Marco Hößl, Kaufland: Retail responsabil şi profitabil
Reading Time: 6 minutePentru Marco Hößl, CEO-ul Kaufland România și Republica Moldova, piața de retail din România este ca un maraton constant, ceea ce înseamnă că strategiile pe termen lung sunt cele câștigătoare. Cum reușește Kaufland să crească în România, prin inovație, leadership și sustenabilitate?
Sunteți de aproape zece ani la conducerea Kaufland România. Cum vedeți evoluția companiei în acești ani?
Acum 19 ani, când deschideam primele magazine Kaufland în România, nimeni nu își imagina cât de departe vom ajunge. Astăzi, suntem o companie matură, capabilă să se adapteze la tot ceea ce vine. Acești ani au fost nu doar despre creștere, ci despre o călătorie care ne-a modelat și ne-a adus unde suntem astăzi.
Dacă privesc înapoi, văd trei direcții majore în care ne-am schimbat profund. În primul rând, la nivel de business, am devenit mai performanți an de an și am reușit să păstrăm o creștere sustenabilă. Mi-am dorit să construim nu doar un business, ci un organism viu, capabil să se schimbe și să crească odată cu fiecare provocare. De-a lungul timpului, am împărtășit această viziune cu echipa, inspirându-mi colegii să fie mereu deschiși la noi idei și suficient de agili pentru a răspunde rapid oricăror transformări.
La nivel de strategie, am avut un țel care, privind în urmă, pot spune că a fost unul vizionar: să aduc sustenabilitatea și responabilitatea socială la aceeași masă cu businessul. Când am decis să lansăm prima rețea de stații pentru încărcarea mașinilor electrice, în 2016, unii au spus că nu va avea cine să le folosească. Când am publicat primul raport de sustenabilitate din retail, după standarde GRI, în 2018, unii au spus că este irelevant pentru publicul din România. Când, încă din 2021, Kaufland a fost primul retailer din România care a introdus automate de colectare a ambalajelor în toate magazinele sale, mulți au spus că o astfel de investiție este prea mare. Și, totuși, am continuat. Am riscat, am avut curaj și am reușit să generăm plusvaloare în societatea românească.
La nivel de leadership, mi-am dorit întotdeauna ca noi să fim cei care dau tonul. Am urmărit atent tendințele și nevoile consumatorilor și am avut mereu convingerea că am cea mai bună echipă. Cei care mă cunosc știu că nu port niciodată cravată. Cred că formalitățile, cum ar fi purtarea cravatei, pot bloca creativitatea și ideile care aduc valoare.
Pentru mine, e important să creez un mediu relaxat, unde colegii să vină cu drag la muncă. Am cultivat o abordare deschisă în ceea ce privește greșelile. Fiecare are libertatea de a veni cu ceva nou, care să aducă îmbunătățiri. Greșeala are puterea de a te face să evoluezi. Când toți cred în asta, înseamnă că atunci creștem cu adevărat. De aceea, am învățat să fim flexibili și să performăm în orice context. Am rămas aproape de oameni – indiferent că sunt colegi, parteneri sau membri ai comunității. Am încercat să fim mai mult decât un simplu magazin, ne-am propus să fim un partener de încredere. În afaceri, ca și în viață, adevărata putere vine din relațiile pe care le construiești. Fiecare acțiune, fiecare proiect, fiecare magazin nou deschis ne-a învățat ceva și ne-a făcut mai buni. Gândim pe termen lung și construim proiecte pentru generațiile viitoare.
Care au fost momentele importante de-a lungul acestei perioade?
Au fost multe momente când m-am simțit mândru de echipa mea și sunt recunoscător pentru toți profesioniștii pe care îi am alături. Nu cred în rigorile tradiționale de organizare. Am ales să fiu un lider diferit, să inspir prin schimbarea mentalităților și să insuflu convingerea că imposibilul poate fi atins.
Ne-am concentrat mereu pe viitor și pe găsirea soluțiilor potrivite. Încă de la început, am luat decizia de a fi transparenți, de a comunica deschis și de a promova activ proiectele de responsabilitate pe care le susținem. Anul 2017 a fost unul de referință pentru companie: am creat o nouă identitate vizuală, cu un nou logo și un design modern și intuitiv pentru magazine. Am comunicat pentru prima dată rezultatele financiare ale companiei, am lansat „Vreau din România”, prima noastră marcă proprie de produse românești, și am introdus programul cunoscut azi sub denumirea de „Porc născut și crescut în România”, o premieră la nivelul retailului românesc.
De asemenea, am fost singurul retailer care a obținut pentru al doilea an consecutiv titlul de angajator de top în România și am primit distincția de „Cea mai sustenabilă companie din România”, acordată de CST Index.
Anul 2019 a fost marcat de digitalizare. Am început extinderea caselor express, de tip self-scan, pentru a facilita cumpărăturile, am lansat Kaufland Card, primul card de loialitate la nivel de grup, și am dat startul serviciului de livrări rapide la domiciliu printr-un parteneriat cu Glovo. În plus, am decis să schimbăm destine prin demararea programului de angajare și includere a persoanelor cu dizabilități în companie. Un moment notabil în dezvoltarea companiei l-a constituit și extinderea rețelei în Republica Moldova, proces coordonat de echipa din România.
Anul 2020, marcat de criza sanitară, a fost unul al schimbării și abordării responsabilității la 360 de grade. Am identificat cele mai stringente nevoi și ne-am activat, în calitate de companie responsabilă, toate resursele pentru a fi alături de societate, de partenerii noștri, angajați și autorități, în cele mai grele momente. Nu a fost ușor, însă am dovedit agilitate. În 2021, am introdus în magazine K-Scan, serviciul care oferă posibilitatea clienților să se bucure de cumpărături mai rapide. Am continuat să mizăm pe sustenabilitate, dând startul unei investiții de 1,5 milioane euro pentru dotarea magazinelor și depozitelor din mai multe orașe din țară cu panouri fotovoltaice. Anul financiar 2022 a fost marcat de o premieră la nivel de expansiune, prin deschiderea a 16 hipermarketuri noi. În acești ani, ne mândrim și cu trei proiecte demne de Cartea Recordurilor: cea mai mare hartă a unei țări formată din oameni; cea mai mare porție de paste fără gluten și cel mai mare tricou din lume, fabricat complet din plastic reciclat.
Cum arată astăzi businessul Kaufland România și care sunt planurile pentru perioada următoare?
Kaufland România este un jucător puternic și inovator pe piața de retail, având 181 de magazine și peste 17.000 de angajați. Ne concentrăm pe deschiderea de noi magazine și pe implementarea tehnologiilor verzi. Dorim să rămânem aproape de clienți și să le oferim mereu o experiență de cumpărături excelentă. Vom continua să investim masiv în România și ne propunem să deschidem cel puțin 10 magazine noi în fiecare an.
În perioada următoare, ne vom extinde și moderniza rețeaua de magazine, investind în tehnologii și produse care îmbunătățesc experiența de cumpărare și răspund nevoilor în schimbare ale clienților. De asemenea, ne dorim să rămânem un partener responsabil pentru români, investind în echipă și comunitate. Avem planificate inițiative cu impact pe termen lung, ce au în prim plan grija față de mediu și viitorul copiilor noștri. Vom continua să extindem infrastructura de colectare a ambalajelor și rețeaua de stații de încărcare pentru mașinile electrice, precum și dotarea magazinelor cu panouri fotovoltaice.
Ce vă diferențiază în piața de retail din România?
Ne diferențiem prin angajamentul față de sustenabilitate, calitatea produselor și relația strânsă cu comunitatea. Pentru Kaufland, principiile de sustenabilitate reprezintă filosofia noastră de business. Construim magazine cu acoperișuri sau fațade verzi, panouri fotovoltaice sau chiar minipăduri urbane. Pentru climatizarea acestora folosim un sistem performant din punct de vedere energetic, astfel încât încălzirea are loc printr-o instalație de refrigerare.
Susținem producătorii locali, cu peste 2.500 de parteneri, dintr-un total de 3.200, investim în proiecte durabile și ne preocupă binele angajaților. Susținem comunități puternice pe care doar anul trecut le-am sprijinit cu peste 9,7 milioane de euro.
Am fost printre primii care au promovat sustenabilitatea în România și continuăm să fim lider în acest domeniu. Avem sisteme pentru colectarea deșeurilor reciclabile, stații de încărcare pentru mașini electrice, reducem risipa alimentară, am plantat o pădure și continuăm să plantăm minipăduri urbane. Mai mult, susținem activ incluziunea persoanelor cu dizabilități, prin programul A.C.C.E.S., prin care, în 5 ani, ne-am extins echipa cu peste 500 de colegi cu dizabilități și am derulat o serie de activități pe plan național pentru promovarea diversității și incluziunii, prin acțiuni de recrutare, educare și parteneriate cu diferite organizații.
În retail, nu ne evaluăm doar indicatorii financiari. Pe lângă calitate, prospețime și prețuri avantajoase, vrem să avem un impact pozitiv și durabil în societate. Ne dorim să fim alături de fiecare client care ne calcă pragul. Cu peste 1.300 de produse specializate, precum opțiuni fără lactoză, fără gluten, vegane sau bio, ne asigurăm că fiecare client găsește ceva potrivit dietei și stilului său de viață. În plus, peste 1.000 de produse din oferta curentă sunt certificate pentru sustenabilitate.
Care sunt provocările dumneavoastră, ca lider al unui retailer de top pe piața din România?
Poate una dintre cele mai importante provocări este să menții echilibrul între creștere și sustenabilitate. Adaptarea rapidă la schimbările din piață este esențială pentru a rămâne competitivi, iar asigurarea unui mediu de lucru motivant pentru angajați rămâne o prioritate.
Un aspect esențial în această strategie este recunoașterea și recompensarea angajaților noștri. De la începutul lunii iunie, veniturile au crescut cu aproximativ 11%, pentru a susține colegii să facă față provocărilor în acest context socio-economic dificil. Oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a noastră și investiția în ei este crucială pentru succesul pe termen lung.
Pentru mine, piața de retail din România este ca un maraton constant. Această comparație definește cel mai bine dinamica industriei noastre, ceea ce mă face să amintesc de strategia de expansiune a companiei. În acest sens, ne confruntăm cu creșteri semnificative ale costurilor de construcție, uneori cu până la 40%. Cu toate acestea, ne-am propus să menținem constant ritmul deschiderilor, cu cel puțin 10 magazine noi pe parcursul fiecărui an financiar, la care se adaugă și costurile aferente modernizărilor. Astfel, ne asigurăm că le oferim clienților noștri cele mai bune experiențe de cumpărături.
Aceste provocări ne motivează să fim mereu proactivi. Găsim soluții inovatoare pentru a continua să oferim produse și servicii de calitate.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 386 (16 septembrie – 16 octombrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz