Marian Rădună: Doar împreună putem fi cu toții bine
Reading Time: 4 minuteOdată ce pericolul răspândirii virusului a ajuns și în România, Marian Rădună s-a gândit cum să ajute persoanele cu risc ridicat de contagiere să stea cât mai mult acasă. Așa i-a venit ideea să le facă el cumpărăturile. L-am invitat să povestească cum a pornit totul și cum au decurs lucrurile pe durata stării de urgență.
Cum a pornit inițiativa ”Cumpărături la ușa ta”?
Văzând ce se întâmpla în China și Italia, era de așteptat să se ia măsuri similare și la noi. Ideea mea a fost să ajut persoanele cu risc ridicat de contagiere să stea acasă cât de mult posibil – mai exact, să le fac eu cumpărăturile. Colegilor din Geeks for Democracy le-a plăcut ideea, ni s-au alăturat și alți parteneri ai acțiunilor noastre – Inițiativa România, Ambasada Sustenabilității și așa a luat naștere Cumpărături la ușa ta.
Cât de greu a fost să faceți ceea ce v-ați propus? Cine v-a ajutat și cu ce?
Prima greutate a fost să ajungem la cei care au cu adevărat nevoie de ajutorul nostru. G4D nu este foarte cunoscut în rândul celor peste 65 de ani, principala categorie pe care ne dorim s-o ajutăm. Am avut și avem în continuare nevoie de promovare, să știe persoanele cele mai vulnerabile în fața coronavirusului că există cineva care poate lăsa Cumpărături la ușa ta. A durat puțin până să ajungem la cea mai bună variantă a proiectului: pe 23 martie am lansat call-center-ul, o săptămână mai târziu aveam deja acorduri cu lanțuri de magazine care să pregătească pachete de alimente, ca să nu mai pierdem timp luându-le de pe raft… Cine ne-a ajutat? În primul rând, colegii mei, toți cei care pe lângă joburile pe care le au, pe lângă grija pentru familiile lor alocă timp și muncă pentru acest proiect. Suntem toți voluntari – și noi, organizatorii, și toți cei care s-au alăturat proiectului fie în call-center, fie ca livratori. Apoi, cei care au donat bani sau echipamente de protecție – mănuși, măști, dezinfectant. Multe companii ne-au susținut, primii au fost cei de la Veranda Mall, care ne-au oferit un spațiu unde să ne organizăm livrările și primele 100 de pachete de alimente, dna dr Simona Tivadar ne-a ajutat cu gândirea pachetelor de strictă necesitate, în așa fel încât să conțină suficiente alimente sănătoase, apoi Fundația Vodafone ne-a pus la dispoziție numărul 0727 03 03 03pentru call-center și tot ce presupune asta din punct de vedere tehnic. S-au alăturat Heidelbergcement, Logicom, Ford România, RealFoods, Motorola, Mercedes Benz, PopeștiPrint, Lesaffre. Retailerii au înțeles că e nevoie de implicare și din partea lor, ne-ajută cu pregătirea pachetelor de alimente și de igienă, cu punct de ridicare și de plată speciale, ca livratorii Cumpăraturi la ușa ta să petreacă puțin timp în magazine și să scadă, astfel, riscul de infectare.
Cum vedeți reacția societății și mediului de business la situația actuală? Dar a autorităților statului?
Din acest punct de vedere, reacția mediului de business a fost și este una de solidaritate – așa cum este firesc să fie în aceste momente. De altfel, noi, la Geeks for Democracy am avut mereu acest noroc, această bucurie să avem parteneri din mediul privat la fiecare proiect inițiat. Ne-ar plăcea, cu siguranță, ca toți cei care decid să se implice, să ajute să fie majoritatea, regula. Cred că românii s-au mobilizat exemplar în această perioadă, sunt atâtea inițiative civice, ONG-uri, lumea donează, ajută la realizarea de viziere, face voluntariat – în jurul nostru, în ”bula” noastră sunt toți așa. Simpli cetățeni, antreprenori, multinaționale – toți ajută. Autoritățile… Cred că la nivel central s-a înțeles mult mai bine ce trebuie făcut pentru binele nostru al tuturor în fața amenințării Covid19. La nivel local sunt problemele cele mai mari, din experiența noastră atât de acum, cât și de la proiectele anterioare Geeks for Democracy. Dar eu sunt un optimist și văd partea bună a lucrurilor – cooperarea noastră cu autoritățile centrale în această perioadă este la nivel ok. Cu siguranță, sunt chestiuni pe care ar fi putut să le facă mai bine, mai repede – însă repet, putea fi mult mai rău de-atât.
Cât de importantă este solidaritatea în astfel de momente? Credeți că se va schimba din acest punct de vedere în România?
Când am lansat ”Cumpărături la ușa ta”, ideea a fost exact asta: doar împreună putem fi cu toții bine. Solidaritatea are, ca efect final, exact asta – cu toții, comunitatea, țara suntem mai bine. Este un exercițiu pe care noi, românii, până la #colectiv nu l-am făcut prea des. Zecile de ani de comunism și ce a urmat după 1990 au făcut să nu existe fundamentul solidarității – încrederea. E ceva cu care ne confruntăm și în acest proiect la generația 65+ și nu numai – nu au încredere în ceilalți, nu le vine să creadă că facem asta voluntar, gratuit. Dar se vede în mod clar o evoluție, eu și colegii mei de la Geeks for Democracy, de la Rezistența, de la celelate inițiative civice, ONG-uri partenere vedem că la fiecare proiect pe care îl facem răspunsul este și mai bun, reacția mai rapidă, implicarea și numărul de parteneri cresc. Deci eu sunt optimist că această încercare va duce la și mai multă încredere, la mai multă solidaritate.
Cum priviți viitorul, la nivel personal, dar și la nivelul societății, după această experiență?
Oricât de optimist ai fi, nu poți să nu accepți, să nu înțelegi că viața noastră, la nivel personal și profesional nu va mai fi la fel, cel puțin pentru o perioadă. Sunt convins că va trece curând starea actuală, dar trebuie să fim pregătiți să continuăm anumite măsuri de protecție pentru mult timp după. Cu siguranță asta va afecta economia și anumite categorii de persoane mai mult decât pe altele. De aceea, cred că doar împreună putem să revenim cât mai repede nu la viața noastră de înainte de coronavirus, ci la una mai bună, în care am învățat lecțiile din această perioadă și vom polua mai puțin, vom consuma inutil mai puțin, vom petrece mai mult timp cu cei dragi. Asta e varianta mea optimistă. Așa că #stațiacasă, sunați la Cumpărături la ușa ta și totul va fi bine!
Marian Rădună este vicepreședinte al ”Geeks for Democracy”, un ONG care funcționează pe principiul ”voluntariatul ca serviciu”, cu mai multe proiecte derulare, printre care: Fondul pentru democrație, Fiecare vot, Transparență și monitorizare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz