Maria Metz, NTT DATA: Leadership colaborativ pentru o organizație inteligentă
Reading Time: 4 minuteMaria Metz a preluat poziția de CEO în cadrul NTT DATA Romania în luna mai și a demarat un proiect amplu de stabilire a strategiei pentru următorii trei ani a companiei, care are 7 sedii în România și Serbia și deservește clienți din toată lumea. Am discutat despre provocările unui lider în această perioadă și despre planurile companiei pentru perioada următoare.
Care au fost provocările primelor șase luni în calitate de CEO?
Am preluat funcția de CEO al companiei NTT DATA Romania la 1 mai 2021 și vă pot confirma că a fost o perioadă intensă, chiar epuizantă pe alocuri, însă și încărcată de energie pozitivă datorită rezultatelor schimbărilor pe care le-am adus în cadrul companiei, în special la nivel de mindset. Am avut multe vizite în filialele din țară, pentru a sta de vorbă cu colegii mei și a înțelege care sunt dorințele și nevoile lor actuale și, la fel de important, pentru a păstra conexiunea.
Pe lângă asumarea rolului de CEO și crearea unui nou concept strategic pentru NTT DATA Romania, această perioadă s-a suprapus cu un proces amplu de integrare între operațiunile NTT DATA EMEA și America Latină, acțiune care vine cu provocarea de a crea structurile potrivite unei organizații de 40.000 de oameni, care provin din 23 țări, de pe 4 continente.
Pentru NTT DATA Romania, această integrare aduce noi oportunități și proiecte internaționale (de exemplu, proiecte pentru entități ale Uniunii Europene), dar ne aduce și un sprijin consistent pentru dezvoltarea zonelor de interes pentru piața din România. În acest context, NTT DATA Romania joacă pentru grup un rol relevant în zona Balcani – poziție pe care ne dorim să o consolidăm în perioada următoare, prin replicarea operațiunilor noastre din Serbia și în alte țări.
Cum coordonați și motivați echipele în noua realitate a muncii în regim remote și hibrid?
Este evident că pandemia a avut un impact profund asupra modului în care trăim și lucrăm cu toții, forțând organizațiile să se adapteze rapid la noua realitate. În pofida provocărilor, am mizat, cu agilitate și flexibilitate, pe o abordare integrată, care are în centru omul și nevoile și așteptările sale actuale.
Cred că succesul menținerii unei echipe motivate constă în găsirea unui echilibru între eficiența lucrului de acasă și beneficiile interacțiunii sociale și în a-i aduce împreună pe oamenii care lucrează de la distanță.
Am decis să menținem cele 7 sedii deschise și am continuat investițiile în reamenajarea spațiilor de lucru, respectiv mutarea în sedii noi în Sibiu, Brașov și Novi Sad, pe care colegii noștri să le poată utiliza în regim permanent sau shared desk, atunci când doresc și în funcție de dorințele și necesitățile individuale.
Organizăm frecvent diverse training-uri şi programe virtuale în cadrul cărora abordăm subiecte legate de business, dar și de well-being, hobby-uri etc.
Cum se poate crea și consolida o cultură organizațională solidă când se lucrează tot mai mult cu echipe virtuale?
Trebuie să recunoaștem că mediul de lucru virtual aduce avantaje și schimbări pozitive pentru colegi și pentru organizație deopotrivă, însă și provocări, iar cea mai mare este păstrarea sentimentului apartenenței la cultura organizațională.
Consider că investiția în relaționare este punctul principal pe care trebuie să îl avem în vedere în crearea unei culturi organizaționale solide. În munca remote, sentimentul de apartenență și coeziunea socială sunt puse la încercare. Deși mulți sunt de acord că future of work va fi hibrid, sunt și persoane preocupate de lipsa de comunicare și de diminuarea legăturilor sociale sau care se tem că parcursul lor profesional ar putea avea de suferit pe termen lung. Dacă sunt lăsate să persiste, aceste probleme pot provoca deteriorarea legăturilor dintre colegi și a scopului comun pe care îl împărtășesc cu toții.
Prioritară acum este regândirea activităților care unesc echipele, care asigură incluziunea, conexiunea și coeziunea, luând în calcul componenta virtuală la ceea ce făceam înainte de pandemie. Multe obiceiuri și practici trebuie reconstruite, readaptate, cu disciplină, consecvență și, mai ales, cu viziune.
Ce tip de leadership vă caracterizează?
Stilul meu de conducere este de tip colaborativ, este unul autentic, transparent și bazat pe încredere reciprocă. Am creat un mediu incluziv, prin care îmi doresc să energizez echipele, să le încurajez să-și elibereze creativitatea, să cultiv o cultură a muncii care să fie atât productivă, cât și plăcută și să le transmit colegilor mei încrederea și motivația de a a-și asuma deciziile și meritele.
În calitate de lider, sunt atentă la nevoile unice ale fiecărei echipe din cadrul companiei și doresc să le ofer, pe lângă flexibilitate, mai multă autonomie și oportunitatea de a-și dezvolta competențe de self leadership. Astfel, ei vor dobândi un mindset și un set de abilități prin care se vor putea adapta mai ușor și mai repede la schimbări, prin care își vor dezvolta agilitatea, inițiativa și capacitatea de a rezolva autonom problemele.
Cum a evoluat compania în 2021?
În 2021, NTT DATA Romania s-a aflat pe un trend ascendent, vizibil pe toate cele trei mari direcții de dezvoltare: proiecte în industrii noi, echipă și cifră de afaceri. Pe plan intern, ne-am concentrat pe rezultate, iar acest lucru a implicat definirea unei noi echipe de conducere, un nou stil de leadership, regândirea conceptului strategic al companiei. Am investit în eficientizarea și digitalizarea proceselor interne, în special cele de recrutare și onboarding, precum și în dezvoltarea și specializarea colegilor noștri prin intermediul unor programe pentru îmbunătățirea nivelului de cunoștințe, competențe și aptitudini.
Pe plan extern, ne-am concentrat pe o serie de operațiuni din sectoarele relevante. Astfel, ne-am axat pe dezvoltarea unui portofoliu de soluții și servicii de securitate cibernetică, prin investiții în implementarea unei infrastructuri specifice, dar și prin dezvoltarea competențelor echipei noastre de experți. Am reorganizat activitatea echipelor care oferă servicii de application management și am pus bazele unui sistem flexibil, sigur, eficient, în acord cu transformarea digitală pe care o implementează și clienții noștri din industria automotive. În piața locală, am câștigat, în premieră, proiecte de referință în industria de utilități și cea bancară, prin implementarea soluțiilor SAP.
Care sunt prioritățile NTT DATA Romania pentru perioada următoare?
În calitate de partener în transformare digitală, vom continua să ne sprijinim clienții prin servicii de consultanță și oferirea de servicii și soluții care le aduc valoare adăugată în cadrul businessului. De asemenea, ne vom concentra pe creșterea echipei, dar și a gradului de specializare al acesteia.
Capitalul uman este cel mai important asset al companiei NTT DATA Romania și vom continua să investim în oameni, să-i valorizăm și să le oferim un mediu organizațional plăcut, antrenant și performant. De acest aspect se leagă și schimbările la nivel de management, pe care le-am implementat anul acesta și prin care am dorit să stimulăm în cadrul echipelor noastre creativitatea, atitudinea proactivă, capacitatea de adaptare.
Prin poziționarea strategică, îmi doresc foarte mult ca NTT DATA Romania, o organizație inteligentă, să continue să se dezvolte și să se adapteze pentru a performa în cadrul grupului și a aduce valoare adăugată businessului clienților săi, pe piețele pe care le deservim.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 359 (15 decembrie 2021 – 15 februarie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz