Marea transformare bancară
Reading Time: 3 minuteProvocarea digitalizării sistemului bancar nu îl sperie deloc pe Ömer Tetik, director general al Băncii Transilvania, aflată pe locul 2 în topul băncilor din România. Iar în paralel, BT are planuri ambițioase de creștere și consolidare.
-Spuneați recent că designul de produs sau serviciu nu începe luând în calcul în primul rând profitabilitatea, ci perspectiva clientului. Ce vor românii de la bănci?
Oamenii așteaptă de la bănci conveniență, încredere, continuitate și transparență. Evoluția tehnologică a adus schimbări mari în comportamentul și în așteptările clienților companiilor.
Cred că băncile se transformă tot mai mult și merg în direcția digitalizării, ceea ce va aduce un customer experience superior, soluții personalizate în loc de produse sau servicii standard/de masă largă, chiar la costuri mai mici. Trecerea nu este ușoară pentru că, indiferent de companie, transformarea digitală nu este doar un proiect, ci este o călătorie de durată și curajoasă, care angrenează oameni, tehnologie și investiții. Mai mult decât atât, înseamnă și un mindset diferit – atât din partea băncilor, cât și a clienților. Având în vedere punctul în care băncile sunt acum, noi la BT vorbim de „phygital“, care înseamnă combinația dintre avantajele unei bănci clasice și noile forme de interacțiune dintre client și bancă, un model omnichannel bazat pe puterea rețelei BT.
-Cum pot băncile concura companiile care acordă credite online?
Într-adevăr, instituțiile financiare nebancare au devenit concurenți serioși pentru bănci. Dar băncile au ca avantaj, pe lângă relația istorică în ceea ce privește clienții existenți, platforma mai sigură pe care o oferă și predictibilitatea costurilor unui credit. Avem puterea financiară pentru a face investiții mari pentru eficientizarea băncii, dar ca un avantaj competitiv noi menținem agilitatea provenită din spiritul antreprenorial BT. Referitor la rapiditate, cred că în piață este supraevaluată importanța acesteia, pentru că trebuie să primeze relația client-bancă și responsabilitatea de ambele părți. Banca noastră investește semnificativ în oferte de servicii și produse online, dar și într-un program de responsabilizare a oamenilor în ceea ce privește împrumuturile, Credite Responsabile, în cadrul căruia prezentăm ce înseamnă un credit, tocmai pentru că este o decizie cu bătaie lungă.
„Băncile se transformă tot mai mult și merg în direcția digitalizării, ceea ce va aduce un customer experience superior, soluții personalizate în loc de produse sau servicii standard/de masă largă, chiar la costuri mai mici.“
-Prin BT Mic finanțați și antreprenorii care au o cifră de afaceri de până la 1 milion de lei. Care sunt domeniile de activitate cele mai efervescente?
Cei 1.000 de clienți pe care BT Mic îi are în doar câteva săptămâni au activitate în domenii foarte diverse, dar cu preponderență ar fi agricultura, comerțul cu amănuntul, transportul și serviciile. Sunt optimist cu privire la evoluția creditării prin BT Mic pentru că valoarea totală a împrumuturilor pe care le-am acordat prin acest startup al Grupului Financiar Banca Transilvania este acum de peste 50 de milioane de lei. Prin BT Mic, ajutăm afacerile mici să crească și, la doar câteva luni de la lansare, are deja succes.
-Banca Transilvania a urcat pe locul 2 în topul băncilor din România, în funcție de active. Ce obiective v-ați propus pentru 2017?
Cota de piață BT a crescut de 2,5 ori în perioada postcriză, de la 5,4% în 2008 la 13,14% în 2016, ceea ce ne-a dus pe locul 2 în topul băncilor din România. Acest loc în clasament nu a fost neapărat un obiectiv pentru noi, dar sigur că este un rezultat foarte bun și care ne bucură. Nu dorim să fim doar o bancă foarte mare, ci în primul rând să oferim experiențe pozitive clienților, echipei și acționarilor. Avem planuri ambițioase de creștere și consolidare a băncii și a Grupului Financiar Banca Transilvania, urmărim oportunitățile pieței bancare locale și continuăm să investim în digitalizare.
-Care sunt provocările acestui an?
În ceea ce privește BT, provocările sunt date de eventuale oportunități de achiziție a unei bănci sau a unor portofolii, precum și de pregătirea echipei băncii pentru o etapă nouă, care are legătură cu digitalizarea sau, cu alte cuvinte, cu „banca viitorului“. 2017 se pare că marchează vârful ciclului economic postcriză și vine cu multe schimbări și cu volatilitate mare pe piețele interne și externe. Cu dimensiunea actuală, Banca Transilvania este atentă la gestionarea tuturor riscurilor actuale și potențiale – de piață, de credit etc. – și, ca să facem față provocărilor, urmărim piețe internaționale, tendințe globale, nu doar piața locală.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz