Interviuri Companii

Maresi, compania care crește branduri

29 ian. 2021 5 min

Maresi, compania care crește branduri

Reading Time: 5 minute

De peste 12 ani, Maresi Foodbroker își dezvoltă businessul din România distribuind și promovând branduri care ocupă poziții fruntașe pe segmentele pe care sunt prezente.

Harald Bock, General Manager al Maresi Foodbroker, spune că obiectivul pentru 2021 și pe termen lung rămâne ca businessul să crească prin fuziuni și achiziții care să aducă noi branduri sub umbrela companiei, pentru a le crește pe plan național și internațional.

Cum a evoluat businessul Maresi în 2020?

La finalul anului 2019 am încetat distribuirea unuia dintre cele mai importante branduri din portofoliu. Cu toate astea, am reușit ca în 2020 să înregistrăm o creștere de o cifră a vânzărilor. Lăsând la o parte brandul respectiv, creșterea din 2020 a fost de peste 20%, majoritatea brandurilor din portofoliul nostru având o evoluție foarte bună anul trecut.

Care este poziția Maresi pe piața din România?

Suntem o companie de talie mijlocie, am pornit operațiunile în România în 2008. Dar, având în vedere că am intrat pe piață și apoi ne-am extins businessul printr-o serie de fuziuni și achiziții, putem spune că avem peste 25 de ani de experiență în distribuția pentru retail.

Chiar dacă brandurile noastre sunt în general poziționate în segmentul premium al categoriilor respective, multe dintre ele au devenit lideri de piață fie pe segmentul res­pectiv, fie pe anumite canale sau ca­tegorii. Maresi se ocupă în principal de distribuție pentru retail, principalele canale fiind marile lanțuri de retail (international key accounts), magazinele online și segmentul pharma.

Valorile Maresi

Austria – este casa noastră, locul de unde a început totul

Internațional – brandurile noastre și ale partenerilor noștri sunt prezente în multe țări

Parteneriat – noi credem în munca în echipă, în a crește împreună și a avea succes împreună

Pasiune – avem o pasiune pentru branduri și tratăm fiecare brand ca și când ar fi singurul

Creștere – Maresi este o companie cu creștere constantă

Încredere – cea mai importantă valoare în orice relație.

Cum v-ați adaptat la noua realitate de lucru la distanță?

Prioritatea noastră a fost să ne protejăm colegii, așa că am implementat proceduri peste nivelul celor introduse de către autorități. Sistemul de lucru de acasă a fost implementat practic instantaneu, din punctul de vedere al părții tehnice. Din punct de vedere uman, unii dintre colegi preferă și acum să lucreze de la birou de câte ori este posibil.

Poate cea mai importantă realizare este faptul că am reușit să convingem pe toată lumea să ia pandemia în serios. La cel mai mic simptom care putea sugera o posibilă infectare, am izolat imediat persoana, i-am testat pe toți cei care lucrau alături de aceasta, am permis lucrul acasă sau într-un birou separat pentru colegi și aceștia se puteau întoar­ce doar când eram absolut siguri că toată lumea este în siguranță. Astfel, am reușit să fim foarte flexibili, dar și responsabili unii față de ceilalți.

Care au fost principalele lecții ale pandemiei pentru dumneavoastră?

Că businessul nostru poate funcționa la capacitatea maximă și în condiții de muncă de acasă, însă doar pentru o perioadă limitată de timp. Cele mai mari riscuri sunt cele legate de par­tenerii noștri din zona de logistică, fiindcă acolo nu se poate lucra remote. Apoi, procedurile bune sunt vitale pentru o activitate eficientă și fără probleme. Și, nu în ultimul rând, că vei fi răsplătit dacă ai grijă de angajații tăi.

Cum s-a schimbat strategia companiei în fața acestei noi realități?

Strategia noastră nu s-a schimbat. Scopul nostru este să creștem în continuare și, prin urmare, fuziunile și achizițiile sunt în capul listei noastre de priorități. Căutăm activ companii din același domeniu sau din domenii adiacente de business (distribuitori pentru HoReCa, băuturi, pharma, bunuri nealimentare) sau companii cu branduri proprii care pot crește la nivel internațional. În rest, evaluăm constant branduri noi pe care să le introducem în portofoliul nostru.

Care a fost impactul digitalizării ­accelerate asupra businessului Maresi?

În general, digitalizarea ajută ca ­lucrurile să fie făcute mult mai repede. Posibilitatea de a trece rapid de la o ședință la alta, cu parteneri diferiți din țări diferite, a crescut eficiența. Generează și un volum mai mare de muncă, însă acesta poate fi urmărit mult mai ușor datorită noilor software-uri adaptate pentru munca în grup.

Care e cea mai mare provocare pentru Maresi în noua realitate?

Oamenii. Oricât de eficiente se dovedesc a fi procedurile și softu­rile pentru companie, trebuie să ne concentrăm mai mult decât până acum pe oamenii noștri, ca să menținem viu spiritul de echipă, în acest mediu de muncă mai dificil sau măcar neobișnuit. În afară de acest efort, trebuie să atragem și să creștem oameni dispuși să-și asume responsabilități, care vor deveni următoarea generație de ma­nageri care să ne asigure creșterea pe ­viitor. 

Care este filosofia brandului Maresi?

Sloganul nostru, „Brands are our passion”, ne caracterizează perfect. În decursul anilor, am dezvoltat branduri inexistente sau necunoscute pe piața locală (ca și pe alte piețe pe care activăm, de altfel). Crearea unei legături între consumator și povestea unui brand este de cele mai multe ori mai captivantă decât simpla vânzare a unor produse.

Cum atrageți și rețineți cei mai talentați angajați pe o piață a muncii extrem de concurențială?

Cu greu, ca toată lumea… Lăsând gluma la o parte, încercăm să oferim colegilor un mediu de lucru fami­lial, condiții de muncă foarte bune, beneficii flexibile și soluții de dezvoltare personală continuă. În plus, fiind o organizație relativ mică, de circa 30 de persoane, în multe situații avem câte un singur om pe un post, ceea ce creează o dinamică aparte, care nu permite nimănui să fie copleșit de rutină.

Cum a apărut programul Școala Maresi și care este importanța acestuia pentru orga­nizație?

Școala Maresi s-a năs­cut din dorința de a transmite mai departe experiența acumulată de-a lungul anilor, dar și din necesitatea de a transmite corect, complet și într-un mod structurat informațiile. Ca să ne asigurăm că acest lucru este posibil, am creat o „programă școlară” care cuprinde deja peste 120 de cursuri, cu o durată cu­mulată de peste 180 de ore. Fiecare dintre aceste cursuri are o adresabilitate clară, în funcție de poziția ocupată de cursant în organigrama societății.

Chiar dacă inițial principalii bene­ficiari ai Școlii Maresi păreau a fi colegii noi, constatăm cu plăcere că, la multe dintre cursuri, participă și colegi cu vechime în firmă, care doresc să-și împrospăteze cunoștințele în acel domeniu. Pentru majoritatea cursurilor există suporturi de curs, pe care cursanții trebuie să le parcurgă înainte de cursul efectiv. Astfel, cursul devine mult mai interactiv, ceea ce facilitează procesul de învățare, dar ajută în egală măsură și la actualizarea și perfecționarea suportului de curs.

Iar pentru 2021 ne propunem să creăm teste pentru unele dintre cursurile noastre, astfel încât să putem identifica din timp domeniile pe care trebuie să insistăm.

Cum vedeți evoluția pieței locale în 2021 pe segmentele pe care este prezent Maresi?

2021 va fi un an dificil din punct de vedere uman. Oamenii acceptă tot mai greu restricțiile impuse de către autorități și în plus, au și așteptări exagerate de la vaccinul lansat recent. În realitate, revenirea la o viață „normală” se va mai lasă așteptată, iar acest lucru ar putea afecta comportamentul consumatorilor, care deja suferă – downtrading-ul se simte deja de câteva luni.

Economic, 2021 ar putea fi turbulent. Chiar dacă la nivel macro vom avea creștere economică, aceasta nu va acoperi scăderea din 2020. Investițiile în comba­terea efectelor pandemiei, care s-au ridicat în 2020 la niveluri fără precedent, nu mai pot fi continuate la nesfârșit fără efecte negative semnificative pentru viitor (îndatorare exagerată, inflație accelerată).

La nivel micro, reacția ușor influențată de panică a multor oameni va ajunge să fie decon­tată: unii ­și-au amânat plata ratelor la credite doar pentru că acest lucru a fost posibil, nu pentru că aveau neapărată nevoie de această amânare, alții au investit în active pe care nu le înțeleg și care ar putea avea evoluții adverse.

Pe segmentele pe care operează Maresi – în principal retail modern și produse premium – vedem o ușoară creștere față de 2020. Sectorul HoReCa ­nu-și va reveni în 2021 la nivelul anterior pandemiei, iar consumatorii vor continua să consume acasă mai mult decât o făceau înainte.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 350 (25 ianuarie – 1 martie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: