Marek Gebski, Philip Morris România: Cred că piața produselor din tutun și nicotină va continua să evolueze semnificativ, sub influența inovațiilor tehnologice, a reglementărilor, precum și a schimbărilor în ce privește preferințele consumatorilor.
Reading Time: 7 minutePhilip Morris International este lider global în categoria produselor fără fum, iar IQOS este sistemul de încălzire a tutunului numărul 1 în lume. Compania are o țintă clară: viitorul fără fum. Am discutat cu Marek Gebski, Director SFP Philip Morris România, despre ce înseamnă implementare acestei viziuni la nivel local, dar și despre tendințele și tehnologiile care schimbă piața produselor din tutun și nicotină.
Domnule Marek Gebski, ați fost numit Director SFP Philip Morris România după ce ați ocupat funcții în diferite divizii și zone geografice Philip Morris International (PMI). Cum credeți că vă va ajuta acest background să conduceți departamentul de marketing din București?
Mă încântă revenirea în Europa, după cei aproape 3 ani petrecuți în America Centrală și de Sud. Este o mare oportunitate să mă întorc într-o zona atât de dinamică și competitivă, și mai ales într-o țară unde produsele fără fum au o creștere semnificativă de la un an la altul. Am preluat poziția de Director Smoke Free Products, iar responsabilitățile mele se concentrează pe tranziția către produsele fără fum și pe comunicarea eficientă a acestei transformări către consumatori, alături de informarea lor corectă cu privire la disponibilitatea alternativelor mai bune față de continuarea fumatului.
Experiența mea anterioară în PMI m-a ajutat să-mi formez o înțelegere profundă a modului în care strategiile globale ale companiei se adaptează la dinamica piețelor locale. Atunci când lucrezi în țări și regiuni diverse, ai ocazia să acumulezi informații valoroase despre comportamentul consumatorilor, despre mediile de reglementare și tendințele piețelor, care sunt esențiale pentru dezvoltarea strategiilor de marketing eficiente. De asemenea, consider că experiențele de până acum, foarte diverse din punct de vedere cultural, m-au ajutat să-mi rafinez abilitățile de leadership, pentru că am avut oportunitatea de a construi și ghida echipe performante. În București, îmi propun să valorific întreaga mea experiență pentru a stimula inovația și pentru a mă asigura că produsele noastre fără fum se aliniază preferințelor consumatorilor locali. Combinând cele mai bune practici globale cu o înțelegere profundă a pieței românești, sunt încrezător că echipa noastră își poate atinge obiectivele și ne putem apropia tot mai mult de destinația noastră finală: viitorul fără fum.
Anul 2024 a fost unul foarte activ pentru PMI. Ce ați sărbătorit?
În acest an, IQOS, sistemul de încălzire a tutunului fără combustie numărul 1 din lume, a împlinit 10 ani. Acum un deceniu, PMI lansa în Japonia acest produs inovator, special pentru fumătorii adulți, și făcea astfel un prim pas uriaș către viitorul fără fum. De atunci, am inovat permanent și ne-am extins continuu portofoliul de produse fără fum, fundamentate științific, în conformitate cu nevoile și așteptările consumatorilor. În prezent, produsele noastre fără fum sunt disponibile în peste 90 de piețe la nivel global. România a fost a patra piață la nivel mondial care a lansat IQOS, iar anul acesta am marcat această aniversare alături de comunitatea noastră, care numără acum peste jumătate de milion de utilizatori adulți.
Tot în acest an, am lansat în România IQOS ILUMA i Prime, cel mai recent și inovator produs din portofoliul nostru de produse care încălzesc tutunul în loc să-l ardă. IQOS ILUMA i Prime are un design nou, oferă funcții inteligente care se adaptează la ritmul utilizatorului și îl ajută să își personalizeze experiența.
Un alt moment important al anului 2024 a fost inițiativa globală IQOS TOGETHER X, căreia i s-a alăturat și Philip Morris Romania. Inițiativa are scopul de a sărbători alegerea făcută de peste 30 de milioane de utilizatori IQOS din întreaga lume — aceea de a renunța la țigări și de a trece la alternative mai puțin nocive față de continuarea fumatului. Inițiativa s-a dezvoltat pe piețele din întreaga lume timp de 6 luni și a culminat cu evenimentul global – IQOS Together X Sensorium – de la Tokyo, care l-a avut ca invitat special pe Steve Aoki, DJ și producător nominalizat la premiile Grammy. Foarte curând, Steve Aoki va reveni la București pentru a participa la versiunea locală IQOS Together X Sensorium. Suntem convinși că va fi o petrecere memorabilă.
Care este strategia de portofoliu a companiei și cum reflectă aceasta preferințele diverse ale fumătorilor adulți?
Astăzi PMI este lider global în categoria produselor fără fum. Compania oferă o gamă largă de produse fără fum, fundamentate științific, care ocupă poziții de lider în categoria tutunului încălzit, dintre care se detașează IQOS, sistemul de încălzire a tutunului numărul 1 în lume. De asemenea, PMI deține în portofoliu și produse cu nicotină pentru uz oral, categoria cu cea mai rapidă creștere, și aici mă refer la ZYN, pliculețele cu nicotină, fără tutun, cea mai recentă adiție. Investim în cercetare și dezvoltare și ne extindem portofoliul cu produse care reflectă așteptările și preferințele în continuă evoluție ale consumatorilor, și, mai mult, anticipează tendințele viitoare. Produsele noastre fără fum sunt create pentru profiluri diferite de utilizare, gust, preț, tehnologie și acoperă o gamă largă de preferințe ale consumatorilor adulți, de la cele familiare și accesibile, la cele care oferă o experiență premium.
Vorbim, astfel, de o abordare de tip multi-categorie. Portofoliul nostru include produse din categorii diferite pentru că suntem conștienți că nu poate exista doar un singur produs cu care să convingem fumătorii să facă tranziția la alternativele fără fum. Vom continua să oferim în mod constant soluții inovatoare, fundamentate științific, în linie cu cele mai recente progrese ale tehnologiei. Cu cât ajungem mai repede la un viitor fără fum, cu atât mai bine pentru consumatori, pentru societate şi pentru sănătatea publică.
În acest an, așa cum am menționat mai devreme, am lansat IQOS ILUMA i Prime. De asemenea, colaborarea cu Steve Aoki a inclus și două tipuri de dispozitive în ediție limitată, IQOS ILUMA x Steve Aoki, cu un design în culori vibrante, inspirat de pasiunea pentru design a DJ-ului. Pasiunea lui Aoki pentru muzică și artă este în linie cu viziunea IQOS pentru un viitor fără fum, ceea ce face ca această colaborare să fie un simbol al inovației și progresului comun.
Care sunt principalele provocări cu care vă confruntați în promovarea produselor fără fum?
Promovarea alternativelor fără fum pe o piață tradițional asociată cu țigările implică, într-adevăr, o serie de provocări semnificative. În primul rând, există o rezistență culturală și comportamentală puternice, deoarece mulți consumatori sunt obișnuiți cu țigările și pot fi sceptici față de noile tehnologii. Deși ei știu că țigările sunt nocive, fumătorii continuă, totuși, să fumeze. Aceasta deoarece înțelegerea surselor de nocivitate a țigărilor este încă destul de limitată, iar fumatul nu este stigmatizat.
Dezinformarea sau lipsa de informare reprezintă alte provocări semnificative. Mulți consumatori nu sunt familiarizați cu produsele fără fum sau au informații eronate, distorsionate. De aceea, informarea adecvată a publicului este esențială pentru evidențierea riscurilor asociate și a potențialelor beneficii, astfel încât consumatorii să poată face alegeri în cunoștință de cauză.
Accesibilitatea alternativelor fără fum este și ea o provocare. În România, jumătate din populație locuiește în mediul rural, iar marile concentrații urbane sunt destul de puține, așa că pentru noi este o provocare să punem aceste alternative la dispoziția tuturor consumatorilor. Este esențial ca fumătorii adulți români care nu renunță la țigări să poată accesa cu ușurință aceste produse.
Un element important de observat este dinamica deosebită a lansărilor și inovațiilor în domeniul produselor fără fum. Piața acestor produse este în creștere și schimbare, ceea ce înseamnă că observăm un mediu dinamic și competitiv, deci este critic să ne diferențiem prin inovație și calitate.
Cum vedeți evoluția pieței produselor din tutun în următorii 5 ani?
Cred că piața produselor din tutun și nicotină va continua să evolueze semnificativ, sub influența inovațiilor tehnologice, a reglementărilor, precum și a schimbărilor în ce privește preferințele consumatorilor. Ne așteptăm la o creștere a popularității produselor alternative fără fum, mă refer aici în mod special la dispozitivele care încălzesc tutunul și la produsele pentru uz oral, pe măsură ce tot mai mulți fumători adulți înțeleg că acestea sunt o alternativă mai bună la continuarea fumatului.
De asemenea, aș îndrăzni să spun că vom vedea o diversificare a portofoliilor de produse, cu accent pe personalizare și experiențe de consum îmbunătățite. Tehnologiile avansate vor permite dezvoltarea unor produse mai eficiente și cu design mai atractiv. În același timp, campaniile de informare vor juca un rol crucial în schimbarea percepțiilor și încurajarea tranziției către alternative mai puțin dăunătoare față de țigări.
Mă aștept la evoluții și în zona de reglementare, iar acest lucru subliniază importanța dialogului constant și transparent cu autoritățile. Prin colaborare responsabilă, putem contribui la reglementări echilibrate care sprijină atât inovația, cât și protecția consumatorilor.
Ați lansat recent un nou produs în portofoliul Philip Morris România – pliculețele cu nicotină ZYN. Ne puteți spune câteva cuvinte despre acest produs și ce îl diferențiază de celelalte produse fără fum ale companiei?
Așa este, tocmai am lansat în România pliculețele cu nicotină, fără tutun, ZYN, dezvoltate de compania suedeză Swedish Match, lider global în comercializarea produselor cu nicotină pentru uz oral. Swedish Match este o companie cu o tradiție de zeci de ani în Suedia în ce privește înlocuirea consumului de țigări cu snus și ZYN. Astăzi, Suedia are cea mai scăzută rată a fumatului din Europa [1].
Produsele pentru uz oral reprezintă o completare importantă în portofoliul nostru de alternative fără fum și ne vor ajuta să facem pași semnificativi către destinația noastră: viitorul fără fum.
ZYN este similar ca aspect și ca mod de folosire cu snus, un produs din tutun pentru utilizare orală vechi de peste 200 de ani, popular în Suedia. Între cele două tipuri de produse există, însă, și diferențe. În timp ce snus este făcut din tutun, ZYN nu conține tutun, ci nicotină de calitate farmaceutică combinată cu ingrediente alimentare. ZYN este disponibil în diferite dimensiuni (MINI și subțire), arome și concentrații de nicotină. La fel ca toate celelalte produse ale companiei noastre, ZYN este destinat exclusiv utilizatorilor adulți.
Philip Morris România organizează în aceste zile un eveniment la care invitat special va fi renumitul Steve Aoki, pe care deja l-ați menționat. Ce impact are prezența unui nume atât de proeminent asupra mărcii IQOS?
IQOS este o marcă axată pe tehnologie, care are în spate știința PMI, dar, în egală măsură, este o marcă a comunității, a oamenilor care au făcut o alegere ce le-a schimbat viața. Steve Aoki și IQOS împărtășesc o pasiune comună pentru inovație și creativitate. Colaborarea noastră, concretizată în experiența Together X Sensorium și ediția limitată IQOS ILUMA x Steve Aoki, reflectă această sinergie și marchează aniversarea a 10 ani de călătorie către un viitor fără fum.
Aoki este renumit pentru stilul său vibrant și energia sa pe scenă, iar IQOS este recunoscută pentru inovația și tehnologia pe care se bazează produsele fără fum ale companiei. Împreună ne concentrăm să oferim experiențe unice și inovatoare pentru comunitățile noastre. Colaborarea noastră celebrează 10 ani de la lansarea mărcii IQOS, în același timp evidențiază angajamentul ambelor părți de a redefini normele și de a inspira prin creativitate și tehnologie. Este pentru noi o experiență unică și extraordinară pe care o trăim alături de comunitatea noastră.
[1] Source: European Commission’s Eurobarometer Report, 2021
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz