Manel Ballesteros, SII România: Efectul mașinilor electrice în software
Reading Time: 4 minuteAmploarea luată de industria de autovehicule electrice se simte și în laboratoarele ingineriei software din România. Manel Ballesteros, CEO al SII România, detaliază complexitatea proiectelor IT, interne și externe, în care este implicată echipa formată inclusiv din peste 550 de ingineri software, precum și valențele gradului de senioritate atins de inginerii IT de pe piața locală.
Care au fost cele mai importante proiecte în ultimul an și ce așteptări aveți pentru 2023?
Deși situațiile financiare sunt în curs de finalizare, din cele mai recente estimări putem concluziona că vom depăși cifra de afaceri anuală estimată inițial (30 milioane de euro), înregistrând o creștere de peste 68% raportat la anul fiscal anterior. Pentru anul fiscal 1 aprilie 2023 – 31 martie 2024 ne așteptăm la o creștere organică, în linie cu evoluția înregistrată până în prezent, susținută de strategia noastră de dezvoltare și creșterea cererii pentru serviciile IT înregistrată atât la nivel local, cât și internațional. Proiectele cele mai ample și cu grad de inovație ridicat au venit din industriile care au accelerat procesele interne și investițiile în vederea digitalizării: telecommunications, IT, banking & finance, insurance, energy, manufacturing și altele. Pe de altă parte, în industria Automotive am înregistrat o creștere a numărului de proiecte de software engineering ca urmare a dezvoltării segmentului de autovehicule electrice. Pentru noi toate acestea au însemnat o creștere de aproximativ 200% a numărului de proiecte în care ne-am implicat. Practic echipa operațională s-a dublat, noii membri recrutați fiind atrași de proiectele și clienții cu care colaborăm. În prezent echipa noastră este formată din peste 650 de membri, dintre care mai mult de 550 sunt ingineri software.
În ce măsură sunteți implicați și în proiecte internaționale ale grupului?
Creșterea noastră se bazează atât pe dezvoltarea parteneriatelor curente, cât și pe extinderea portofoliului de clienți prin expansiune la nivel local, dar și internațional, mizând pe domeniile de activitate și industriile în care avem deja o amprentă puternică. În prezent, aproximativ 75% din proiecte sunt locale, în timp ce 25% sunt internaționale – la acest nivel expansiunea realizându-se prin proiecte dezvoltate la nivel de grup, livrate cu ajutorul modelului de lucru global One Team (model de lucru bazat pe echipe distribuite la nivel internațional), în colaborare cu filiale din Franța, Elveția, Germania, UK, Belgia etc. SII Group, compania multinațională din care facem parte, este prezentă în 18 țări, cu un număr de 88 filiale și peste 12.000 ingineri software, iar conceptul One Team se referă la faptul că, pe plan internațional, suntem aliniați în ceea ce privește patru aspecte cheie: resursele, metodologia de lucru, aplicațiile software și infrastructura.
Cum vedeți piața de dezvoltare software și IT outsourcing din România după declanșarea conflictului din Ucraina și sub amenințarea unei noi crize economice?
Situația din Ucraina este dureroasă și credem cu tărie că se poate rezolva doar prin ascultare, înțelegere, discuții și identificarea unor soluții pe cale de pace. De regulă, în periodele de criză economică în majoritatea țărilor companiile aplică măsuri de reducere a costurilor și văd România ca pe un centru IT care oferă servicii la un nivel înalt de calitate și prețuri competitive. Câteva măsuri de precauție pe care le luăm: investim progresiv, controlat și etapizat; actualizăm constant planul de rezerva care acoperă aspecte precum echipa noastră, livrarea serviciilor, infrastructura IT alternativă și organizarea. Ca parte a unei companii multinaționale suntem obișnuiți să lucrăm în echipe distribuite, ceea ce constituie un mare avantaj.
De ceva ani deja se vorbește despre criza de personal în IT. Care sunt în prezent tendințele în HR / pe piața de recrutare în IT?
În contextul socio-economic al ultimilor ani putem afirma că în domeniul IT așteptările salariale au crescut, însă în același timp a evoluat și nivelul de senioritate solicitat, odată cu anvergura proiectelor în care ne-am implicat. Astfel, putem spune că există un echilibru. Din punctul nostru de vedere, România este o țară cu un mare potențial la nivelul inginerilor IT, care au un grad de senioritate tot mai ridicat. În acest context, un aspect important este că tipurile de proiecte care se oferă trebuie să fie suficient de atractive, de asemenea și condițiile de lucru. Pe de altă parte, cultura noastră organizațională este una axată pe performanță și flexibilitate. Astfel, fiecare din noi poate opta pentru unul din cele trei moduri de lucru – full-time la birou, full-time work from home și hibrid. De asemenea, în noul nostru sediu situat în One Cotroceni Park Office, am adaptat spațiile la un mod de lucru deschis, flexibil, incluzând toate cele trei opțiuni. Remarcăm, de asemenea, o tendința către partea academică vizând evoluția profesională: cursuri, certificări și altele. O altă sursă de talent pentru noi o reprezintă platforma globală GalaxSII, prin care putem accesa o bază de datea talentelor de peste 2.000 de specialiști IT din 18 țări, disponibili să lucreze remote. De asemenea, programele interne de pregătire a celor aflați la început de carieră în care sunt implicați o parte din colegii noștri seniori, sistemul intern de promovare și internship-urile sunt surse alternative de talent pentru noi. În plus, prin programul intern de recomandări, SIIkers Referral Program, colegii noștri pot primi bonusuri pentru fiecare recomandare ce conduce la acoperirea unei poziții deschise.
Cum abordați problema sustenabilității?
Credem cu tărie, promovăm și acționăm cu respect față de mediul înconjurător și nevoile generațiilor curente și viitoare. În acest sens, una din platformele noastre CSR vizează reducerea poluării digitale. În mediul digital, ca și în cel natural, există deșeuri: e-mailuri vechi, fișiere neaccesate, aplicații neutilizate, fotografii sau clipuri video dublate pe diverse dispozitive etc. Toate acestea poluează mediul digital, consumând energie chiar și atunci când uităm de ele. Același lucru se întâmplă și atunci când lăsăm dispozitivele pornite deși nu le utilizăm.
Pentru a încuraja reducerea poluării digitale, am implementat o serie de măsuri interne vizând atât conștientizarea impactului acesteia, cât și acțiuni concrete, adoptate simultan în echipele noastre (de exemplu: ștergerea fișierelor și a e-mailurilor vechi de pe laptopuri, telefoane mobile și tablete cu ocazia Digital Cleanup Day, închiderea completă a PC-urilor și a laptopurilor la încheierea programului de lucru etc.). Misiunea noastră este una continuă, iar eforturile noastre sunt recunoscute de organisme internaționale de certificare în domeniul CSR. Un exemplu în acest sens îl constituie certificarea EcoVadis și standardul ISO 14001. Nivelul EcoVadis Platinum pe care îl deținem atestă faptul că respectăm cele mai înalte standarde în ceea ce privește Responsabilitatea Socială Corporativă.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz