Grupul ONG-uri pentru Cetățean și FCB cheamă românii la Marea Adunare Virtuală, pentru modificarea unei legi abuzive
Reading Time: 3 minuteAmenzi de până la câteva sute de lei, vizite la secția de poliție sau confruntări nejustificate cu jandarmii. Sunt riscurile pe care orice român și le asumă când participă la un protest, un concert sau un meci, pentru că Legea Adunărilor Publice este plină de anomalii și complet neadaptată la realitatea actuală, arată comunicatul de presă emis de agenție.
De aceea, grupul ONG-uri pentru Cetățean și FCB Bucharest cheamă românii la Marea Adunare Virtuală, pe mav.stareademocratiei.ro, o formă simbolică de protest menită să atragă atenția asupra abuzurilor din Legea 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice.
„Când ne gândim la îngrădirea dreptului de a ne aduna și manifesta, cred că majoritatea avem încă proaspătă amintirea unui anume protest din Piața Victoriei, din urmă cu puțini ani. Însă aprofundând subiectul, am realizat că adunările vizate de legea actuală nu se limitează la proteste, iar piedicile și abuzurile sunt de fapt neașteptat de multe.
Cu atâtea anomalii, mai că îți vine să ieși la protest pentru protest… și chiar asta am făcut, dar cu respectarea legii, bineînțeles. Pentru că un protest virtual, simbolic, pare aproape singura formă de adunare care nu încalcă legea actuală. În plus, e simplu să îți chemi și prietenii, cu un share. Așa că haideți cât mai mulți la Marea Adunare Virtuală. E safe, nu se lasă cu amenzi!” – Alina Ștefan, PR Director FCB Bucharest.
Site-ul campaniei, mav.stareademocratiei.ro, a fost creat ca o replică virtuală a unui protest, iar fiecare pancartă a Marii Adunări Virtuale dezvăluie o anomalie din Legea Adunărilor Publice, astfel încât românii să conștientizeze că este nevoie de o lege nouă, racordată la epoca actuală, care să le protejeze exercitarea dreptului constituțional la adunare publică.
Pe site cetățenii mai pot afla la ce alte riscuri se supun când participă la un protest, pot semnala propriile experiențe negative de la adunările publice și pot susține noul proiect pentru îmbunătățirea Legii Adunărilor Publice, ce a trecut de Senat, dar a rămas blocat la Camera Deputaților încă din 2020.
În șirul de aberații din legea actuală se numără și faptul că adunările publice nu trebuie să împiedice folosirea drumurilor publice, a transportului în comun, funcţionarea instituţiilor publice sau private. De asemenea, cetățenii nu se pot auto-organiza pentru o adunare publică, întrucât legea pleacă de la principiul că orice adunare are un organizator unic.
“Principiul de la care plecăm în această campanie este că statul trebuie să asigure exercitarea dreptului constituțional la adunare publică și nu să îl restricționeze, așa cum se întâmplă pe baza legii aflate în vigoare. Legea permite mecanisme prin care autoritățile publice pot bloca abuziv adunările publice sau pot urmări și penaliza administrativ organizatorii; aceste mecanisme sunt folosite des de către primării, respectiv de către Jandarmerie”, explică Oana Preda, Director Executiv al CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică.
Campania are o componentă importantă de engagement, îndemnând utilizatorii să se implice în demersurile de modificare a legii actuale astfel:
Printr-un Share al paginii pe canalele lor de social media
Prin înscrierea pe lista susținătorilor noii legi
Prin semnalarea propriilor experiențe sau trimiterea fotografiilor cu propriile mesaje reprezentanților ONG-uri pentru Cetățean
Mesajele sunt diseminate și în Social Media, pe Facebook și Instagram, cu ajutorul hashtag-ului #mareaadunarevirtuala.
Echipele care au realizat campania sunt:
Din partea FCB Bucharest: Cornel Gologan – Creative Director & Copywriter, Sonia Panait – Business Development Director, Alina Ștefan – PR Director, Adelina Vartolomei – PR Account Manager, Radu Ghițescu – Art Director
Artistul Alexandru Czipszer a realizat diorama protestului ce a stat la baza conceptului creativ, iar materialele grafice și site-ul sunt semnate de graphic designerul Paramon Dițu și web developerul Dan Chirilă aka Iashido.
Din partea ONG-uri pentru Cetățean: Oana Preda (Director Executiv – CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică), Silvia Boeriu (Coordonator Comunicare – CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică), Ovidiu Voicu (Director Executiv – Centrului pentru Inovare Publică), Irina Zamfirescu (Coordonator Program ActiveWatch), Ionuț Codreanu (Vicepreședinte ActiveWatch)
Despre ONG-uri pentru Cetățean
Grupul ONG-uri pentru Cetăţean este o coaliţie de 18 ONG-uri care își propun să facă “tam-tam” pentru educație, justiție socială, drepturile omului, mediu, libertatea de expresie și bună guvernare, ori de câte ori consideră că este necesar. Printre membrii grupului se numără CeRe, ActiveWatch, Greenpeace, APADOR-CH, Centrul FILIA, iar lista completă se află pe www.stareademocratiei.ro.
Despre FCB
Cu o istorie si o experiență de peste 140 de ani în domeniul comunicării, rețeaua globală FCB include 150 de agenții în 90 de țări, fiind parte a Interpublic Group of Companies. În România, FCB oferă, de peste 20 ani, soluții integrate de comunicare. Din portofoliul de clienti ai FCB Bucharest fac parte branduri si companii internaționale precum Vodafone, JTI, Enel, Philips, Porsche Romania, OMV-Petrom etc.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz