Managementul imobiliar isi arata fata
Reading Time: 5 minuteAu trecut rapid de la extaz la agonie, iar in ultimii doi ani au fost fara doar si poate cei mai incercati manageri, odata cu prabusirea fara precedent a pietei imobiliare din Romania si nu numai. Conducatorii celor mai importante companii de consultant imobiliara incep din nou sa zambeasca, fara a uita lectia invatata.
Radu Lucianu, Managing Director CB RICHARD ELLIS ROMANIA
Are permis de pilot pentru avion ultrausor si un iaht pe care il conduce in timpul liber prin Delta sau pe mare. Inotul este sportul sau favorit, pe care il practica din copilarie, iar Formula 1 si kartingul sunt pasiunile “zgomotoase” pentru care timpul alocat nu este niciodata suficient. Vorbim despre Radu Lucianu, Managing Director la CB Richard Ellis Romania, un inginer care a inceput sa lucreze in imobiliare in urma cu zece ani. A luat decizia de a parasi locul de munca din fabrica in care lucra la vremea respectiva pentru a pasi intr-o industrie total noua, care abia atunci se contura ca profesie, cea de brokeraj imobiliar. Asa a inceput cariera in compania – romaneasca la acel moment – Eurisko. Evolutia sa profesionala a fost una naturala in interiorul firmei, ajungand treptat in pozitia de Managing Director al biroului local CBRE din Romania, dupa preluarea Eurisko de catre compania americana CB Richard Ellis, in 2008. Despre ultimii doi ani spune ca au fost probabil cei mai dificili din cariera sa. “A trebuit uneori sa iau masuri grele, sa aleg intre amicitie si profitabilitatea firmei”, afirma Radu Lucianu, constient ca uneori deciziile adoptate nu au fost pe placul celor din jur. Au fost insa deciziile corecte pentru viitorul firmei, ale carei afaceri vor fi din nou pe plus in 2010, dupa doi ani de scadere a businessului.
Razvan Gheorghe, Managing Partner CUSHMAN & WAKEFIELD ROMANIA
O discutie cu Razvan Gheorghe, Managing Partner la Cushman & Wakefield Romania, iti va oferi cu siguranta o perspectiva complet noua asupra pietei locale de real estate si iti va demonstra cam cat de “multe” stii despre aceasta industrie. Asta pentru ca este unul dintre cei mai experimentati manageri de profil, cu un background profesional greu de egalat. Povestea lui antreprenoriala, ca de altfel si primul contact cu piata imobiliara, incepe in urma cu 16 ani, cand a fondat compania Activ Consulting, una dintre primele firme de profil de pe plan local. Evolutia pozitiva a businessului i-a asigurat rapid un loc de top in liga companiilor de consultant imobiliara si prima pozitie pe segmentul de retail, unde s-a concentrat de fapt si cea mai mare parte a activitatii companiei. Razvan
Gheorghe intretine in continuare o relatie puternic sedimentata cu majoritatea lanturilor de retail internationale, dar si nationale, da torita serviciilor de inchiriere pe care le-a furnizat de-a lungul timpul centrelor comerciale din intreaga tara. Activ Consulting a fost achizitionata in 2007 de catre Cushman & Wakefield, cu care dezvoltase deja un parteneriat de 11 ani, trecand astfel la un nivel superior de dezvoltare. Ulterior, Razvan Gheorghe a preluat functia de Managing Director in cadrul noii companii si a reusit dublarea cifrei de afaceri in primul an de functionare. Biz
Mihnea Serbanescu, Director General DTZ ECHINOX
A studiat trei ani matematica la Universitatea Bucuresti, a absolvit ulterior Facultatea de Studii Economice in Limbi Straine, sectiunea “Gestiunea afacerilor”– in limba franceza – pentru ca in cele din urma sa porneasca o afacere in imobiliare. Explicatia? “Factorul motivant a fost ca acest sector permitea inceperea unei afaceri fara o investitie financiara semnificativa, avand entuziasmul ca principala resursa”, povesteste Mihnea Serbanescu, director general al DTZ Echinox, despre originile sale antreprenoriale. Cu timpul insa, dinamismul pietei si oportunitatile care s-au ivit l-au facut loial acestui domeniu. Echinox Consulting avea deja noua ani de experienta pe piata locala si acoperea cu succes segmental rezidential de lux si pe acela al inchirierilor de birouri, care tocmai se profila, cand Serbanescu a decis ca e momentul pentru realizarea unui parteneriat strategic cu DTZ, aducand astfel afacerii sprijin si acces la resurse internationale. Daca etapa de crestere a imobiliarelor i-a permis lui Mihnea Serbanescu o usoara detasare, ultimii doi ani l-au readus, la fel ca pe multi antreprenori romani si nu numai, aproape de activitatea de zi cu zi a companiei. In opinia lui, provocarea ultimilor doi ani a fost aceea de a gestiona temperat scaderea. Crede ca valoarea se naste din comunicare, de aceea incearca sa petreaca putin timp izolat in propriul birou si mai mult printre birourile colegilor, schimband informatii, impartasind idei, mergand la intalniri si incercand sa intemeieze noi parteneriate
Ilinca Paun, Managing Director COLLIERS INTERNATIONAL
Ilinca Paun ajunge devreme la birou, in jur de 8 dimineata, incepe ziua cu o cafea cu lapte si cu stirile din domeniu. Ulterior, ia pranzul cu un coleg sau cu clientii. De multe ori incheie ziua de munca dupa ora 19. Isi imparte timpul de lucru in trei directii principale: discuta cu colegii despre situatiile cu care se confrunta, rezolva diverse sarcini punctuale, operationale si lucreaza pe initiativele cu efect pe termen mediu si lung. Pe scurt, pune intrebari, ia decizii si cauta oportunitati. De profesie arhitect, Ilinca Paun s-a alaturat echipei Colliers in urma cu zece ani, timp in care a coordonat diverse proiecte si s-a ocupat de managementul resurselor umane. Din 2006 pana in 2009 a condus departamentul de vanzari rezidentiale, iar in ultimul an a ocupat pozitia de Client Service Director, contribuind semnificativ la castigarea unor clienti importanti precum Vodafone, RZB, Unicredit, RBS. De curand a fost numita Managing Director al Colliers International, iar obiectivul primordial al mandatului sau a devenit consolidarea pozitiei de lider de piata pe care compania o detine. „In 2010, am crescut cifra de afaceri si vom face profit”, afirma hotarat Ilinca Paun, explicand ca, in cea mai mare parte, cresterea provine din intensificarea activitatii pe segmentul de retail si revigorarea pietei de terenuri.
Troy Javaher, Managing Director & Head of Capital Markets JONES LANG LASALLE
Din fericire pentru Troy Javaher, nicio zi nu seamana cu precedenta. Prioritatile de zi cu zi sunt definite de nevoile imediate ale clientilor si ale businessului, iar cele mai productive zile de munca sunt cele care implica negocieri sau organizarea afacerii la orice nivel. Experienta lui profesionala in investitii incepe in New York, in urma cu mai bine de un deceniu, si acopera toate segmentele de piata, inclusiv proiecte de mare anvergura, de la hoteluri pana la dezvoltari rezidentiale pe piata americana, in timp ce primul sau contact cu piata din sud-estul Europei a avut loc in 1998. Considera ca ultimii doi ani au fost plini de provocari din perspectiva veniturilor generate de compania pe care o conduce. Pe de alta parte, i-au oferit oportunitatea de a repozitiona strategic Jones Lang LaSalle Romania pe piata de profil si de a o diferentia de competitori. “Este un moment crucial in care managementul sa aduca dovada unui leadership coerent, a motivatiei si viziunii profesionale. Daca in acest moment nu vin bani pentru ca piata este jos, leadershipul este singura cale de a-i inspira si pastra cei mai buni anagajati, iar acesti angajati sunt viitorul companiei”, crede Troy Javaher.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz