Asociația OvidiuRO a lansat de curând, împreună cu Kaufland România, inițiativa națională „Prinde gustul lecturii”, o campanie dedicată cultivării obiceiului de lectură zilnică, ca parte esențială a unui stil de viață sănătos, alături de alimentația echilibrată.
Maria Gheorghiu, fondatoarea OvidiuRO ne-a oferit mai multe detalii despre campanie, despre provocările pe care le-a întâmpinat în promovarea lecturii în România și despre aniversarea de 20 de ani de la înființarea Asociației.
Că orice problemă mare, mai ales în educație, se poate rezolva doar dacă o spargi în probleme mici care pot fi prioritizate. Dacă reușești să treci de prima, următoarele le rezolvi mai rapid și mai eficient.
Că peste tot sunt oameni care știu mai bine decât noi cum să adapteze la nivel local o soluție inovativă. Rolul nostru este de a asigura cadrul național necesar (inclusiv legislativ) și resursele minime astfel încât echipele locale să o preia și o dezvolte în propriile comunități.
Că dacă investești în educație pe termen lung, talent și resurse adecvate, niciun vis nu e de neatins și România se transformă în țara pe care ne-o dorim cu toții.
De departe, cea mai mare provocare este să asigurăm finanțarea necesară proiectelor noastre. Intervențiile timpurii nu par atât de atrăgătoare pentru că impactul se produce pe termen lung. Cercetările în domeniu arată că nu poți să crești viitoarele generații de cititori dacă nu începi din primii ani de viață și dacă nu ajungi cu cărțile și formarea profesorilor și părinților în toate comunitățile, în special în cele defavorizate, unde este ceea ce specialiștii numesc “book desert”.
La noi în România, finanțările sunt direcționate mai degrabă către remediere, în dauna prevenirii și intervențiilor la timp, favorizând astfel proiecte care au sens, teoretic, dar care însă nu transformă sistemul educațional într-unul eficient și echitabil pentru toți copiii.
Copiii se îndrăgostesc imediat de cărți, iar părinții sunt încântați de cât de repede învață copiii lor. Cei mici sunt nemaipomenit de curioși și amuzanți. Cărțile bune îi provoacă să vorbească, să întrebe fel de fel de lucruri și le deschid ferestre către lumea largă.
Începând din anul 2001, am călătorit prin multe comunități din țara noastră, unde am discutat cu zeci de mii de părinți și profesori, iar fiecare întâlnire e specială în felul ei. De exemplu, mai recent, m-au impresionat două momente: la Pechea, unde casele și grădinița au fost inundate iar educatoarele, în toată nenorocirea aceasta, s-au străduit să salveze raftul cu cărți; și, mai personal, într-una dintre serile trecute când am realizat că prietenul meu de 9 ani a citit 40 de pagini într-o zi, pe când eu doar 10.
Lectura e un joc cu litere, cuvinte și mai ales idei. Cărțile și textele tipărite sunt peste tot în jurul nostru iar discuțiile despre ele pot fi presărate oricând pe parcursul zilei, indiferent de vârsta copiilor. Cel mai important este ca părinții să îi ajute pe copii să-și facă propriile conexiuni între ideile citite și viața lor și, totodată, să se bucure de timpul petrecut împreună.
Atenția, vocabularul și imaginația sunt „vitamine” esențiale pe tot parcursul vieții, începând de la naștere. Într-o discuție cu un medic de familie am creat împreună o rețetă de lectură zilnică recomandată copiilor cu deficit de atenție, vocabular redus sau care prezintă simptomul de plictiseală.
Cărți de cea mai bună calitate cu texte scurte, cuvinte interesante, sonore, ilustrații atractive realizate de artiști vizuali și, mai ales, bucuria adulților de a citi împreună cu cei mici. Un cititor pasionat și o carte bună sunt esențiale pentru o experiență memorabilă pentru copii.
Campania „Prinde gustul lecturii” este parte din proiectul Punguța cu două cărți, care este în al patrulea an de implementare și care reușește să ajungă, prin eforturile locale ale profesorilor, bibliotecarilor, primarilor, preoților și asistenților sociali, la copiii din cele mai îndepărtate sate din țara noastră. Un impact real se realizează doar prin printr-un parteneriat pe termen lung, așa cum e și cel cu Kaufland, prin care ei înțeleg rolul critic al acoperirii naționale și al implicării oamenilor din comunități.
Pentru mine lectura are mereu gust de mare. Acum, însă, citesc o carte cu aromă de moșmoane, istorie și încredere în viitor.
Dental Elite, lanț de clinici ce oferă tratamente dentare complete în București și Brașov, se extinde prin lansarea celei de-a…
Unul dintre cele mai așteptate filme ale anului, Moromeții 3, a avut premiera miercuri 13 noiembrie, în Sala „Ion Caramitru”…
YouTube anunță acordarea celui de-al doilea „buton de diamant” pentru LooLoo Kids, de această dată pentru canalul său în limba…
JGV și Asociații este societatea de avocatură care și-a orientat activitatea spre arii de practică specifice, creând echipe mixte și…
Grupul de companii farmaceutice Direct Pharma Logistics, format din Direct Pharma Logistics, Pharmalink și Farmatop, estimează vânzări de 37 de…
Trendyol, unul dintre cele mai importante marketplace-uri internaționale de e-commerce, a vândut 1,64 milioane de articole în prima sa campanie…