Mâncare gătită ca acasă, de pe Via Transilvanica
Reading Time: 7 minuteDe Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.
Dacă Crăciunul este despre împlinirea dorințelor și urări de ani tot mai buni „Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica” tocmai despre asta vorbește! Raiffeisen Bank și Cronicari Digitali adună într-o serie editorială specială, în Biz, fiecare poveste de antreprenoriat care vorbește despre sperantă și determinare pe Via. Până aproape de Ajun, trecem prin toate ținuturile unite de cărare, în căutarea unor povești antreprenoriale de succes care să-i inspire și pe alții. Nu le luăm „la pas” așa cum ar fi parcurse ele de Nord la Sud, de la Putna la Drobeta Turnu Severin, ci într-o ordine care să atingă toate simțurile și să arate diversitatea inițiativelor legate de drumul de mai bine de 1.400 kilometri.
Primul ținut în care ne oprim este Terra Dacica, partea de Via Transilvanica din județele Alba și Hunedoara. De aici își spun povestea Adrian Botca și Vlad Botca, tată și fiu, cofondatorii Konservăria.ro, o afacere pornită chiar în pandemie.
Ce presupune afacerea pe care o aveți?
Adrian Botca: Prin konservăria oferim mâncare gătită ca acasă, gata de consum, pe care o punem ‘la păstrat’ în borcane. Folosim metoda sterilizării alimentare folosindu-ne de aparate profesionale, cu rețete alese cu grijă, testate și retestate de-a lungul timpului. Datorită sterilizării, mâncarea se poate păstra timp de câteva luni la raft fără a fi nevoie de aditivi și conservanți artificiali. Le împachetăm apoi în ambalaje cât mai prietenoase cu mediul, fără urmă de plastic, și le trimitem oriunde în țară, astfel încât oricine se poate bucura de un prânz la îndemână, la prețuri accesibile – un detaliu esențial în vremurile acestea.
Ce vis sau dorință are afacerea dvs., în spate?
Vlad Botca: Am vrut să umplem un gol important din piață (care, sincer, ne frustra și pe plan personal): preparate ready-to-eat, în categorie premium, fără aditivi artificiali, fără plastic – în general, fără scurtături pentru tăierea costurilor. Ne-am concentrat pe calitate și un gust superior, păstrând în același timp un preț considerabil mai mic decât opțiunile de delivery din orașele mari pentru a oferi o alternativă mai avantajoasă din punct de vedere al prețului clienților care caută acest lucru.
Pe scurt – dorința de a oferi consumatorilor mâncare de calitate la prețuri accesibile, ținând cont în același timp și de problema acută de grija față de mediul înconjurător.
Cum a pornit ea și ce a fost cel mai greu în primele luni de existență?
Adrian Botca: Deși a trecut puțin timp, poate sună deja clișeic, dar… ideea a venit în pandemie. A fost o combinație între motivele personale numite mai sus, nevoia de supraviețuire, și o pasiune cultivată pentru mâncare și bucătărie. Lucrând deja în domeniul HoReCa de ani buni, carantinele din acea vreme ne-au lovit cam tare. S-au potrivit la fix aceste două elemente pentru a ne împinge să găsim o soluție fiabilă de a trimite oamenilor mâncare bună acasă, prin curier, oriunde s-ar afla în țară.
Cea mai mare provocare, la început, a fost legată de procesul de sterilizare în sine – mai exact, cu rezultatul final. Nu orice rețetă poate trece cu succes prin acest proces, așadar a trebuit să alegem cu grjă cele potrivite, în funcție de anumite condiții și repetate teste. Vorbim, de fapt, despre un proces continuu, deoarece încercăm constant să oferim clienților rețete noi. Singura diferență o face faptul că totul a devenit mai rapid datorită experienței.
Vlad Botca: Tot legată de sterilizare a apărut și a doua mare provocare. A trebuit să adaptăm fiecare rețetă la acest proces tehnologic deoarece sterilizarea, care printre altele presupune o fierbere suplimentară a produsului final, schimbă gustul și uneori textura rețetei originale. Am fost nevoiți să combatem această consecință, ceea ce nu a fost deloc ușor – ne întoarcem la laitmotivul “teste, teste, teste”.
Ce produse oferiți și cum pot ajunge consumatorii la ele?
Adrian Botca: Oferim feluri principale gata de consum, sosuri, dulciuri, toate gătite ca acasă, care se pot păstra la raft, fără aditivi artificiali adăugați, ambalate cu grijă față de mediu și trimise oriunde în țară în decurs de o zi lucrătoare.
Clienții noștri ne pot găsi atât online, în magazinul propriu de pe konservaria.ro, cât și în diferite locații din țară prin intermediul colaboratorilor noștri. Aceste locații le puteți găsi afișate tot pe site, alături de imagini și descrieri ale produselor, reviewuri de la clienți și alte informații despre conceptul konservăria. Încă suntem noi pe piață, dar lucrăm constant la extinderea rețelei de colaboratori și puncte de vânzare pe tot teritoriul țării.
Ce au ele unic?
Vlad Botca: Produsele konservăria sunt unice printr-un cumul de factori: sunt gătite manual, ceea ce le oferă o calitate și un gust superior, clar în zona gătitului acasă sau mâncării de la restaurant, nu cea a conservelor de feluri principale cu care am fost obișnuiți până acum la raft.
Al doilea factor este potențialul produselor de a rezista un timp îndelungat la temperatura camerei, fără a folosi conservanți artificiali, datorită metodei de sterilizare alimentară.
Al treilea factor este grija față de mediu – am făcut tot posibilul să nu folosim plastic, de la ambalare la împachetarea produsului. Desigur, din punct de vedere al timpului și al costurilor ar fi fost mult mai ușor. Ne bazăm însă pe faptul că oferim produsele konservăria unor clienți pentru care oferă la fel de multă importanță grijei față de mediu pe cât oferim și noi.
Care sunt principalele provocări întâlnite până acum?
Vlad Botca: Cum spuneam mai devreme, cea mai mare provocare a fost legată de sterilizare, adică despre identificarea rețetelor care se pretează acestui proces și mai apoi reglarea acestor rețete pentru a obține un rezultat final la standardele pe care ni le impunem.
O altă mare provocare a fost legată de promovarea afacerii și câștigarea încrederii clienților, fiind vorba de un concept nou și de produse alimentare. Colegii antreprenori știu foarte bine cât de complicată e această etapă la început, atunci când nu dispui de finanțări sau alte bugete care te lasă să te “joci” liniștit.
Cum ajută drumul care unește, Via Transilvanica, dezvoltarea afacerii? Ce speranțe aveți de la aportul adus de Via?
Vlad Botca: În principal, ajută prin vizibilitatea adusă producătorilor prin toate formele acesteia. Târgurile și evenimentele organizate de Via Transilvanica, traseul în sine care, pentru mulți, va aduce foot traffic foarte prețios, faptul că scoate la lumină și oferă o gură de aer unor zone poate uitate sau fără mari posibilități de dezvoltare în alte situații.
Aduce însă și un exemplu atât de necesar de ambiție, luptă, și de “uite că se poate”.
Care a fost cea mai importantă realizare din 2022?
Vlad Botca: Foarte greu de pus degetul pe o singură realizare. Aș zice faptul că a fost confirmat potențialul conceptului. Totuși, la fel de important consider și acest parteneriat, ca să-i spun așa, cu Via Transilvanica. Știu că poate suna de parcă mi-ar fi fost transmis să menționez și asta, așa cum se poartă în situațiile acestea, însă chiar nu e cazul. Apreciez sincer tot proiectul, oamenii faini din spate și oportunitatea de a lucra împreună. Și l-aș fi apreciat în mod egal chiar dacă nu ar fi reprezentat un ajutor pentru afacerea noastră.
Pe plan personal trebuie să menționez și interviul cu Andi, la ApropoTV, un vis vechi care s-a îndeplinit cumva surprinzător și care a avut loc datorită konservăria, dar prin intermediul Dianei de la Cronicari Digitali, căreia îi mulțumesc pentru recomandare.
Ce v-ați dori să vi se întâmple în afacere, anul viitor?
Adrian Botca: Vrem să vedem în continuare o creștere constantă, organică, dar controlată. Am dori să extindem și capacitatea de producție pentru a ne putea extinde rețeaua de colaboratori, astfel având șansa de a deservi cât mai mulți clienți interesați de concept.
Dacă ați putea să o luați de la 0 cu această afacere, ce v-ar plăcea să știți și să faceți diferit în primele luni de activitate?
Vlad Botca: Dimensiunile corecte ale cutiilor și cum se pregătește corect o etichetă pentru tipar, haha. Sună trivial, însă acestea au fost bătăi de cap mult mai mari decât m-aș fi așteptat.
Într-un mod mai serios, totuși… nu cred că aș fi schimbat ceva. Te gândești că ar fi fost frumos să știm dinainte care vor fi produsele bestseller, sau să cunoaștem procesele tehnologice fără să mai fie nevoie de încercări care consumă mult timp. Însă eu cred, sincer, că toate aceste ‘piedici’ au rolul lor și contează fiecare bucățică din întreg procesul. Astfel ai șansa să înveți lucruri importante și să construiești o fundație solidă, în comparație cu situația în care ai totul ‘la fileu’.
Care sunt lecțiile de business învățate până acum și pe care le-ați transmite și altor antreprenori de pe Via Transilvanica?
Vlad Botca: Cu toții am auzit asta de nenumărate ori, însă este esențial să și aplicăm pe bune aceste concepte. Fă un produs bun, de calitate, și fă-l cu pasiune. Ascultă-ți clienții și îmbrățișează mai ales feedbackul negativ. Fii corect cu ei și asumă-ți greșelile, învață din ele și încearcă să evoluezi constant. Nu subestima puterea relațiilor cu clienții, adeseori poate face diferența.
Ce alte mici afaceri de pe Via Transilvanica mai cunoașteți și le recomandați?
Adrian Botca: La evenimentele organizate de Via Transilvanica în 2022 am avut bucuria de a cunoaște colegi producători parte din acest proiect. Putem recomanda, cu mâna pe inimă, produsele lactate “Călimani” (cel mai bun șvaițer pe care l-am gustat), produsele infuzate cu trufe de la Magazinul Cumsecade și, desigur, Kibuț, un concept foarte fain.
Antreprenorii de pe Via Transilvanica. Un altfel de colind
„Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica” este proiectul Cronicari Digitali dedicat poveștilor antreprenorilor de pe Via Transilvanica, drumul alături de care Raiffeisen Bank România este încă de la faza de idee, și pe care, acum oamenii simt că își pot pune mai bine, în practică, propriile aspirații.
Până la Crăciun, în Biz, veți putea citi poveștile din toate ținuturile: Terra Dacica, Terra Romana, Terra Banatica, Terra Siculorum, Terra Saxonum și Bucovina.
FOTO: Cătălin Asanache
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz