o identifici la consumatorii tai. O sa merg in magazinele Flanco pentru ca vreau sa vad cum arata clientul. Solutiile nu se pot gasi in prezentari sau carti. In carti invatam materia, clientul se afla numai in magazine. Sunt adepta marketingului in magazine, pe teren, pentru ca acolo se intampla lucrurile, nu in prezentari. Avem 76 de magazine in toata tara si am ca obiectiv ca in 2012 sa le vizitez pe toate. Nu sunt adepta sedintelor interminabile sau a prezentarilor care sa impresioneze sefii, in schimb voi merge frecvent in magazine.
Ca manager, ce cereti de la echipa?
Rezultate. Tot ce conteaza este sa avem rezultate si sa facem lucrurile cu pasiune.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz