Maresi Ungaria: Leadership în era schimbării
Reading Time: 3 minuteMenținerea nivelului de motivare și loialitate al colegilor, adaptarea la schimbarea obiceiurilor de cumpărare ale consumatorilor și găsirea de noi modalități de a compensa pierderile din zona de HoReCa și turism sunt prioritățile din 2021 de pe agenda lui Peter Szemes, Managing Director al Maresi Ungaria.
Cum a evoluat businessul Maresi în Ungaria în 2020?
Am avut un an foarte bun, cu recorduri de vânzări. Majoritatea brandurilor din portofoliu au înregistrat creșteri de două cifre, mult peste creșterea de 6% în valoare înregistrată de piața ungară de bunuri de larg consum (FMCG). Rezultatele au fost foarte bune, însă au existat și branduri care au avut un an mai dificil, în categoriile de impuls, ca urmare a impactului negativ al pandemiei de COVID-19.
Care este poziția Maresi pe piața ungară?
Suntem printre cei mai vechi (aniversăm 30 de ani în 2021!) și cei mai mari distribuitori de branduri premium din Ungaria. Majoritatea veniturilor provin din zona de food, iar din 2015 am început să distribuim și branduri nealimentare, cu performanțe tot mai bune de vânzări. Suntem lideri de piață pe șapte categorii diferite și acoperim întregul lanț de aprovizionare, de la produse congelate și refrigerate la cele comercializate la temperatura ambiantă și nealimentare.
Cum s-a adaptat compania la noul mediu de lucru la distanță?
Tranziția a fost foarte lină, până la jumătatea lunii martie întreaga companie lucra de la „biroul” de acasă. Pentru că în primul val al pandemiei au fost relativ puține cazuri, am reușit să revenim la birou până în septembrie, când am trecut la un model hibrid cu ședințe online și testări PCR regulate, în conformitate cu noile reglementări dar și aliniat la recomandările companiei-mamă, pentru a crea un mediu de lucru sigur și sustenabil pentru toți colegii.
Care au fost principalele lecții ale pandemiei?
Cea mai importantă lecție a fost să vedem și să înțelegem reziliența extraordinară a companiei noastre și capacitatea de adaptare într-o situație de criză, cu reacții rapide și eficiente. Sunt mândru de colegii mei pentru adaptarea rapidă și disponibilitatea de a coopera într-o perioadă dificilă și în noi circumstanțe. A fost util și să aflăm cât de importante sunt relațiile umane și personale atât în business, cât și în viața privată. A fost destul de dificil să menținem motivarea echipei în aceste condiții dificile, dar am reușit să rezistăm.
Cum ați adaptat strategia companiei în noile condiții?
Primul și cel mai important lucru a fost să asigurăm un mediu sigur pentru colegii noștri și să garantăm continuitatea fluxului de business. Ne-am adaptat la noua situație căutând noi și noi magazine online și posibilități de vânzări, am schimbat felul în care facem comunicare de marketing și cheltuielile de marketing au fost relocate dinspre offline către online. Simțim și înțelegem nevoia adaptării la noua realitate digitale și am început să ne schimbăm și restructurăm procesele și protocoalele, dar va fi o tranziție de lungă durată.
Ce provocări vedeți pentru businessul Maresi din Ungaria în continuare?
Avem multe provocări în față. Una ar fi să menținem nivelul de motivare și loialitate al colegilor noștri. Alta este să reacționăm la schimbarea obiceiurilor de cumpărare și a așteptărilor consumatorilor. Apoi, trebuie să găsim noi modalități de a compensa pierderile care vin din scăderile importante înregistrate de zona de HoReCa și din industria turismului. În fine, dar nu în cele din urmă, volatilitatea ratei de schimb valutar trebuie să revină la niveluri normale pentru a putea face planuri și estimări mai solide.
Cum vedeți evoluția companiei în 2021 și pe termen lung?
Anul 2020 a fost unul extrem de dificil pentru toate companiile din FMCG din Ungaria. Mediul de afaceri actual este instabil și imprevizibil și totul depinde de felul în care statele europene vor gestiona pandemia pentru a putea restarta economia în cel mai rapid ritm posibil. Ne uităm cu atenție și la noi posibilități care să ne ajute să creștem și să ne dezvoltăm businessul așa cum am planificat.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 350 (25 ianuarie – 1 martie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz