Marile sperante ale lui Dan Sucu
Reading Time: 6 minuteDan Sucu este unul dintre acei oameni de afaceri bine ancorati in noua realitate. Este constient ca are de trecut inca un an greu si ca nici urmatorul nu va fi mai bun, iar pentru moment nu-si mai face planuri. Are in schimb sperante – de business, de profitabilitate si mai ales legate de faptul ca, pentru prima data, statul roman va face un pas in directia corecta.
Cu ce asteptari de business si economice ati intrat in 2010?
N-am intrat cu asteptari in 2010, am intrat mai degraba cu sperante. Speranta de a nu pierde nici cota de piata, nici cifra de afaceri. Normal ca, plecand de la premisa ca piata este in scadere, pastrandu-ti cifra de afaceri reusesti sa cresti cota de piata. In orasele mari, cota de piata depaseste 18-20%, ceea ce e destul de mult pentru tipul nostru de produse. Din pacate, 18% dintr-o cifra de afaceri mare inseamna un lucru, iar acelasi procent dintr-o cifra de afaceri diminuata inseamna altceva.
Prin ce masuri de optimizare a trecut grupul Mobexpert in ultimul an si jumatate ?
Masura imediata a fost incadrarea in ceea ce se numeste noile realitati. O noua realitate inseamna ca nivelul de venituri pe care te bazai inainte nu mai are nicio legatura cu nivelul de venituri cu care te intalnesti in clipa respectiva si atunci intreg ansamblul de cheltuieli trebuie repozitionat. Aici nu mai exista discutii. Doar statul roman mai discuta ceva in privinta aceasta, lucru de neinteles. Ceea ce se discuta acum nu este o chestiune de viziune. Este pur si simplu o chestiune de bun simt, un bun simt de business elementar. In plus fata de asta, trebuie sa vii automat si cu niste idei care au legatura cu businessul pana la urma, astfel incat sa ramai in preferintele clientilor si nu sa vina altcineva. Ai insa obligatia ca in lupta asta cu cheltuielile sa nu pierzi promisiunea principala a firmei. Poti taia oriunde, dar nu la aceasta promisiune. Noi nu numai ca n-am taiat in directia asta, dar a trebuit sa investim mai mult ca pana acum. Nivelul de noutati in magazin nu s-a micsorat, din contra, s-a dublat. Am fost obligat sa calatoresc impreuna cu colegii mei mult mai mult decat inainte, ca sa pot alege din toata lumea asta mult mai multe idei si produse noi.
Ati declarat ca anul 2010 este anul in care vedeti profitabilitatea. Va mentineti afirmatia?
Da, este foarte probabil ca, in total, anul acesta sa reusim sa intram din nou intr-o plaja de profitabilitate, datorita reducerilor de costuri aplicate. Speranta noastra a fost si va fi intotdeauna sa lucram cu o marja de profitabilitate de 10% la cifra de afaceri. In zilele bune reuseam sa ajungem undeva nu departe de asa ceva mai ales in magazinele mature, care erau pe piata de o anumita perioada. In 2009, profitabilitatea nu ne-a preocupat deoarece nu era timpul pentru asa ceva, clientul fiind intr-o perioada pesimista, in care indiferent ce-i ofereai nu era dispus la astfel de cumparaturi. Perioada pesimista persista, ba chiar se accentueaza in clipa de fata.
Cum priviti masurile de austeritate anuntate de guvern?
Orice drum incepe cu un pas. Orice cladire incepe cu o caramida. Asta este un prim pas, iar drumul este lung. In clipa de fata vad cu uimire cat de greu este sa implementezi un prim pas in directia corecta si de aceea nu vad niciun motiv pentru care m-as gandi la urmatorii 200 de pasi de acum inainte. Sigur ca sunt un milion de posibilitati de a face lucrurile mai bine intr-un viitor, dar hai sa incercam sa facem unul. Probabil ca este o premiera pentru statul roman sa faca un pas in directia corecta. Probabil ca o face cu durere si cu lupta. Pe de alta parte, premiera pe care statul roman incearca sa o faca acum, mediul privat a facut-o de un an de zile. Mai intai am scazut salariile, bonusurile, iar dupa clipa in care managerii au inteles ca ceea ce vad in fata lor nu este o problema de moment, ci o problema de lunga durata, au inceput sa micsoreze si numarul de persoane. Probabil ca asta se va intampla si aici. Reducerea salariilor nu este suficienta si probabil ca va fi nevoie si de micsorarea numarului de persoane si de multe alte lucruri.
Cum vedeti anul urmator?
Nu-mi mai fac planuri. In industria mea, 2011 nu are cum sa fie un an bun. Noi nu ne consideram un producator si, chiar daca investitiile noastre in productie sunt enorme, nu vedem lucrurile ca producatori, ci le vedem din perspectiva pietei. Retailul este relativ simplu si complicat in acelasi timp. Daca te ocupi de client, el se intoarce la tine. Daca te intereseaza sa te ocupi doar de produs sau de profitabilitatea lui, cum fac producatorii, el nu se mai intoarce la tine. De acceea spun ca noi suntem retaileri si din aceasta perspectiva cred ca anul care vine nu va fi unul bun.
Cum au evoluat exporturile?
Din punctul nostru de vedere, la fel de nefericit cum merge si piata interna sau regionala. Nefericit in sensul ca, in ciuda faptului ca anumite tari mari ale Europei se presupune ca au iesit din recesiune, asta nu se intampla si la produsul nostru. El este in continuare in recesiune pe pietele respective. Tipul nostru de produs nu doar ca isi revine ultimul, ci clientul asteapta mult mai mult pana capata siguranta si incepe sa-l cumpere. Chiar si piete ca Germania, Franta au scazut cu 20%, iar cand ai o piata de genul acesta, primul care dispare nu este produsul local, ci cel cumparat din afara. Este exclus sa vedem o revenire a exporturilor pentru 2010.
Cate din fabricile Mobexpert functioneaza acum la capacitatea maxima de productie?
Niciuna. Sunt fabrici care lucreaza la sub 50% din capacitate, ceea ce este o problema uriasa pentru profitabilitate, sunt altele care lucreaza la 60-70% din capacitate. Este exclus ca vreuna dintre ele sa revina pe productie maxima anul acesta.
Veti inchide fabrici in 2010?
Daca nu am alta varianta, o vom face. Incercam sa pastram toate cele opt fabrici pe care le avem. Daca m-as uita doar la cifre, sigur ca sunt fabrici care ar fi trebuit inchise de mult. Exista insa mai multi factori in joc. Daca ar fi o fabrica pe care as avea-o in Suedia sau in alta parte, probabil ca as fi inchis-o de mult, pentru ca nu ma intereseaza climatul economic de acolo. Vorbim insa de fabric aflate in tara mea, de care aproape depind orase intregi in unele cazuri. Exista prin urmare o anumita responsabilitate sociala, care nu-ti permite sa faci cum a facut IKEA, sa inchida o fabrica de pe o zi pe alta. Si ei au inchis totusi o fabrica in Romania, nu cred ca ar fi inchis o fabrica in Suedia la modul acesta. Economic vorbind, au dreptate. Dar este o chestiune de respect care pleaca de la client si ajunge pana la comunitatile locale unde esti prezent.
Credeti ca in 2010 se va repeta situatia de anul trecut in care fabricile si-au inchis temporar activitatea?
Indubitabil se va repeta. Nelucrand la capacitate normala, n-au nicio sansa de a lucra in permanenta suta la suta. Anul trecut cred ca aproape toate fabricile au trecut prin situatia aceasta. Nu ma ocup personal de partea de productie, dar nu cred ca vreuna dintre fabricile noastre sa nu fi apelat la situatia de a-si inchide activitatea pe o perioada determinata. Avem in clipa de fata aproximativ 2.000 de oameni implicati in productie si cel mai probabil cu totii vor trece prin cele doua luni de somaj tehnic.
Exista vreun magazin Mobexpert care a inregistrat cresteri fata de anul trecut?
Nu. Exista unele cu scaderi mai mari si altele cu scaderi mai mici. Exista magazine noi care automat n-au crescut, anul trecut am deschis la Iasi, anul acesta am deschis in Berceni. Baneasa si Nordul capitalei formeaza in continuare cea mai functionabila zona a Romaniei, unde criza se simte cel mai putin.
Valoarea brandului Mobexpert a scazut direct proportional cu vanzarile?
Valoarea societatii per total este data de profitabilitate si cifra de afaceri. Din moment ce profitabilitatea este diminuata in mod serios, automat si valoarea brandului scade.
Ce cifra de afaceri estimati pentru 2010?
Speranta noastra este sa ramanem la acelasi nivel cu 2009 (115 mil. euro – n.r.). Probabil ca va fi foarte greu. O idee pe care am avut-o pentru a ne pastra cifra de afaceri nealterata este aceea ca in criza exista categorii de clienti care sufera mai mult si altii mai putin, la fel si anumite categorii de produse. De exemplu, acum hobby-ul nostru este acela de a face cea mai frumoasa colectie de mobila pentru exterior, atat de outdoor, cat si de terasa, pentru ca din punctul nostru de vedere acest tip de client nu a pierdut atat de mult din puterea de cumparare. De aceea, am calatorit de la Singapore pana la Rio de Janeiro si de la Jakarta pana in Filipine, ca sa aflu cele mai frumoase idei pentru o colectie de produse pentru outdoor. Colectia va aparea in viitorul foarte apropiat.
Rezultatele din primul trimestru va sustin aceste sperante?
Nu, dar nu aveau cum, pentru ca anul trecut in primul trimestru scaderea a fost foarte mica, intrand in primele trei luni cu comenzi serioase din 2008. De exemplu, trimestrul doi este comparabil si urmeaza celelalte, cand speram ca macar faptul ca am adaugat metri patrati la retea sa se simta.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz