Mara Eliza Barza, SundayPR: „Succesul unui business înseamnă și bunăstarea echipei și a familiilor acestora”
Reading Time: 6 minuteLa 22 de ani a făcut primii pași în cariera de televiziune și la scurt timp în domeniul PR pentru posturile de televiziune ProTV și Acasă TV. După o experiență de șapte ani în televiziune a simțit că este momentul să facă o schimbare: așa a început să lucreze pe cont propriu și a pus bazele Sunday PR, o agenție boutique de PR, care a împlinit de curând zece ani de la înființare.
Mara Eliza Barza, antreprenoare, specialistă în comunicare și PR și fondatoarea Sunday PR ne-a vorbit despre cum a fost tranziția spre antreprenoriat, despre diferențele dintre PR-ul de televiziune și cel de agenție, dar și despre planurile pe care le are pentru Sunday PR în următoarea perioadă de timp.
Ai făcut primii pași în cariera de PR în televiziune, la PRO TV și Acasă TV. Ce te-a atras spre acest domeniu?
Televiziunea este un domeniu fascinant și plin de strălucire. Așa este privit din exterior. Dar așa este și din interior, doar că la această perspectivă se adaugă multă muncă, implicare, dedicare, zile și nopți petrecute pe platourile de filmare.
Am ajuns întâmplător în Televiziune sau așa a vrut destinul. Eu am studii în zona Socio-Umană și Economia Turismului, o bursă de studii Erasmus în Turism la Universidad Politecnica de Valencia – Campus Gandia, în facultate am lucrat part-time la o mică agenție de publicitate și în banking, iar după licență îmi doream să lucrez în Industria Turismului și să urmez un master internațional. Între timp am aplicat și la câteva job-uri în Turism în România, dar fără concretizare și întâmplător am văzut online că se făceau angajări la PRO TV. Mi-am zis de ce să nu încerc, n-am nimic de pierdut. Mi-am depus CV-ul, la câteva zile am fost un interviu și după alte câteva zile deja lucram în televiziune la departamentul de Vânzări – Trafic Publicitate de la PRO TV.
Mi-a plăcut atât de mult cum a decurs totul de la primul interviu până la efectiv munca mea pe partea de coordonare Trafic Publicitate încât am renunțat la ideea unui master internațional și am rămas în televiziune. Între timp am urmat un master la SNSPA în Comunicare și Relații Publice, fiind atrasă deja de partea de Public Relations. După un timp am schimbat departamentele, întrucât am fost acceptată la cel de PR de la PRO TV. Datorită faptului că vorbeam limba spaniolă, pe care am perfecționat-o la facultatea din Spania, am fost acceptată ca PR pentru postul ACASĂ TV, care avea nevoie de un PR cunoscător de spaniolă, având în vedere că în grila de programe erau în mare parte telenovele spaniole și sud-americane. Și de aici a început o călătorie captivantă în Public Relations în lumea televiziunii.
Datorită acestui job am cunoscut și am lucrat îndeaproape cu foarte mulți artiști din România, actori de renume precum Stela Popescu, Marin Moraru, Maia Morgenstern, Carmen Tănase, Virginia Rogin, Ioana Ginghină, Alexandru Papadopol, Adela Popescu, Cabral, Nicoleta Luciu… am lucrat cu unii dintre cei mai buni producători și regizori din România și am petrecut nenumărate ore pe platourile de filmare ale serialelor de televiziune alături de crew și cast. Mă bucur că am avut prilejul să contribui, ca PR, la formarea imaginii unor artiști foarte talentați din noua generație, precum: Alina Eremia, Sore, Cristina Ciobănașu, Vlad Gherman, Anghel Damian, Bubu Cernea, Ana Baniciu și mulți alții care făceau parte din proiectele de la ACASĂ TV și PRO TV.
Ne poți spune cîteva cuvinte despre cum ai luat decizia să pui bazele unei agenții de PR? Cum a fost tranziția spre antreprenoriat și cum este PR-ul de televiziune față de cel dintr-o agenție boutique?
Spiritul antreprenorial se afla în mine din copilărie, având tangență cu zona de business de pe la 10 ani. La 14 ani știam deja să scriu facturi și chitanțe. După cei 7 ani de televiziune îmi doream noi experiențe și simțeam că este momentul să fac o schimbare. Spiritul antreprenorial a ieșit la suprafață la momentul potrivit și m-a determinat să încep să lucrez pe cont propriu atunci când am fost pregătită. Așa a luat naștere Agenția Boutique SundayPR. Am început cu câteva mici proiecte și în timp, cu mult efort, cu multă implicare, cu multe nopți și weekend-uri muncite, dar fiind și pasionată de PR și de antreprenoriat, lucrurile au evoluat.
Când am început să lucrez în televiziune aveam în jur de 22 ani. La PRO TV au fost unii dintre cei mai frumoși ani. Aici am învățat foarte multe, m-am format ca profesionist, am cunoscut foarte mulți oameni. Ușor nu a fost, pentru că nu este tocmai ușor să lucrezi cu zeci de oameni (echipe de producție, actori din distribuție, prezentatori TV, colegi din departamentele de televiziune, jurnaliști, să te ocupi de imaginea vedetelor și să petreci multe ore pe platourile de filmare), dar mi-a plăcut ceea ce făceam, m-a scos din zona de confort și m-a provocat. Iar eu eram deschisă să învăț.
PR-ul de televiziune este ușor atipic față de PR-ul pentru companii sau de agenție. Ca PR de televiziune reprezinți un brand de televiziune, un canal TV, seriale și emisiuni TV și totodată reprezinți prezentatorii și actorii din producțiile proprii. De asemenea, menții legătura cu jurnaliștii, stabilești interviuri și shooting-uri pentru reviste și producțiile proprii, mergi constant pe platourile de filmare ale emisiunilor și serialelor de televiziune. Ca PR în televiziune promovezi mai mult partea vizuală, ceea ce se vede la TV, pe când, de exemplu, ca PR de agenție/ companie promovezi mai mult cifre de business, povestea, rezultatele și obiectivele unei companii.
Având experiența aceasta de PR de televiziune, entertainment și management a imaginii vedetelor, SundayPR a venit să completeze experiența mea în domeniul Comunicării și Relațiilor Publice cu PR pentru companii locale și internaționale, plus zona antreprenorială. Acum pot spune că am o perspectivă de ansamblu și o experiență complexă in industria Comunicării și Relațiilor Publice, pe care puțini oameni de PR din România o au.
De curând Sunday PR a aniversat 10 ani de la lansare. Care sunt cele mai importante momente din tot acest timp?
Una dintre cele mai importante realizări este faptul că în acești 10 ani am contribuit la susținerea dezvoltării a zeci de business-uri locale și internaționale prin activitatea de PR. Business-urile din portofoliul meu de PR înseamnă în primul rând echipe, oamenii din echipe și familiile acestora. Succesul unui business înseamnă și bunăstarea echipei și a familiilor acestora.
De asemenea, faptul că SundayPR s-a adaptat constant la schimbările din domeniu și la cerințele și nevoile clienților este iarăși un lucru important, întrucât adaptabilitatea este esențială atât în business, cât și pe plan personal.
Care au fost cele mai dificile momente cu care te-ai confruntat ca antreprenoare în PR?
Este greu să lucrezi cu oamenii, întâlnești tot felul de caractere și personalități, te confrunți cu diferite situații, însă am învățat în timp că este important să fac o selecție a clienților și să-mi ascult intuiția. Nu este vorba doar despre business, ci despre a face ceea ce-ți place și despre parteneriate de calitate, bazate pe respect, apreciere și chimie reciprocă. Iar pentru a dezvolta parteneriate pe termen lung, pentru a putea performa pe termen lung și pentru lucra cu plăcere tot pe termen lung, într-adevăr este nevoie de toate aceste elemente.
Care sunt planurile pe care le ai pentru Sunday PR? Care este viziunea pe care o ai pentru următorii zece ani?
Îmi doresc ca SundayPR să fie în continuare o agenție boutique independentă care oferă servicii de PR pentru branduri locale și internaționale, o agenție boutique care pune preț pe valori precum latura umană și implicarea în proiecte care sunt despre oameni, nu doar despre business.
În ceea ce privește portofoliul de clienți, în targetul SundayPR sunt companiile locale și internaționale din Fashion (retail și e-commerce), Home&Deco, Turism și Tehnologie.
Am în plan dezvoltarea de proiecte alături de branduri/ companii mari prin care să susținem, prin Comunicare și PR, brandurile locale mai mici și business-urile de familie.
Cum vezi evoluția industriei din PR în ultimii zece ani în România?
Ca urmare a evoluției tehnologiei și digitalizării, și industria noastră a fost și este nevoită să țină pasul cu schimbările și să se alinieze la noile cerințe și standarde din piață. Bineînțeles, focusul va fi pe Online și Digital, însă PR-ul Tradițional se va îmbina cu noile canale de comunicare și cu noile tehnologii.
Reprezentanții din PR trebuie să aibă în vedere profilul publicului, schimbările preferințelor consumatorilor și ce își doresc audiențele targetate de clienți, adică de brandurile pe care le reprezintă. Marea provocare va fi, cred, să reușim să îmbinăm într-un mod armonios, autentic și inovativ canalele de comunicare și mesajele pe care le transmitem către public astfel încât să captăm interesul și să aduce plus valoare.
În ultimii ani, ai descoperit și pasiunea pentru artă și design interior. Cum ai descoperit această pasiune și cum încerci să o integrezi cu actuala ta carieră în PR?
Pasiunea pentru artă și design interior a venit din nevoia de a-mi dezvolta noi hobby-uri și de a găsi noi modalități de exprimare și relaxare. Uneori, în timpul liber, am început să fiu inspirată să pictez. M-am implicat acum ceva timp și la vernisajele bunei mele prietene Kira Hagi, care m-a inspirat în domeniul artei.
În ceea ce privește designul interior, acesta s-a întrepătruns cu PR-ul prin prisma evenimentelor organizate pentru brandurile din portofoliu. Mi-a plăcut mereu să mă implic în crearea conceptelor pentru setup-urile de la evenimente și am realizat câteva decoruri pentru care am primit un feedback bun. În 2020 am absolvit și un curs de Design Interior atestat de Ministerul Muncii și de atunci am început am început să integrez în călătoriile mele în străinătate și vizitarea de muzee, showroom-uri și expoziții de design interior. Am început să conturez mici proiecte și în acest domeniu și încerc să găsesc un concept care să mă reprezinte, prin care să îmbin și mai mult Design-ul Interior cu activitatea de PR.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz