Interviuri

Marian Gogu: O carieră în „armata” colonelului Sanders

7 nov. 2022 4 min

Marian Gogu: O carieră în „armata” colonelului Sanders

Reading Time: 4 minute

Sphera Franchise Group va deschide anul acesta nouă restaurante prin KFC România, companie care va atinge pragul de 100 de restaurante și va deveni astfel cel mai mare lanț fast-food din țară.

Despre provocările din spatele gestionării celui mai mare lanț fast-food pe plan local și despre investițiile din următoarea perioadă ne-a vorbit Marian Gogu, General Manager al KFC România, care și-a început cariera ca manager de tură în primul restaurant KFC deschis în România, în urmă cu mai bine de 24 de ani.  

La începutul anului Sphera Franchise Group a anunțat investiții de 20 de milioane de euro pentru anul în curs. La cât se ridică investițiile KFC România din acest an și în ce vor fi direcționați banii?

KFC este cel mai mare lanț de restaurante din România, iar strategia de dezvoltare este în continuare prioritară pentru noi. Anul acesta a fost aprobat un buget care prevede într-adevăr investiții de 20 de milioane de euro la nivelul Grupului Sphera, din care KFC face parte, dintre care 15,5 milioane euro vor merge către deschiderea a 18 restaurante. Dintre acestea, 9 vor fi restaurante KFC. Totodată, în cadrul planului negociat cu Yum!, investiția în remodelarea restaurantelor și implementarea soluțiilor de comandă digitală (de tip chioșcuri digitale) a fost estimată la 4,5 milioane euro pe toate brandurile din portofoliul Sphera.

Ce înseamnă depășirea pragului de 100 de restaurante și ce alte planuri aveți pentru KFC România în următoarea perioadă?

Anul acesta este unul important pentru companie, deoarece sărbătorim 25 de ani de la primul restaurant KFC deschis în România și, sperăm noi, dacă lucrurile decurg conform planului, vom inaugura cel de-al 100-lea restaurant KFC pe plan ­local. Dincolo de strategia de expansiune ne concentrăm eforturile în zona de investiții și inovații. Vom extinde ­kiosk-urile digitale și touchless la nivelul mai multor restaurante din țară, vom lansa noi versiuni ale aplicației de mobil astfel încât să fim relevanți pentru consumatorii noștri într-un context în care obiceiurile de consum se modifică cu rapiditate.

Pandemia a schimbat felul în care funcționează multe businessuri, mai ales din domeniul HoReCa. Care sunt principalele schimbări care au survenit în perioada de pandemie în KFC România?

Sectorul HoReCa este nucleul industriei ospitalității, iar declanșarea crizei sanitare a luat prin surprindere pe toată lumea și ne-a făcut să vedem lucrurile dintr-o altă perspectivă. Odată cu declanșarea pandemiei, am făcut tot posibilul să ne adaptăm transformărilor cu care s-au confruntat clienții noștri, oferindu-le acces la produsele noastre prin serviciile de livrare. La KFC, am implementat încă din 2018 serviciul de livrare, iar acest lucru ne-a permis să îl dezvoltăm rapid și să consolidăm relațiile cu platformele de livrare online. Putem spune că pandemia ne-a forțat să accelerăm dezvoltarea tuturor programelor de transformare a businessului nostru pe care le aveam deja planificate sau în curs de derulare. Am lansat propria platformă de comenzi online pentru brandul KFC – delivery.kfc.ro – și aplicația KFC România, prin inter­mediul căreia consumatorii pot să comande de acasă sau de la birou produsele lor preferate, pe care, cu ajutorul serviciului Click & Collect, să le ridice ulterior foarte ușor de la cel mai apropiat restaurant KFC.

Companiile din HoReCa au început să apeleze la angajați străini. Cum a abordat KFC România această situație?

În industria HoReCa, forța de muncă este resursa vitală, poate mai mult ca în alte domenii. Am observat că este din ce în ce mai greu să găsim oameni buni pe o piață în care cererea depășește cu mult oferta, iar situația economică actuală pune în dificultate atât companiile, cât și candidații. În acest moment, avem colegi care au 23 naționalități diferite, iar o parte dintre ei sunt extracomunitari. În 2020, am inițiat un proiect prin care am adus 250 de persoane din Sri Lanka în echipele noastre, iar anul acesta intenționăm să adăugăm încă 50.

Inițiativa s-a dovedit a fi de succes, deoarece colegii cetățeni străini au fost promovați, iar acum contribuie la instruirea colegilor noi, care sunt implicați la nivelul echipelor în care activează. Până la finalul anului dorim să angajăm 800 de persoane la KFC, pentru a acoperi atât nevoia curentă de personal, cât și pe cea de posturi noi, în restaurantele care urmează să fie deschise până la final de an. Posturile pe care le oferim sunt din categoria personal restaurant (casier, lucrător bucătărie, curier, asistent instruire) și management restaurant (manager, director de restaurant).

Ce beneficii și salarii au angajații KFC România?

În perioada 2020 – 2022, au avut loc creşteri salariale de aproximativ 24% pentru colegii noștri din restaurantele KFC România, iar cea mai recentă majorare, din 2022, a fost de aproximativ 10%. Astfel, venitul net la care poate ajunge un crew member (lucrător bucătărie, casier, curier) KFC România este de 2.600 lei, pentru o normă de 8 ore/zi, pentru un program de 5 zile pe săptămână. Această sumă este alcătuită din salariul de bază, tichete de masă și bonusul de performanță. De asemenea, beneficiile salariale includ și prime de loialitate, decontarea transportului pentru salariații care termină programul de lucru după ora 23:00, dar și prime oferite cu ocazia sărbătorilor pascale și ale Crăciunului și prime pentru copiii colegilor cu ocazia Crăciunului.

V-ați început cariera în KFC România în anul 1998, ca manager de tură în primul restaurant KFC din România, și ați crescut odată cu brandul KFC în România. Care sunt cele mai importante lecții de leadership pe care le-ați învățat în tot acest timp în KFC România?

După o carieră de 24 de ani la KFC, uitandu-mă înapoi, îmi pare bine că am avut această șansă, să intru într-o companie care valorizează oamenii și promovează din interior, care a crezut în mine și m-a susținut să devin cine sunt astăzi. Am început ca manager de tură în primul restaurant KFC deschis în România, apoi am fost promovat ca director de restaurant, director operațiuni și, din noiembrie 2012, ocup funcția de director general al KFC România. În toți acești ani am învățat ce înseamnă munca în echipă, cât de important este să construiești relații cu oamenii, să lucrezi cu ei la strategii și să execuți lucrurile împreună. În perioadele de criză, pline de incertitudini, abilitatea de a comunica obiectiv și într-un mod clar cu echipa, dar și păstrarea unei atitudini pozitive ajută la crearea unui echilibru în interiorul echipei.

De cele mai multe ori, o criză este o ocazie bună de reinventare și de testare a capacității de reacție și de adaptare pe care o are o companie. Funcțiile de conducere vin la pachet cu o responsabilitate foarte mare și am observat că foarte mulți tineri vor să ocupe o poziție de conducere de la bun început, crezând că aceasta este cheia succesului, însă eu cred că, pentru a fi un bun manager, trebuie să treci prin toate etapele carierei profesionale. Recomandarea mea pentru tinerii la început de carieră este să aibă răbdare, fiindcă lucrurile se construiesc în timp, și să experimenteze cât mai mult ca să învețe și să se perfecționeze. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: